• Anonym (Orkarintemer)

Kan hon säga upp mig med omedelbar verkan? Vad har jag rätt till?

Började ett nytt jobb för 1 månad sedan och har haft ett avtal på en "trainee" månad i augusti som skulle gå över till ett annat avtal på 50% nu i September. Problemet är att jag blivit utkastad av killen jag bott tillsammans med förra veckan och fått sova hos en vän sålänge tills jag ordnade en liten lägenhet redan imorgon, jag har dock kännt mig på botten efter mycket strul i livet de senaste åren. Allt har resulterat i att jag haft olovlig frånvaro ca 2 dagar från det nya jobbet, jag har haft kontakt med chefen och berättat kort om allt som hänt och att jag inte mår så psykiskt bra just nu utan ett hem, men det slutade med att hon ville avsluta min anställning med 1 månads uppsägningstid som hon skrev att hon "var skyldig att erbjuda" och att jag skulle tänka över hur jag vill göra så jag kontaktade henne idag och sa att jag inte klarade av jobbet just nu. Nu vill hon sätta min sista anställningsdag på idag och att jag alltså ska gå utan en månads uppsägningstid. Har jag rätt till att sjukskriva mig under denna tiden? Har inte ork till att stå utan lön om en månad också.

• Svar på tråden Kan hon säga upp mig med omedelbar verkan? Vad har jag rätt till?
  • Anonym (Inte ok)
    Anna60 skrev 2019-09-02 11:46:20 följande:

Olovlig frånvaro trodde jag man hade i skolan. Att försova sig gör de flesta nån gång. Inte skäl till uppsägning. För det är DET det handlar om. Är det skäl till uppsägning? Om hon vill säga upp dig är det en sak, men att säga upp dig från dag 1 tror jag faktiskt inte man får göra. 

Så kontakta facket.

Det kan man ha från arbete också.

Tekniskt sett så hade TS olovlig frånvaro när hon försov sig, däremot så ska inte ett enstaka tillfälle vara skäl för uppsägning.

Men helt rätt, TS ska kontakta facket.
  • Anonym (Ulla)

Har du smsen kvar där det står att du blivit sjuk vid första tillfället så är det inte någon olovlig frånvaro. Det kan användas som bevis så radera ej. Försova sig kan alla göra sånt händer. En gång är ingen gång. Man får inte en varning direkt utan först en tillsägelse upprepas det igen så kan man få en varning.

Gå inte med på något hon säger. Mycket märkligt sätt att informera om att avsluta anställningen. Det låter inte som att denna uppsägning har gått rätt till. Har du anställningsavtal och vad står det i den?

På hennes sms skulle jag svara nej det känns inte okej och jag ska kontakta facket.

• Anonym (Orkarintemer)
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anna60 skrev 2019-09-02 11:46:20 följande:

Olovlig frånvaro trodde jag man hade i skolan. Att försova sig gör de flesta nån gång. Inte skäl till uppsägning. För det är DET det handlar om. Är det skäl till uppsägning? Om hon vill säga upp dig är det en sak, men att säga upp dig från dag 1 tror jag faktiskt inte man får göra. 

Så kontakta facket.

Om TS är provanställd behövs ingen grund alls. AG kan bara avsluta utan orsak.
    Om TS inte är provanställd utan fast anställd kan givetvis inte en försovning utgöra skäl till uppsägning. Även om TS försovit sig halva dagen (vilket hon kanske inte har). Vad jag förstår måste det ha hänt upprepade gånger för att utgöra skäl för uppsägning.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2019-09-02 11:53:31 följande:
    Verkligen generöst att AG satte in 30 dagars uppsägning  vid en provanställning. Då skulle du alltså bli uppsagd från och med det datum hon meddelade att din anställning skulle upphöra men inte behöva lämna jobbet förrän en månad senare. Som jag uppfattar det. Men som sagt, kontakta facket om du är medlem.
  • Anonym (Hildur)
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2019-09-02 11:44:15 följande:

Jag har inte fått någon varning heller förutom blivit tillsagd att ringa och sjukanmäla mig. Jag förstår helt att jag satte dem i problem förra veckan när jag försov mig, men direkt efter det skrev hon att hon behövde avbryta min anställning och att jag skulle komma in för att skriva på papper och lämna kläderna.

Den där försovningen, innebar den att du kom in lite senare (dvs så fort du kunde), eller struntade du att komma in alls till jobbet den dagen? Om du gjorde det senare så är det såklart olovlig frånvaro, om du inte ringde och sjukanmälde dig.
  • Anna60

Du har ju ett kontrakt! Så du har 30 dgrs uppsägning fr o m idag i så fall.

• Anonym (Hmmmmm...)
    Anna60 skrev 2019-09-02 12:00:58 följande:

Exakt! Sen att arbetsgivare inte behöver ge 30 dagars uppsägningstid vid provanställning är en annan sak. TS har svart på vitt som jag ser det.

Trist att mista jobbet, men vi får hoppas TS hittar ett nytt, med en juste arbetsgivare.
  • Anonym (Omni)

Dock är det inte samma sak som att få lön 30 dagar bara sådär.
    Jag kan hålla med om att man inte som chef får ändra sjuk till olovlig frånvaro, det är fel. Det framkom inte från början att så hade skett (därav mitt förra inlägg).

Men om vi säger att TS själv eller via facket får  det till att hon har 30 dagar uppsägningstid så ska man ju tjänstgöra under uppsägningstiden.
    TS kan ju sjukanmäla sig och lämna in läkarintyg dag 8 och sjukskriva sig under uppsägningen. Men annars måste man ju jobba (om man inte förhandlar fram att man är arbetsbefriad).
  • Anonym (Inte ok)

Nej, det är inte 30 dagars uppsägningstid, det är 30 dagars varseltid (ibland kallat underrättelsetid, som här). Finns det inget kollektivavtal med regler om uppsägningstid specifikt för provanställning alternativt att det står på annat ställe i kontraktet så har TS ingen uppsägningstid.

TS har en provanställning och därför kan arbetsgivaren avsluta anställningen när denne så önskar. Av vilket skäl som helst. Detsamma gäller TS för den delen.

Det som inte är riktigt lika glasklart är att TS fått olovlig frånvaro när det inte är det saken handlar om samt att arbetsgivaren vill att hen avslutar "med omedelbar verkan". Det senare är helt ok om kollektivavtal som reglerar detta saknas, provanställningar har som sagt inte uppsägningstid i lag.
Svar på tråden Kan hon säga upp mig med omedelbar verkan? Vad har jag rätt till?