• Drottningen1970

    Hyra ut i andra hand..

    Nya hårdare regler för andra hands uthyrning på tapeten.

    Riktmärke att man endast får ta ut den normala hyran plus 15% om hyr ut andra hand med möbler och bredband.

    Jag förstår problemet med ockerhyror och bostadsbrist. Samtidigt så tar man ju som första hyresgäst en ganska stor risk när man hur ut i andra hand. Om ens hyresgäst skulle förstöra eller misssköta sig så hamnar ansvaret hos mig. Jag har helt nya möbler för 100.000 i bostaden och mitt bredband och kanalpaket kostar mig närmare 1000 kr/månaden bara det.

    Om jag hypotetiskt skulle hyra ut min bostad i andra hand, skulle jag med dessa 15% påslag endast få lägga till 985 kr i andrahandshyra. Känns väldigt snålt tilltaget måste jag säga...

    Tror färre kommer att våga hyra ut. Eller?

  • Svar på tråden Hyra ut i andra hand..
  • Noname00
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 07:27:52 följande:
    Och det är det jag tror att folk kommer att göra och då förbättras ju inte bostadsbristen.

    Själv tycker jag det är rimligare med 50% i påslag.

    Bara för sakens skull måste jag väl påpeka att jag själv inte har några planer på att hyra ut så jag talar inte i egen sak utan rent generellt.
    Så du menar att man ska kunna tjäna pengar på att hyra ut sin hyresrätt?
    Vad för sund marknad är det?
  • Körsbärsdalen

    Jag tycker det är jättebra. Då kanske folk slutar hålla på sina lägenheter och hyra ut dem till ockerhyror, utan istället säger upp kontraktet.

  • Limeblad
    Körsbärsdalen skrev 2019-09-07 10:38:13 följande:

    Jag tycker det är jättebra. Då kanske folk slutar hålla på sina lägenheter och hyra ut dem till ockerhyror, utan istället säger upp kontraktet.


    Det har aldrig varit tillåtet. Betalar man överhyra kan man kräva tillbaka den via Hyresnämnden. Nästan alla som gör det får rätt.
  • Drottningen1970
    Noname00 skrev 2019-09-07 10:32:44 följande:

    Så du menar att man ska kunna tjäna pengar på att hyra ut sin hyresrätt?

    Vad för sund marknad är det?


    Jag tycker att den risken man tar och det nyttjande av möbler och bredband som man erbjuder ska kunna ge en rimlig ersättning i kontanter ja.

    I mitt hypotetiska fall skulle de 15% inte ens täcka bredband och kanalpaket.
  • Noname00
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 11:28:57 följande:
    Jag tycker att den risken man tar och det nyttjande av möbler och bredband som man erbjuder ska kunna ge en rimlig ersättning i kontanter ja.

    I mitt hypotetiska fall skulle de 15% inte ens täcka bredband och kanalpaket.
    Du räknar  fel, +15% är påslaget på hyran.
    Sedan om du har abonnemang etc så får du självklart ta ut det också.
    Men det kan inte vara inbakat i själva hyran.
    Du tar hyran +15 % möblering + bredband + tv.

    Din ersättning för dina möbler ligger inom dom 15%.
  • Limeblad
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 11:28:57 följande:

    Jag tycker att den risken man tar och det nyttjande av möbler och bredband som man erbjuder ska kunna ge en rimlig ersättning i kontanter ja.

    I mitt hypotetiska fall skulle de 15% inte ens täcka bredband och kanalpaket.


    Det finns inget som hindrar att du täcker dina kostnader. Det är påslag utöver dina kostnader som inte är okej om det är mer än 10-15% av hyran. Är du rädd om dina möbler kan du ta ut en deposition som du betalar tillbaka om det inte uppstår några skador. Vill du tjäna på uthyrningen får du skaffa en bostadsrätt som möjliggör en något högre hyressättning.
  • Kjell2
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 11:28:57 följande:

    Jag tycker att den risken man tar och det nyttjande av möbler och bredband som man erbjuder ska kunna ge en rimlig ersättning i kontanter ja.

