Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Varför gjorde ni KUB?

Vi hade en klar plan innan vi gjorde testet. Annars tycker jag inte att man ska göra det för det kan bli väldigt jobbigt att EFTER ett negativt besked samla sig och komma överens och inse att man vill helt olika saker...

Vi var överens om att avsluta graviditeten om barnet var sjukt. Främst pga vi är lite äldre nu än när vi först blev föräldrar samt även att vi redan har barn. Ett funktionshindrat barn och dess kommande framtida behov påverkar ju inte bara hen själv utan hela familjen.

Vi fick dock ett lite svårtolkat besked. Jättebra enligt vården men jag kände mig inte helt trygg med det. Så vi gick vidare och gjorde nipt privat. Det resultatet visade på fullt frisk bebis och han är nu två år gammal så det stämde.

• Anotherone
    Anonym (Solrosen) skrev 2019-09-03 16:50:20 följande:

Vi ska göra KUB. Jag har inte varit helt förstådd med vad det egentligen innebär, mer än att nu när man läst på mer. Då om man hamnar i läget där man känner sig osäker så har jag iallafall bestämt att jag vill gå vidare med NIPT. Vilket i sig nu kanske gör att man gör KUB nu först (kostnadsfritt) och medför att man blir mer förvirrad och gör att man vill bekosta NIPT. Bara för att man kanske inte kommer att få den lägsta sannorlikheten.... 

En annan fråga, försöker googla statistik på KUB. Alltså hur många procent som gör KUB och har någon typ av avvikelse. Har ni någon bra länk att dela?

Ja alltså om vi hade velat ha fler barn så hade jag skippat kub och gjort nipt direkt istället. Kub är ett ultraljud, vilket är viktigt för ser man då ett livligt foster som rör på sig så är det ett friskhetstecken. Men resten är framräknad risk och sannolikhet. Så jag hade gjort ultraljudet och nipt.
Svar på tråden Varför gjorde ni KUB?