Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?

Anonym (mamma) skrev 2019-09-05 16:50:41 följande:

Har en son som blev sjuk i rotavirus strax innan han fyllde 1. Då var han ganska stor ändå men blev ändå så sjuk att han behövde sjukhusvård. Han var inlagd 1 vecka med dropp för att allt han fick i sig kom ut som diarréer. Fick byta blöja minst 40 gånger om dagen och kläder säkert 20 om inte mer för att det kom så mycket som gick igenom allt. Det enda jag gjorde var att torka upp, skurade golv och bytte sängkläder. Avdelningen hade till slut inte ens passande kläder till honom utan han fick kläder som var för stora. Han var mycket sjuk och skulle dött om vi hade bott i ett land utan sjukvård. Nu har vi bra sjukvård så det är ingen fara men det var en jävla pärs med mycket oro.

Vi vaccinerade vårt första efter att vänner berättat liknande historia som du. Deras var dock 7 månader. Han låg också inne en vecka.

Jag är immunnedsatt, men vi valde ändå att vaccinera. Sambon tog de flesta blöjbytena och jag använde handskar när jag behövde byta. Vi resonerade också som så att jag skulle klara sjukdomen bättre än en nyfödd.

Nu är det nya rön kring immnnedsättande läkemedel under graviditet och rota-vaccin, så jag vet inte om vi kommer få göra det den här gången. Vi vill dock gärna.
Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?