    I mitt hypotetiska fall skulle de 15% inte ens täcka bredband och kanalpaket.


    Bredband, kanakpaket odyl kan du ta extra för utöver 15%
  • Drottningen1970
    Kjell2 skrev 2019-09-07 11:40:55 följande:

    Bredband, kanakpaket odyl kan du ta extra för utöver 15%


    Efter vad jag förstått handlar det om maximalt 15% och att det är dessa 15% som är avsedda för att täcka just kostnader för möbler och bredband.

    Inte 15% + kostnad för möbler och bredband.
  • Kjell2
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 14:08:05 följande:

    Efter vad jag förstått handlar det om maximalt 15% och att det är dessa 15% som är avsedda för att täcka just kostnader för möbler och bredband.

    Inte 15% + kostnad för möbler och bredband.


    Stäng av i så fall.
  • Linkan92
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 10:02:19 följande:

    Om jag skulle hyra ut min 3.a med 50% påslag skulle den kosta ca 9000. 30 minuter från t-centralen. Tycker inte det känns helt orimligt.


    Det låter som om du har guldläge bostadsmässigt med en hyra på ca 6000 helt central i Stockholm, Grattis! Många svenska drömmer i årtionden om en situation som din innan de hamnar där.

    Men att du har en för läget låg hyra gör inte det rätt att ALLA ska kunna hyra ut sina lägenheter till vinst.

    Jag tror lagstiftaren går helt rätt väg för att styra upp den extremt osunda andrahandsmarknaden som finns idag. Sen kan jag ärligt säga att jag bor inte i Stockholm och har således litet intresse av hyrorna i innerstaden där, men jag har aldrig hört talas om en så stor lgh så centralt för så låg hyra.
  • Drottningen1970
    Linkan92 skrev 2019-09-09 07:16:37 följande:

    Det låter som om du har guldläge bostadsmässigt med en hyra på ca 6000 helt central i Stockholm, Grattis! Många svenska drömmer i årtionden om en situation som din innan de hamnar där.

    Men att du har en för läget låg hyra gör inte det rätt att ALLA ska kunna hyra ut sina lägenheter till vinst.

    Jag tror lagstiftaren går helt rätt väg för att styra upp den extremt osunda andrahandsmarknaden som finns idag. Sen kan jag ärligt säga att jag bor inte i Stockholm och har således litet intresse av hyrorna i innerstaden där, men jag har aldrig hört talas om en så stor lgh så centralt för så låg hyra.


    Inte alls i innerstaden. Men däremot 30 minuter ifrån T-centralen med tåg. 6300 för 80 kvm.
  • Linkan92
    Drottningen1970 skrev 2019-09-09 12:22:41 följande:

    Inte alls i innerstaden. Men däremot 30 minuter ifrån T-centralen med tåg. 6300 för 80 kvm.


    Ok, ja då förstår jag! Jag uppfattade det som mer centralt än så.. Låter iaf som dn bra hyra!
  • Linux1003
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 14:08:05 följande:

    Efter vad jag förstått handlar det om maximalt 15% och att det är dessa 15% som är avsedda för att täcka just kostnader för möbler och bredband.

    Inte 15% + kostnad för möbler och bredband.


    Det stämmer inte och du har rätt till kompensation (självkostnadsbasis) när det gäller dina driftkostnader såsom värme, el mm. Bredbandet går inom samma ram och om din hyresgäst inte önskar samma tv-paket så kan du alltid frysa eller säga upp abonnemanget. 15% påslag gäller enbart på hyran för möblerad lägenhet.
  • Drottningen1970
    Linkan92 skrev 2019-09-09 16:58:16 följande:

    Ok, ja då förstår jag! Jag uppfattade det som mer centralt än så.. Låter iaf som dn bra hyra!


    Ja jag har haft tur.
Svar på tråden Hyra ut i andra hand..