• Knappast nu

    Är det inte väldigt väldigt väldigt orimligt att mörkertalet alltid anses vara väldigt stort?

    Ibland måste väl mörkertalet bara vara ett tal bort?

  • Svar på tråden Är det inte väldigt väldigt väldigt orimligt att mörkertalet alltid anses vara väldigt stort?
  • Bananböjaren

    Beror ju helt på handlingens karaktär och hur skambelagt det är av samhället. När det kommer till inbrott i villor, bilstölder eller liknande så är nog mörkertalet väldigt litet. De flesta polisanmäler om de haft inbrott. Våldtäkt eller misshandel inom relationen har nog högre tröskel för att bli anmält.

    Bland män som blir våldtagna så är nog märkertalet nästan 100procent. Ifall en man skulle anmäla en våldtäkt så skulle det leda till att han blir utskrattad och att fallet förkastas. Troligtvis blir han misshandlad på gatan senare ifall vetskapen om anmälan kommer ut till allmänheten. Samma sak om en kvinna är pedofil och förgriper sig på barn. Ingen idé att anmäla, folk tror inte att en kvinna kan vara pedofil.

  • Knappast nu
    CarinaL26 skrev 2019-09-09 08:43:07 följande:

    Det beror väl på vad det handlar om?


    Det är ju det jag säger. Man hör aldrig någon säga: Här är det extremt lågt mörkertal.
  • Kjell2
    Knappast nu skrev 2019-09-09 09:13:42 följande:
    Det är ju det jag säger. Man hör aldrig någon säga: Här är det extremt lågt mörkertal.
    När det gäller tex inbrott och mord är nog mörkertalet lågt.

    När det gäller t ex trafikbrott är nog mörkertalet väldigt högt.


  • Bananböjaren
    Knappast nu skrev 2019-09-09 09:13:42 följande:
    Det är ju det jag säger. Man hör aldrig någon säga: Här är det extremt lågt mörkertal.
    Varför skulle man det? Normalt är väl mörkertalet något som folk använder för att stärka sin egen argumentation. Att påstå att mörkertalet är litet då är väl att skjuta sig själv i foten?
  • IceKitten
    Knappast nu skrev 2019-09-09 09:13:42 följande:

    Det är ju det jag säger. Man hör aldrig någon säga: Här är det extremt lågt mörkertal.


    Nej... För om mörkertalet är litet eller i stort sätt obefintligt så är det heller inte speciellt intressant att diskutera.

    "Varje år sker cirka 1000 villainbrott i staden, mörkertalet beräknas ligga på ca 2 stycken".

    "Varje år sker cirka 1000 våldtäkter inom nära relationer. Mörkertalet beräknas vara stort, cirka 89%".

    Helt påhittade siffror men du ser ju själv att det inte finns något direkt intresse av att diskutera små mörkertal... Det påverkar liksom inte verkligheten medan stora mörkertal gör det.
  • Knappast nu
    Bananböjaren skrev 2019-09-09 09:18:47 följande:

    Varför skulle man det? Normalt är väl mörkertalet något som folk använder för att stärka sin egen argumentation. Att påstå att mörkertalet är litet då är väl att skjuta sig själv i foten?


    Ja men det blir lite tramsigt. Det går inte att ta på allvar tycker jag. Det blir som att själva siffran kvittar eftersom mörkertalet är stort då är det mycket oavsett. Mörkertalet utmålas alltid som oändligt.

    Jag tycker att det hade varit skojigt med någon som sa att mörkertalet är nog väldigt litet. Som du säger hade man väl kunna formulera en motsatsmening om det man vill ha ut.
  • Knappast nu
    IceKitten skrev 2019-09-09 09:26:19 följande:

    Nej... För om mörkertalet är litet eller i stort sätt obefintligt så är det heller inte speciellt intressant att diskutera.

    "Varje år sker cirka 1000 villainbrott i staden, mörkertalet beräknas ligga på ca 2 stycken".

    "Varje år sker cirka 1000 våldtäkter inom nära relationer. Mörkertalet beräknas vara stort, cirka 89%".

    Helt påhittade siffror men du ser ju själv att det inte finns något direkt intresse av att diskutera små mörkertal... Det påverkar liksom inte verkligheten medan stora mörkertal gör det.


    Jag tror att bakom varje stort mörkertal finns ett litet mötkertal.
  • Kjell2
    Knappast nu skrev 2019-09-09 09:28:32 följande:
    Ja men det blir lite tramsigt. Det går inte att ta på allvar tycker jag. Det blir som att själva siffran kvittar eftersom mörkertalet är stort då är det mycket oavsett. Mörkertalet utmålas alltid som oändligt.

    Jag tycker att det hade varit skojigt med någon som sa att mörkertalet är nog väldigt litet. Som du säger hade man väl kunna formulera en motsatsmening om det man vill ha ut.
    Mörkertalet för villainbrott är nog väldigt litet
    Mörkertalet för mord är nog väldigt litet
  • Kjell2
    Knappast nu skrev 2019-09-09 09:31:14 följande:
    Jag tror att bakom varje stort mörkertal finns ett litet mötkertal.
    Vad menar du med det?

    Vilket litet mörkertal är det som t ex döljs bakom det stora mörkertalet av fortkörning och rattonykterhet?


Svar på tråden Är det inte väldigt väldigt väldigt orimligt att mörkertalet alltid anses vara väldigt stort?