IVF start hösten 2019
Är ni kvar?precis börjat min ivf resa och nu tagit sprutor 3 dagar.Hur går det för er?
Är ni kvar?precis börjat min ivf resa och nu tagit sprutor 3 dagar.Hur går det för er?
Hej, jag väntar på remisstid på Sahlgrenska beräknas tid v.44 så håller alla tummar och tår. Vi har gjort utredning innan men de hittar inget anledning.
Fick ni börja på en gång efter besök på det sjukhuset ni fick tid på?
[quote=79918502][quote-nick]Pålandet skrev 2019-09-22 21:56:16 följande:[/quote-nick]
vi gjorde utredningen klar mellan Jan-mars sista mars skicka de remissen till Sahlgrenska men har ännu inte fått tid. Men de trodde runt v.44 så håller tummarna för det.
Vi har försökt i 1,6år och provat de mesta. låter positivt att man inte behöver vänta när msn väl kommer in hopps på att få brev snart, för de ska väl komma 4 veckor innan.
När börjar ni? Spännande! kör ni korta eller långa protokollet? Vilket sjukhus
När vår utredning var klar tog det ca 1 månad innan remissen kom hem- och vi kunde välja vilken ivf mottagning vi ville göra behandlingen hos. Läste på lite innan vi bestämde oss för Ivf Sophia hemmet. Ikväll tar jag min 4 gonal F spruta och ska dessutom lägga på en till spruta- imorgon är första ultraljudet. Känner i magen som mensvärk så tror nåt sker i alla fall.Vi kör korta protokollet.Vi hade tur som ändå fick köra i gång på en gång , samtidigt som vi väntat sedan maj sedan remissen kom o vi boka en tid på Sophia hemmet,hamnade mitt i sommaruppehållet. ni är i Göteborg va?
[quote=79919285][quote-nick]Pålandet skrev 2019-09-23 12:53:58 följande:[/quote-nick]
Vi gjorde utredning i Skövde och valde Sahlgrenska för ingen höll ändå vårdgarantin så nu när vi är i samma landsting så är tanken att man inte måste åka dit för de lättare sakerna.
Men alla UL görs där så ingen större skillnad kanske.
Hur långt är de korta protokollet? bara lite nyfiken för skulle tro att vi bara hinner med en behandling innan julstängning. För korta protokollet påbörjas dag 2 eller 3 efter M och håller på ungefär hur länge ? 2 veckor ?
Försöker räkna lite för tror vi ska få komma in v44-45 och min man ska iväg på övning så tror han måste ställa in den...
[/
Jag vet faktiskt inte. Fått ett schema för 7 dagar nu, enda jag vet. Ska in på UL imorgon, så antar att dom ska se att det kanske bildas äggblåsor och man svarar på behandlingen. Sen antar hag att man ska fortsätta par dagar för sedan äggplock. Så runt 2 veckor ( vill säga att allt med behandlingen går som räknat). Min läkare sa att frn man börjar till man kan ta gravtest är det ungefär en månad... Är det korta som verkar gälla för er? Huva så orolig för nya sprutan idag.
Hej jag och min man har fått tid den 10 oktober att få komma in till ivf behandling så jag hoppas vi kan få starta så fort som möjligt efter läkar besöket ?. Vi har försökt i 2.5 år men inget plus har det blivit så det ska bli så skönt att äntligen få komma igång med det och vi ser fram emot det så mycket men är samtidigt nervösa ????
[quote=79920530][quote-nick]Pålandet skrev 2019-09-23 22:55:46 följande:[/quote-nick]
Tack för detaljerad info, jag mår bättre desto mer jag läser på.
Låter lite jobbigt med sprutorna samtidigt som jag antar att man får intala sig själv att det är för en bra sak.
Vi är där för att vi har försökt i över 1,5år och på utredningen så hittade de inget fel. Tycker många att man ska vara glad över samtidigt som jag känner mig lite orolig över att det inte finns något uppenbart att fixa och det då känns mer hopplöst trots hjälp. Sen vet jag att det är lite bättre förutsättningar då de kan se att det blir befruktat mm.
