Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (K)

Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?

Har fått erbjudande från bvc om vaccin mot rotavirus men har svårt att bestämma om vi ska ta det eller inte. För oss ingår det inte i vanliga vaccinationsprogrammet utan det är ett ?extra? vaccin utöver de grundläggande. Vet inte om ev. biverkningar av vaccinet är värt det kontra sjukdomen. En sorts allvarlig magsjuka där man kan bli inlagd pga uttorkning vs. 3 doser med efterföljande risk för tarminvagination, svåra magsmärtor, feber, hängighet, gnällighet, smittar i 2 veckor... Vet verkligen inte hur vi ska välja men måste bestämma det senast imorgon. Han kommer inte börja dagis förrän ca. 3 års ålder så risken att han får det innan är väl kanske mindre då, och efter den åldern brukar ev. sjukdom bli lindrigare.

Hur har ni valt angående just detta vaccin? Varför?

• Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?
  • Anonym (Amanda)

Vi vart avrådda av läkaren då jag går på immunhämmande och är väldigt infektionskänslig och det kunde då smitta genom bajset. (Maken jobba så kunde inte garantera att han kunde byta blöja)

Men annars hade vi absolut gett det, tyvärr åkte han på rota senare och vart riktigt dålig. Så jag är glad för att de som kan gör det också.

• Anonym (mamma)

Har en son som blev sjuk i rotavirus strax innan han fyllde 1. Då var han ganska stor ändå men blev ändå så sjuk att han behövde sjukhusvård. Han var inlagd 1 vecka med dropp för att allt han fick i sig kom ut som diarréer. Fick byta blöja minst 40 gånger om dagen och kläder säkert 20 om inte mer för att det kom så mycket som gick igenom allt. Det enda jag gjorde var att torka upp, skurade golv och bytte sängkläder. Avdelningen hade till slut inte ens passande kläder till honom utan han fick kläder som var för stora. Han var mycket sjuk och skulle dött om vi hade bott i ett land utan sjukvård. Nu har vi bra sjukvård så det är ingen fara men det var en jävla pärs med mycket oro.

• Anonym (mamma)

Kan tillägga att sonen fick rotavirus innan han började förskolan. Vet inte var han smittades.

Det fanns inget vaccin när han var liten så har ingen koll på biverkningarna. Låter som allvarliga biverkningar. Vad rekommenderar BVC? Tycker de att det är värt riskerna?

Vad jag vet dör ingen av rotavirus i Sverige men barnet kan bli mycket sjukt.

• Anonym (Ja)
    Anonym (mamma) skrev 2019-09-05 16:50:41 följande:

Har en son som blev sjuk i rotavirus strax innan han fyllde 1. Då var han ganska stor ändå men blev ändå så sjuk att han behövde sjukhusvård. Han var inlagd 1 vecka med dropp för att allt han fick i sig kom ut som diarréer. Fick byta blöja minst 40 gånger om dagen och kläder säkert 20 om inte mer för att det kom så mycket som gick igenom allt. Det enda jag gjorde var att torka upp, skurade golv och bytte sängkläder. Avdelningen hade till slut inte ens passande kläder till honom utan han fick kläder som var för stora. Han var mycket sjuk och skulle dött om vi hade bott i ett land utan sjukvård. Nu har vi bra sjukvård så det är ingen fara men det var en jävla pärs med mycket oro.

Vi vaccinerade vårt första efter att vänner berättat liknande historia som du. Deras var dock 7 månader. Han låg också inne en vecka.

Jag är immunnedsatt, men vi valde ändå att vaccinera. Sambon tog de flesta blöjbytena och jag använde handskar när jag behövde byta. Vi resonerade också som så att jag skulle klara sjukdomen bättre än en nyfödd.

Nu är det nya rön kring immnnedsättande läkemedel under graviditet och rota-vaccin, så jag vet inte om vi kommer få göra det den här gången. Vi vill dock gärna.
  • Anonym (A)

Det fanns inte när barnet var litet, hon blev jättesjuk och låg inlagd en vecka. Det var jättetufft.

