• Zarch

Står inte ut med min sambos dotter

Tycker att det först och främst är bra att din pojkvän verkar markera för då finns det iallafall hopp för er relation, hade han istället försökt sopa dotterns beteende under mattan så hade det inte gått att rädda.

Jag tror att den här överdrivna aggressiviteten i beteendet kan ha att göra med att hon känner sig sviken och övergiven av sin mamma. Att det bottnar där, men nu när det har kommit en kvinna och tagit hennes pappa så blir det övermäktigt för henne. Då tar hon ut vreden mot dig/er istället för att rikta den mot den egentliga person som har svikit henne.

Det är däremot ingenting ni kan acceptera, hon får helt enkelt ersätta allt hon förstör och skulle inte det hjälpa så får ni väl göra er av med den där hästen? Det är ingen mänsklig rättighet för en 14-åring att ha häst idag och fortsätter hon terrorisera dig så får pappan helt enkelt göra henne medveten om att han säljer den.

Förhoppningsvis så lugnar det här ner sig, är hon en frisk tonåring så börjar hon väl fokusera på sitt egna liv istället för på ert. Men säker kan man förstås inte vara, man blir lite mörkrädd när man läser här på forumet om alla tonåringar som beter sig lite som förälderns svartsjuka partner istället för barn.

• Zarch
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-09-08 08:50:23 följande:

Hej ta.

Vilken jobbig situation, för alla inblandade.

Mitt råd till dig är att backa. Rejält. Ett barn som beter sig som din bonusdotter mår inte bra. Speciellt inte om du bara har varit snäll mot henne. Man kan inte "straffa" bort ett sådant här beteende. Iaf inte om man bryr sig om flickan.

Jag skulle ha flyttat ut och blivit särbo om jag var du. Även om det är jobbigt såklart för dig och din sambo. Sedan skulle jag råda er att ordna samtalsstöd åt flickan. Kanske ni även kan gå alla tre någon gång.

Självklart skall du och pappan fortsätta era planer på att förlova er och fortsätta vara tillsammans. Men som det är ni behöver flickan utrymme.

Lycka till, jag hoppas det löser dig för er.

Fast om TS flyttar ut nu så signalerar det bara att taktiken med att terra pappas nya kvinna var helt rätt, för där stack hon ut med svansen mellan benen och försöker hon komma tillbaks så vet jag hur jag ska få bort henne igen. Nej jag tycker att dom ska stå för sin kärlek och beslutet att leva ihop nu.

Samtalsstöd lät däremot som en bra idé.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-09-08 17:53:56 följande:

Jag tror inte hon mår speciellt dåligt, hon testar och kommer undan med det gång på gång. Så länge hon kommer undan med det så kommer hon inte att sluta. 

Det här håller jag faktiskt med dig om, vet inte varför man alltid ska anta att barn som beter sig illa gör det för att det vilar en lång snyfthistoria bakom det.

Ibland tror jag att det kan vara precis tvärtom, att man har fått FÖR mycket luft.
  • Zarch
    erikaABC skrev 2019-09-08 21:14:42 följande:

Håller med.

TS kan inte använda sitt liv och sin hälsa för att uppfostra någon annans unge. TS borde tänka på sitt välmående i första hand. Inte på att sända rätt signaler till sambons unge.

Hon ska givetvis inte uppfostra flickan.

Men det är mycket fokus på att TS ska dra och det är väl standardfraser i sådana här ärenden men det finns faktiskt andra alternativ här.

Nu är inte det vidare korrekt att säga så men med tanke på flickans extremt utåtagerande beteende i det nuvarande hemmet så kanske ett miljöombyte vore bättre för henne snarare? Dags att morsan kryper fram ur sin strutsgömma med nyladdat batteri och tar över, det är iallafall ett alternativ som bör diskuteras.
  • Zarch
    Anonym (Br) skrev 2019-09-09 19:49:34 följande:

Har så svårt att förstå varför man måste flytta ihop så fort med någon. 1,5 år är inte lång tid och är det barn med i bilden så får man tänka till lite till.

Jag har 2 barn, ena är 18 och andra 12 år. Skulle jag träffa någon nu så hade jag väntat ett par år att ens flytta ihop med denne.

smulpaj01 skrev 2019-09-11 08:41:15 följande:

Håller verkligen med. Förstår inte heller denna brådska många har?

Fast nu är det ju som det är.

Hur resonerar ni med vänner som skulle komma med ett liknande problem som TS ute i verkliga livet egentligen? Bjuder ni folk på sådana kommentarer också då? - Jag fattar inte varför du skulle flytta ihop med honom så fort, stackars barn.

Jag bara undrar för det är lite så energitjuvar jobbar.
  • Zarch
    sextiotalist skrev 2019-09-11 12:13:13 följande:

En vän i liknande situation hade jag nog föreslagit att bli särbo.

Jag hade också avrått en vän att bli sambo innan det fungerar med barnen

Jo så hade man definitivt kunna uttrycka det för en väninna som var i liknande situation som TS men det var inte riktigt så de ovanstående beskrev det.
Svar på tråden Står inte ut med min sambos dotter