Garderobsblomma
Har en garderobsblomma som börjar bli gul i bladen. Är det nån som har nåt tips på vad man kan göra så den inte dör ?
Har en garderobsblomma som börjar bli gul i bladen. Är det nån som har nåt tips på vad man kan göra så den inte dör ?
Mina garderobsblommor blir också gula i bladen och vissa kvistar vissnar ner och dör, men det kommer nya. Lite ny jord och större kruka kanske kan hjälpa.
Lycka till!
Oj, jag som trodde garderobsblommor var omöjliga att ta död på
zamioculcasen ska inte planteras om, gula blad uppkommer om den står för ljust eller får för mycket vatten... vattna inte mer än 1 grr i månaden, mina får varannan!
Lycka till
Emma (florist)
skulle oxå säga att den står för ljust,
ser väldigt många garderobsblommor i fönster som är helt gula...
Milva:
eftersom du är florist har jag ett par frågor om det går bra (andra får gärna svara dem också)
1) har ca 1 m höga svärmorstungor som börjar bli lite vingliga. Kan man plantera om dem, och i sådana fall, hur djupt ska dem stå?
2) har köpt en kokosnötspalm (tror den heter så, den har en stor knöl iallafall som är nere vid jorden), den hade ramlat ur krukan så jag planterade om den, men satte den lite djupare (ungefär halva "nöten" är under jorden) kan den stå så eller är det för djupt?
3) kan ovannämda palm stå inne på ett badrum, där det finns ett litet fönster (mönstrat fönster för insynsskydd)?
tack!
Vattnar den ca 1 gång månaden. Sen står den inte ljust har inget ljus på sig från nåt fönster.
Har oxå en garderobsblomma som har blivit alldeles gul i bladen.. brukar vattna den ca en gång i veckan, ska dra ner på det då o se om den blir grön igen
Ska nog flytta min från söderfönstret!
Men nån som har tips om fin hög grön/blommande växt man kan ha i ett söderfönster?
Våra fönster är väldigt stora så det måste nästan var nåt riktigt stort, alternativt nåt hängande kanske?
Hej på er...
Jag brukar säga att det finns en andledning att den kallas för gaderobsblomma till mina kunder.... inte ofta det finns fönster i gaderoben
Växten går även under namnet "löneblomma" - den får vatten när du får lön
Seglare:
1) har ca 1 m höga svärmorstungor som börjar bli lite vingliga. Kan man plantera om dem, och i sådana fall, hur djupt ska dem stå?
Ja, du kan plantera om dem man kan till och med skära av dem i önskad höjd och plantera änden, en del förkultiverar nya rötter i vatten glas men jag tycker det går lika bra utan
Sätter man dem djupare i jord så bildar den nya rötter högre ypp....
Tänk bara på att ny jord blir mycket blötare och håller fukten mycket bättre, därför vattna mindre efter en omplantering så inte bladen ruttnar...
2) har köpt en kokosnötspalm (tror den heter så, den har en stor knöl iallafall som är nere vid jorden), den hade ramlat ur krukan så jag planterade om den, men satte den lite djupare (ungefär halva "nöten" är under jorden) kan den stå så eller är det för djupt?
Svårt att gissa vilken typ av palm du menar eftersom det finns så många men nötliknande "botten"
Men jag tror inte det skall vara några problem
3) kan ovannämda palm stå inne på ett badrum, där det finns ett litet fönster (mönstrat fönster för insynsskydd)?
Samma sak där, svårt att veta beroende på sort men man kan alltid ha som tumregel ju mörkare blad desto mörkare kan växten stå... Skulle den börja se lite "sjuk ut" får du flytta ut den...
Hoppas du blev lite klokare
Lycka till!
Emma