Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?
Eftersom det från och med nu ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet och desutom funnits i ganska många år så kan man nog vara ganska säker på att vaccinet är utprövat ordentligt. För att ett vaccin ska få ingå så krävs dels att vaccinet är tillförlitligt och väl beprövat och att sjukdomen anses ha så pass allvarliga biverkningar / är så pass allvarlig att risken för ev biverkningar är underordnad riskerna med sjukdomen. Just rotavirus är väldigt smittsamt och är allvarligast för yngre barn, när barnet börjar förskolan har ingen större betydelse..viruset finns överallt, i affären,på lekplatsen, på badhuset,öppnaförskolan,biblioteket,cafét etc etc så om ni inte tänkt isolera ert barn i hemmet de närmsta tre åren ,byta kläder och tvätta er noga i en sluss innan ni går in till ert barn så finns risken att ni får smittan trots att ni väntar med förskolestarten ... ( sedan en liten reflektion från en flerbarnsmamma(fyra barn med 2-2,5 år mellanrum)... Mina barn började fsk mellan 1,5-3 års ålder..alla blev lika mycket/lite sjuka oavsett när de började men de fick framför allt förkylningar ..magsjukor gick sällan och vid de fall det uppkom på förskolan så hände det aldrig att många blev sjuks samtidigt utan det var alltid enstaka fall..troligen mycket beroende på att förskolan isolerade det sjuka barnet och sanerade och vädrade så gott de kunde och var stenhårda på 3 dygns regeln ) Nu hade mina barn " turen" att klara sig i från allvarligare magsjukor men hade de varit bebisar idag hade jag definitift tackat ja till vaccin ..dels för att slippa det själv men också av solidaritet med de som av olika orsaker inte kan ta det på samma sätt som både killar och tjejer får vaccin mot rödahund och påssjuka trots att rödahund mest är farligt för gravida kvinnor och påssjuka för killar ..tar vi tjejer vaccinet mot påssjuka riskerar färre killar att få det och det motsatta för rödahund..)