Du har helt rätt i att jag borde släppa på stressen om när/hur behandlingen blir. Jag är väl mest orolig över att man väntat över ett halvår på att få komma in så vill jag inte missa min novembercykel för då gissar jag på att man inte får börja förrän i januari pga julledigheten och att vänta 4månader till känns som en evighet i sammanhanget. Jag har tyvärr redan dragit på mig magkatarr och har svårt att tänka på något annat.
Samtidigt så har jag en bakgrund som gör att jag känner mig extremt utelämnad vid saker som vaginala UL mm så ser fram emot behandlingen men är orolig över hur jag ska hantera olika situationer, men vet att det ?måste? göras för att uppnå det vi vill.
Önska mer än allt att jag kan släppa lite på stressen över hur allt ska bli. Skönt i alla fall att få prata med någon som går igenom samma. Tycker det känns lite ensamt ibland. *
Håller tummarna för att er stimulering går fint
Dumt av mig samtidigt-vet hur svårt det är att inte stressa och hur hela ens själ längtar.
Man vill bara börj,helst igår!Särskilt då man vet att detta kanske är bara första gången av en rad behandlingar-man vill bara på tåget.
Du kommer få fylla i en hälsoblankett-där kan du skriva i allt som oroar dig eller du vill att dom ska veta om. Fråga och berätta att du upplever en oro pga tidigare upplevelser.
Skriv här. Man får peppa varandra<3
UL såg bra ut-gick snabbt men hon sa att det såg bra ut.
Vi fortsätter med samma dos,nytt UL på fredag och hon gissade på äggplock på tis-måndag nästa vecka. Tänkte lite på det med sprutorna- psykiskt och fysiskt hinner man inte med-min kropp styrs av medicin nu, sprutorna gör ont men man bara gör det. Jag sitter inte och tänker barn barn utan mer att jag ska jobba med kroppen, därför jag vill ta dom själv. Vill känna vad som sker med min kropp. Svårt förklara!
Jag är otroligt nöjd :) Mycket proffsiga och bemötande. Själv då?Är dock lite orolig över äggplocket.Ja då verkar vi ligga helt i fas med varandra, dom tar ju visst antal i veckan som får börja sina behandlingar vad jag fattat det som, så dom kan följa och ha helt fokus på pågående behandlingar. Det tycker jag märks, hoppas jag ska fortsatt nöjd också.. Hos oss har dom märkt att spermierna är lite långsamma och jag har dessutom lång menscykel(32-35), så dom tror väl på att får vi hjälp med själva befruktningen så ska det ev gå bättre:) Kör du korta protokollet?
Hej!
Hoppar in här..
Jag och min sambo är oförklarad barnlösa efter 1,5 års aktiv försökande. Vi var på utredning november 2018. Min läkare sa då att vi skulle försöka våren också o sedan se vad vi kan göra. I maj gick vi dit igen, äggledarspolning gjordes och hon sa försök under sommaren händer inget så kan ni komma tillbaka så kan vi skicka remiss till landstinget för IVF. I augusti ringde vi och sa att inget hände. Så läkaren skickade remissen, den fick vi i mitten av september. Vi valde Livio Gärdet för behandlingen, när vi ringer dit så säger dom att vi ska få träffa en barnmorska imorgon den 26/9. Vad gör man vid första träffen? Är så nervös att jag har ont i magen..
[quote=79925813][quote-nick]Jooosen skrev 2019-09-26 19:59:12 följande:[/quote-nick]
Ja vet! Samma här. Känner mig som en svullen ko. Hoppas fan på många äggblåsor imorn. Jag ska ha Arthur imorn. Han är en av favoriterna faktiskt. Men gillar iofs alla haha!
Idag har jag haft rätt ont eller liksom väldigt öm. Hormonerna flödar och magen har gjort uppror, ska det vara så? Känns som tarmen har sagt upp sig helt. Han träffa jag på första mötet, vilken människa.
[quote=79925846][quote-nick]Jooosen skrev 2019-09-26 20:27:32 följande:[/quote-nick]
Mina tarmar känns oxå helt ihoptryckta eller något.. menar du typ trög i magen hehe? Känner mig inte helt 100 jag heller i kroppen. Plus har sjukt mkt flytningar (ursäkta...)
