Garderobsblomma
Har en garderobsblomma som börjar bli gul i bladen. Är det nån som har nåt tips på vad man kan göra så den inte dör ?
Har en garderobsblomma som börjar bli gul i bladen. Är det nån som har nåt tips på vad man kan göra så den inte dör ?
Zhara;
Sätt den i en större kruka med mer jord.
Jag har planterat mina graderobsblommar så + att jag tog bort innekrukan och planterade direkt i ytterkrukan med ett lager lecakulor i botten.
Jag hade EN garderobsblomma (från IKEA).
När jag köpte den så planterade jag om den när jag kom hem och delade samtidigt på den så jag fick två.
De står i syd/österfönster. JA, i själva fönstret....ljuuuuust hela tiden.
Efter 1 år så planterade jag om dessa och delade så jag fick fyra blommor.
Två står kvar i syd/österfönster och de andra två står i köksfönstret...och det är nord/västfönster.
Blommorna är gröna, feta, låååånga...och utvecklar nya ljusgröna blad hela tiden. De längsta bladen är nästan lika höga som fönstren.
Det sämsta tycker jag är att de utvecklar såna rotsystem som inte ryms i krukan...så nu är det omplantering på G igen.
Jennie, vattnar du också 1 gång i månaden? Eller oftare??
Vill också att mina ska växa så fort.
Jag vattnar flera gånger i veckan.
När de är torra så får de vatten.
Dessutom så ställer jag de i diskhon och fyller på vatten till kanten och låter de stå där måååånga timmar (typ över natten) sådär...1 ggr/varannan månad...eller när jag tycker de blivit för torra.
Jag har mina i lerkrukor.
Jag går på Jennies linje!!! ska omplantera på onsdag!
Hej! Jag är växtskötare till yrket! Garderobsblomman har förmodligen fått för mycket vatten!
Sen är det ju möjligt att den får för MYCKET ljus!
Ett soligt fönster är INTE bra!
Hittar man ett bra läge för den,behöver den knappt nån vård alls,men står den för ljust beter den sig konstigt!
Ställ undan den längte in i rummet ett tag och vattna den inte på en månad,så kanske den sjuter nya skott om den får ett bättre läge sen!
Kan tillägga att där mina garderobsblommor brukar stå i vardagsrummet.....där har jag mina fröodlingar nu....så där är det redigt soligt och varmt.
Aja....jag tror ni ska lita mer på isisisis än på mina knäppa blommor.
Smyger in och frågar vad man då skall ha i ett fönster där det är soligt flera timmar per dag, halvt söderläge? Gillar garderobsblommor och har en där nu, den verkar väl inte vara döende direkt men den får så dassig färg på bladen av att stå i solen, inte sådär mörkgröna och fina. Så förslag mottages gärna :)
Inga blommor mår bra av att stå i gassande sol.
Analoga, hmm nä jag har inga gardiner i det fönstret och heller inga persinner. Gillar varken eller
Nä, det är ju klart, men vissa är ju tåligare än andra...
Måste ju bli skitvarmt inne! Hahahha, är tråden SÅ gammal?
Justdet, trådarna har eget liv nuförtiden
Analoga, jag har lameller i det stora vardagsrumsfönstret, och det här fönstret vi pratar om är ett enkel-fönster så när solen väl ligger på så är det på en del av rummet som man inte direkt är i. Kanske låter konstigt men jag HATAR gardiner i de allra flesta fall, de gardiner jag har är släta kappor i barnes rum och i köksfönstret. Så...ja...det kanske är mer eller mindre ett under att växten öht lever det minsta? Bor i norr där det är mörkt året om okt-mars i princip så det kanske har varit räddningen?
evigt liv menar jag...
4 år gammal???? Jag tycker det är ett skit att trådarna får vara uppe hur länge som helst nu!!