• Anonym (Orkarintemer)

Kan hon säga upp mig med omedelbar verkan? Vad har jag rätt till?

Började ett nytt jobb för 1 månad sedan och har haft ett avtal på en "trainee" månad i augusti som skulle gå över till ett annat avtal på 50% nu i September. Problemet är att jag blivit utkastad av killen jag bott tillsammans med förra veckan och fått sova hos en vän sålänge tills jag ordnade en liten lägenhet redan imorgon, jag har dock kännt mig på botten efter mycket strul i livet de senaste åren. Allt har resulterat i att jag haft olovlig frånvaro ca 2 dagar från det nya jobbet, jag har haft kontakt med chefen och berättat kort om allt som hänt och att jag inte mår så psykiskt bra just nu utan ett hem, men det slutade med att hon ville avsluta min anställning med 1 månads uppsägningstid som hon skrev att hon "var skyldig att erbjuda" och att jag skulle tänka över hur jag vill göra så jag kontaktade henne idag och sa att jag inte klarade av jobbet just nu. Nu vill hon sätta min sista anställningsdag på idag och att jag alltså ska gå utan en månads uppsägningstid. Har jag rätt till att sjukskriva mig under denna tiden? Har inte ork till att stå utan lön om en månad också.

• Svar på tråden Kan hon säga upp mig med omedelbar verkan? Vad har jag rätt till?
  • Anna60

Jag anser att du omgående, nu idag, kontaktar facket. Du kan vara hemma en vecka utan intyg, efter en vecka behöver du sjukintyg. Men ring facket.

• reLisa

Vill inte kasta skit på någon som redan ligger ner, förstår att du har det jobbigt just nu. Men, hur blev det olovlig frånvaro? Jag tänker att olovlig frånvaro innebär att man bara skiter i att gå till jobbet utan att ringa och meddela jobbet att man inte har för avsikt att komma in den dagen. Hur kasst man än mår har man väl utrymme för att ringa sin chef och meddela att man är sjuk?

Är du säker på att det är olovlig frånvaro det är fråga om? Om du ringt och meddelat att du är sjuk är det frånvaro inte olovlig frånvaro.

Så vitt jag vet är olovlig frånvaro, dvs., att man bara skiter i att gå till jobbet fog för att avsluta anställning. Frågan är vad facket kan göra men ta kontakt med dom och se om de kan hjälpa dig prata med din chef.

• Anna60

reLisa, det känns som om du har rätt där. TS, din arbetsgivare gör fel. Ring facket!

• Anonym (Ulla)

Jag har ingen direkt koll om trainee är samma sak som provanställd. Är det en anställning så kan den avslutas direkt från ena dagen till den andra. Arbetsgivaren behöver inte uppge skäl och det finns ingen uppsägningstid.

Har man varit anställd kortare tid än 1 år så har man 1 månads uppsägningstid. Denna tid kan arbetsgivaren avgöra om hen vill att du arbete eller om du kan vara hemma men få lön ändå. Vill arbetsgivaren att du jobbar men du själv väljer att stanna hemma så har arbetsgivaren ingen skyldighet att betala ut någon lön.

Att du haft två dagars olovlig frånvaro är inte bra och kan vara skäl för uppsägning. Hur kom det sig att du inte kunde lyfta telefonen och sjukanmäla dig?

För att en uppsägning av personliga skäl (som detta är så länge du inte haft en provanställning) ska vara giltig krävs det att den anställde har misskött sig upprepade gånger. Arbetsgivaren har en skyldighet att prata och varna arbetstagaren om dennes beteende och vilka konsekvenser det kan leda till om det upprepas. Arbetsgivaren har även en skyldighet att omplacera om det är möjligt innan de kan säga upp en anställd.

Är du medlem i facket så ska du självklart kontakta dem. Är du inte det så är det rätt svårt att ta detta vidare och inte värt det heller.

• Anonym (Omni)
    Anna60 skrev 2019-09-02 11:18:07 följande:

Jag anser att du omgående, nu idag, kontaktar facket. Du kan vara hemma en vecka utan intyg, efter en vecka behöver du sjukintyg. Men ring facket.

Om TS har sjukanmält sig ja. Har hon/han uteblivit från arbetsplatsen utan att höra av sig och bara inte dykt upp så kan man inte i efterhand tala om att man var sjuk. Där kan nog inte facket heller hjälpa till tyvärr. Olovlig frånvaro är att åsidosätta sina skyldigheter gentemot arbetsgivaren.