Jag har varit hård tidigare dagar, senast imorse. Nu rinner det bara... Känns som värsta mullret i magen. Finns det såna biverkningar på medicinen eller trycker nåt på tarmen haha... Ändå varit ganska positiv men man märker ju att nåt sker i kroppen minst sagt.
[quote=79925874][quote-nick]Jooosen skrev 2019-09-26 20:41:14 följande:[/quote-nick]
Ja men jag känner samma! Mer denna gång än förra gången. Det är nog inget ovanligt. Du behöver inte oroa dig. Förhoppningsvis känner vi detta för att det vuxit många äggblåsor på oss. Spännande imorn. Vi får uppdatera varann. När ska du vara där?
Nej orkar liksom inte oroa mig mer, fast man vill gärna inte skita ner gyn stolen haha.. Jag tror vänster sidan har flest eller störst. Avbryter dom om blåsorna är för stora. Vet inte-minns bara 13 nånting. Bra verkligen :(
[quote=79925931][quote-nick]Jooosen skrev 2019-09-26 21:05:06 följande:[/quote-nick]
Haha precis!! Nej är de stora så är det bra
Om jag förstått rätt. Då kommer du antagligen få ta ägglossningssprutan ganska så snart!
Får se vad dom säger :) Vi fick ringa akut numret igår, blev så orolig då jag sprang konstant på toa. Dom sa att det inte var någon fara, det kan uppkomma diarré. Nu väntar jag på att dom ska ringa upp så jag får veta min tid idag/ringde imorse.Känner mig helt lost. Så ringde hemligt nummer när jag var på toa ( för tidigt för tiden som sa dom skulle ringa upp på,kl 10) sa telefon rösten.Haha nu är jag orolig att dom har nåt negativt att säga eller alt jag minns helt fel tid o missat den.
[quote=79926759][quote-nick]Jooosen skrev 2019-09-27 10:47:23 följande:[/quote-nick]
Men fy stackare!! Jag kommer från besöket nu. Hade sjukt mkt ägg. Förra ggn 10 st denna gång nästan 30 (!). Kommer bli plock på måndag men kommer inte få sätta tillbaka något denna cykel med risk för att jag kommer må för dåligt. Jävla väntan :(....
Påväg ditt nu. Du får ventilera och andas ut sllt här. Så får vi peppa varandra! Hur mycket dos gonal F tog du? Om du tog den:) Är det för du kan bli överstimulerade eller hur resonerar man runt insättning? Jag får ju väldigt mycket ägg av mig själv, så undra vad dom finner nu i så fall...
[quote=79926824][quote-nick]Jooosen skrev 2019-09-27 11:47:10 följande:[/quote-nick]
Tagit 150 gonal 3 första dagar sedan 125 nu efter det. Dudå? Precis, det är risken! Blev så chockad att det vuxit så många på bara några dagar. Håller tummarna för dig. Skriv gärna sen hur det gått! Lycka till!
Jag har tagit 125 första 3 dagarna och resterande 100.
Ja,det är helt galet!Häromdagen ( inte för jag är någon expert),men redan då såg man tydligt flera st på UL.
Hör av mig sen! Kommit fram nu.
[quote=79926824][quote-nick]Jooosen skrev 2019-09-27 11:47:10 följande:[/quote-nick]
Tagit 150 gonal 3 första dagar sedan 125 nu efter det. Dudå? Precis, det är risken! Blev så chockad att det vuxit så många på bara några dagar. Håller tummarna för dig. Skriv gärna sen hur det gått! Lycka till!
Jag har tagit 125 första 3 dagarna och resterande 100.
Ja,det är helt galet!Häromdagen ( inte för jag är någon expert),men redan då såg man tydligt flera st på UL.
Hör av mig sen! Kommit fram nu.
Gick bra. Blir äggplock på tisdag och förmodligen insättning på torsdag eller söndag. Hade 9 på ena sidan och 7 på andra... Väldigt fint bemötande av alla-jag som är lite låg i energin.