• Skrollan16

Heltid/deltid kommunen vad gäller?

Hej

Jag har precis fått jobb blivit lovad att jobbar 07:15-15 o det känns så skönt iom att barnen är 8 o 9 år. Men när jag läste på kommunens intranät så ser jag att målet är att alla ska jobba heltid i kommunen. Någon som har info om detta? Kommer bli en halvtimma mindre varje dag då jag jobbar in 30 min på lunch. Kommer detta vara ok är det upp till rektorn ? Har skrivit på för heltid men enl henne skulle man gå ner en viss procent isf.

• Svar på tråden Heltid/deltid kommunen vad gäller?
  • LoveRain

Menar man inte att alla som vill jobba heltid ska få möjlighet till det? Inte att alla måste jobba heltid?

Menar du att du inte ska ta någon lunch? Det låter inte hållbart och ingen bra chef skulle uppmuntra det.

Har du skrivit på ett kontrakt för heltid så kan ju arbetsgivaren kräva att du arbetar heltid. Vad är det för annan överenskommelse ni gjort?

• Anonym (Sandra)

Många kommuner arbetar med heltidsresan.

Men målet är snarare att alla som VILL ska få möjlighet att jobba heltid.

Tidigare har det varit vanligt att man får tex 75% men har möjlighet att få önska heltid. Nu vill man gå in med heltid, men att man har rätt att önska sig ner i tid :)

• Skrollan16

Ok då förstår jag. Ska ja 30 min istället för 1h. Då borde det ju vara ok då?

• Skrollan16

Hon sa att det är ok att jag jobbar 07:15-15 . Att man isf får gånger lite i tid o jag vill ju ha heltid i botten. De vill att jag är på plats till 15

• Seven Costanza

Man bör ha ett schema på heltid så att man kan gå upp i arbetstid senare om man vill/behöver. Så man skriver på för heltid och sedan går man ner i tid.

• LoveRain
    Skrollan16 skrev 2019-09-05 19:23:13 följande:

Ok då förstår jag. Ska ja 30 min istället för 1h. Då borde det ju vara ok då?

Hur mycket rast står det på ditt schema att du ska ha? Det är det som gäller. Att du själv kan välja att ta 30 min rast istället för en timme och gå hen tidigare kan du bara göra om det är en arbetsplats med flex eller om du har en överenskommelse med chefen (se till att ha detta skriftligt). Vad är det för jobb du ska göra?
  • Skrollan16

Administratör enligt rektorn på skolan vill de att jag är där till 15 o då blir det några procent mindre.

• Alexandra1986

Det där om heltid har du redan fått svar på och angående raster så måste du ta rast var 5te timme med en halvtimme. Detta enligt lag och kan endast förhandlas bort med ditt fackförbund vid vissa specifika fall.

Svar på tråden Heltid/deltid kommunen vad gäller?