• Anonym (Ingår)

Eftersom det från och med nu ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet och desutom funnits i ganska många år så kan man nog vara ganska säker på att vaccinet är utprövat ordentligt. För att ett vaccin ska få ingå så krävs dels att vaccinet är tillförlitligt och väl beprövat och att sjukdomen anses ha så pass allvarliga biverkningar / är så pass allvarlig att risken för ev biverkningar är underordnad riskerna med sjukdomen. Just rotavirus är väldigt smittsamt och är allvarligast för yngre barn, när barnet börjar förskolan har ingen större betydelse..viruset finns överallt, i affären,på lekplatsen, på badhuset,öppnaförskolan,biblioteket,cafét etc etc så om ni inte tänkt isolera ert barn i hemmet de närmsta tre åren ,byta kläder och tvätta er noga i en sluss innan ni går in till ert barn så finns risken att ni får smittan trots att ni väntar med förskolestarten ... ( sedan en liten reflektion från en flerbarnsmamma(fyra barn med 2-2,5 år mellanrum)... Mina barn började fsk mellan 1,5-3 års ålder..alla blev lika mycket/lite sjuka oavsett när de började men de fick framför allt förkylningar ..magsjukor gick sällan och vid de fall det uppkom på förskolan så hände det aldrig att många blev sjuks samtidigt utan det var alltid enstaka fall..troligen mycket beroende på att förskolan isolerade det sjuka barnet och sanerade och vädrade så gott de kunde och var stenhårda på 3 dygns regeln ) Nu hade mina barn " turen" att klara sig i från allvarligare magsjukor men hade de varit bebisar idag hade jag definitift tackat ja till vaccin ..dels för att slippa det själv men också av solidaritet med de som av olika orsaker inte kan ta det på samma sätt som både killar och tjejer får vaccin mot rödahund och påssjuka trots att rödahund mest är farligt för gravida kvinnor och påssjuka för killar ..tar vi tjejer vaccinet mot påssjuka riskerar färre killar att få det och det motsatta för rödahund..)

• elmadumle

Ena barnbarnet fick första dosen, han var helt utslagen en vecka, mamman valde att inte ge andra dosen, andra barnbarnet har inte fått vaccinet då det kan ge  biverkningar. Det finns bvc i landet som inte ens erbjuder rotavaccinet pga biverkninarna. 

• Orkide

Mina två äldre barn fick inte det erbjudandet så när sonen föddes förra året så var jag jättekluven till rota. Men jag valde sen att ta det. Varför vet jag egentligen inte. Fick inga biverkningar av det iaf (vad vi vet).

• trollhona
    Anonym (K) skrev 2019-09-05 16:31:42 följande:

Har fått erbjudande från bvc om vaccin mot rotavirus men har svårt att bestämma om vi ska ta det eller inte. För oss ingår det inte i vanliga vaccinationsprogrammet utan det är ett ?extra? vaccin utöver de grundläggande. Vet inte om ev. biverkningar av vaccinet är värt det kontra sjukdomen. En sorts allvarlig magsjuka där man kan bli inlagd pga uttorkning vs. 3 doser med efterföljande risk för tarminvagination, svåra magsmärtor, feber, hängighet, gnällighet, smittar i 2 veckor... Vet verkligen inte hur vi ska välja men måste bestämma det senast imorgon. Han kommer inte börja dagis förrän ca. 3 års ålder så risken att han får det innan är väl kanske mindre då, och efter den åldern brukar ev. sjukdom bli lindrigare.

Hur har ni valt angående just detta vaccin? Varför?

Jag tackade Ja.
    Anledning, rota är väldigt smittsamt och risken för att ditt barn åker på det ändå är rätt stora. Biverkningarna är exakt desamma som sjukdomen, men skillnaden är att du VET i 10 dagar att du ska hålla utkik efter symtomen. Snarare än de 365 dagar du annars ska ha koll, och hoppas att du inte missar.

Misstänker att du bor i Stockholm där alla barn de senaste 5 åren erbjudits vaccinet. Det har gett så bra resultat att det kommer ingå i allmänna vaccinationsprogrammet framöver.
  • Fialotta75

Rotavirusvaccin ingår i det nationella barnvaccinationsprogrammet sedan 1/9 2019. Innan dess ingick det i vissa landsting. Någon här försöker antyda att det inte ingår överallt i Sverige pga biverkningar men det är alltså inte sant. Det ingår i hela Sverige eftersom rotavirus kan ge små barn en allvarlig infektion och det är ett välbeprövat, säkert vaccin.

Båda mina ungar har fått det utan någonsomhelst biverkan förutom en eller två lösare avföringar dagen efter vaccinationen. För första barnet tog jag själv initiativet och betalade hela kostnaden då det inte ingick i vår region då.

Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?