• GrabbarnaOchJag

    Mitt val kvinna??

    Jag äter mitt val kvinna som innehåller både folsyra och järn bland annat... räcker det nu när jag är gravid? Eller behöver jag köpa rena folsyretabletter??

  • Svar på tråden Mitt val kvinna??
  • Agronomen

    Om du äter en varierad kost är det bättre att bara äta folsyra eller om du för säkerhets skull vill täcka upp så välja en gravid-tablett. Tror mitt val-serien har en sån också. Vissa vitaminer, tex vitamin A, skall man vara försiktig med som gravid och typen av vitamin A varierar i de olika tabletterna. ?Vanliga? vitamintabletter har ofta en form som tas upp i sin helhet av kroppen, medan gravidtabletten istället innehåller förstadiet till vitamin A, vilket gör att kroppen bara omvandlar det den behöver.

  • Heliena

    Min barnmorska sa åt mig att byta till Mitt val Gravid då den innehåller den rekommenderade dosen för folsyra, vilket Mitt val kvinna inte gör. Men jag fuskar lite nu i början och fortsätter äta Mitt val Kvinna, men har köpt till extra folsyra :) Byter till Gravid när de är slut.

  • flickan89

    Jag äter 2st tabletter mitt val kvinna. Min bm sa att man ska få i sig 400 mg folsyra. Och i dessa är det bara 200mg. men det funkade att ta 2st sa hon. 

Svar på tråden Mitt val kvinna??