Annars har du rätt i att man får vara frånvarande pga sjukdom upp till 7 dagar innan läkarintyg krävs. Men då borde TS ha sjukskrivit sig från början.

• Anonym (Orkarintemer)
    Anna60 skrev 2019-09-02 11:18:07 följande:

reLisa skrev 2019-09-02 11:25:23 följande:

Vill inte kasta skit på någon som redan ligger ner, förstår att du har det jobbigt just nu. Men, hur blev det olovlig frånvaro? Jag tänker att olovlig frånvaro innebär att man bara skiter i att gå till jobbet utan att ringa och meddela jobbet att man inte har för avsikt att komma in den dagen. Hur kasst man än mår har man väl utrymme för att ringa sin chef och meddela att man är sjuk?

Är du säker på att det är olovlig frånvaro det är fråga om? Om du ringt och meddelat att du är sjuk är det frånvaro inte olovlig frånvaro.

Så vitt jag vet är olovlig frånvaro, dvs., att man bara skiter i att gå till jobbet fog för att avsluta anställning. Frågan är vad facket kan göra men ta kontakt med dom och se om de kan hjälpa dig prata med din chef.

Anna60 skrev 2019-09-02 11:26:55 följande:

reLisa, det känns som om du har rätt där. TS, din arbetsgivare gör fel. Ring facket!

Tack för alla era svar! Jag ska ringa facket och fråga dem. Det står olovlig frånvaro i stämpelappen.. 1 dag var för att jag började kräkas, och fick en extrem smärta påväg till jobbet pågrund av njursten. Hade då kontakt via sms med chefen och berättade som det var.

2 gången var det för att jag försov mig grovt förra veckan. Först satte hon "sjuk" på dagen jag blev hemma för njurstenen men det är nu ändrat till olovlig frånvaro.

Sista raden i sms:et menade hon att det var bättre att jag fokuserade på mig själv, "så sätter jag din sista dag i anställningen idag, känns det ok?"
  • Anonym (Orkarintemer)

Jag har inte fått någon varning heller förutom blivit tillsagd att ringa och sjukanmäla mig. Jag förstår helt att jag satte dem i problem förra veckan när jag försov mig, men direkt efter det skrev hon att hon behövde avbryta min anställning och att jag skulle komma in för att skriva på papper och lämna kläderna.

• Anna60

Olovlig frånvaro trodde jag man hade i skolan. Att försova sig gör de flesta nån gång. Inte skäl till uppsägning. För det är DET det handlar om. Är det skäl till uppsägning? Om hon vill säga upp dig är det en sak, men att säga upp dig från dag 1 tror jag faktiskt inte man får göra. 

Så kontakta facket.

• Anonym (Inte ok)

Det är inte ok att som chef ändra från sjukfrånvaro till olovlig frånvaro eller  lägga in olovlig frånvaro istället för sjukfrånvaro.
    Har du anmält att du är sjuk så kan det inte räknas som olovlig frånvaro, har du sedan SMS-konversationer om det så bör det räcka med att en facklig representant tar kontakt med chefen och förklarar detta för att det ska ändras illa kvickt. Att du försov dig är dock olovlig frånvaro och ligger dig i fatet.

Den viktigaste frågan här är dock om det handlar om en provanställning eller inte.  Är det en provanställning så är det helt korrekt men det skulle det inte heller finnas en uppsägningstid på en månad från början. Så du får försöka reda ut vad det är för anställning.

• Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2019-09-02 11:36:50 följande:
    reLisa skrev 2019-09-02 11:25:23 följande:

Tack för alla era svar! Jag ska ringa facket och fråga dem. Det står olovlig frånvaro i stämpelappen.. 1 dag var för att jag började kräkas, och fick en extrem smärta påväg till jobbet pågrund av njursten. Hade då kontakt via sms med chefen och berättade som det var.

2 gången var det för att jag försov mig grovt förra veckan. Först satte hon "sjuk" på dagen jag blev hemma för njurstenen men det är nu ändrat till olovlig frånvaro.

Sista raden i sms:et menade hon att det var bättre att jag fokuserade på mig själv, "så sätter jag din sista dag i anställningen idag, känns det ok?"
    Hmmm... Hon kan ju inte sätta olovlig frånvaro vid tillfälle 1 när du faktiskt meddelat att du var sjuk. Har du kvar sms-konversationen? Då har du bevis för det. Tillfälle 1 känns mer knepig. Hur grovt försov du dig? Halva dagen?
Svar på tråden Kan hon säga upp mig med omedelbar verkan? Vad har jag rätt till?