Inlägg från: Anonym (Jovere) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jovere)

Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?

Vi tackade nej för vi ville inte utsätta vår i stort sett nyfödda bebis för levande virus och risker att få magkramper eller tarmvred och sånna saker. Vi har själva inte blivit vaccinerade mot detta, känner ingen som drabbats eller i alla fall inte som vet att de drabbats av sjukdomen och visste inte ens vad det var när vi fick erbjudandet. Det var dessutom inte passande att riskera biverkningar då eftersom vi hade flera dop, släktträffar mm inbokat. Vi vet ju inte om vårt barn kommer drabbas av detta och i så fall hur illa det blir men då får vi ta den sjukhusvistelsen då om det blir aktuellt för det är ju ingen dödlig sjukdom eller sjukdom som ger bestående men här i sverige tack vare bra sjukvård.

• Anonym (Jovere)
    Anonym (upplyst) skrev 2019-09-07 01:06:04 följande:

Alltså är du på riktigt? Du nekar dittbarn vaccin för att de biverkningar som KANSKE uppstår komplicerar släktträffen??? Ni tycker alltså det är bättre att ert barn drabbas av ett virus och måste ligga på sjukhus?

Får verkligen hoppas att ni inte har semester eller något annat roligt inbokat om barnet blir sjukt får då får ni ju skjuta på sjukhusvistelsen...mycket viktigare med event än ens små barn.

Och du gillar att plocka ut saker ur en text och låtsas som att det utdraget var det enda det skrevs om ser jag. Du verkar också föredra att smitta ner dina små nyfödda bebisar med levande virus och med vilje göra de sjuka och låta dem lida av buksmärtor, andningsuppehåll, diarré, luftvägsinfektion, blodig avföring, bronkospasm, feber, tarminvagination, hudinflammation, kräkningar, gaser, öroninflammation och nässelfeber allt för att i framtiden möjligtvis kanske undvika en magsjuka och då möjligtvis kanske undvika att behöva uppsöka vården. Det är upp till dig om du vill utsätta dina nyfödda för detta eller inte och i så fall också kalla det att vara upplyst och att det är för barnets bästa. Min åsikt kring ditt val i detta tänker jag hålla för mig själv, som man bör när det kommer till sådana här frågor då det är upp till varje enskild förälder att göra de val man tror är bäst för sina barn och sin familj. Du tycker det är det bästa för dina bebisar att du medvetet utsätter dem för detta virus och att de får genomlida åkommorna ovan och dessutom kanske smitta ner andra med det under tiden, jag anser inte detsamma när det gäller mina barn. Tur att vi då kan göra olika val - båda två kan vara nöjda och glada.
  • Anonym (Jovere)
    Anonym (upplyst) skrev 2019-09-09 01:26:19 följande:

Vad är det för påhitt du har om biverkningarna? Andningsuppehåll, luftvägsinfektion och öroninflammation??? 

1177 säger följande "Barnet kan få övergående besvär med gaser och kräkningar och kan också verka irriterad eller få feber.

En del barn får diarré eller lös avföring efter vaccination mot rotavirus.

Barnet kan också få ont i magen och hudutslag, men det är ovanligt.

Efter en vaccination mot rotavirus finns det en liten risk att barnet kan få invagination av tarmen, men det är mycket ovanligt. Invagination förekommer även hos barn som inte är vaccinerade"

Alla vaccinationer i Sverige görs med försvagade eller döda virus, det är så man bygger upp immunförsvar. En milsvid skillnad från att infekteras med ett levande starkt virus från en annan människa. En risk som alltid finns när du har ett barn ute bland andra. Som släktträffen tex. 

Men du anser att en gasig bebis är ett problem och skulle sabba planer så som släktträffen. Helt bisarrt.

Ja eftersom jag spenderade 2veckor på sjukhus och såg mitt barn lida så är jag medveten om skillnaden att "riskera" gaser och diarré under 10 dagar. Då 14 dagar av smärta och dropp inte är att jämföra med 1 dygn av diarré som var den enda biverkningen vi upplevde med vaccinet.

"smitta ned andra", nej man håller sig hemma den veckan efter vaccinet av hänsyn till resten av omvärlden. 

Men attans, hur ska jag överleva utan släktträffen....

Du som är upplyst borde ju ha koll på att om det är ?påhitt? så är det i alla fall inte är mitt påhitt utan att dessa är biverkningarna som finns listade hos FASS.se:

- Diarré

- Irritibilitet

- Magsmärtor

- Gaser

- Kräkningar

- Hudinflammation

- Nässelfeber

- Tarminvagination

- Blod i avföringen

- Andningsuppehåll

- Övre luftvägsinfektion

- Nasofaryngit, otitis media

- Anafylaktisk reaktion

- Bronkospasm

- Hematochetzi

- Utslag

- Angioödem

- Feber.

- En rapport visade också på ökad förekomst av Kawaskis sjukdom bland de som fått vaccinet gentemot de som fick placebo. En annan studie har inte visat på detta.

Som sagt, om du medvetet vill utsätta dina nyfödda barn för risken att få dessa biverkningar bara för att i framtiden KANSKE slippa söka vård för denna specifika typ av magsjuka så gör det. Det är dina barn, ditt val. Med mina barn är det dock mitt val och jag väljer helt enkelt inte samma som du. För övrigt är du uppenbarligen inte så upplyst som du tror dig vara utan snarare rabiat med narcissistiska drag.
Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?