• Stefan Ericsson

    Barnen efter skilsmässan...

    Efter er skilsmässa, har ni funderat på hur ni kunde utsätta barnen för detta. Att ni känner att eftersom det var ni som lämnade deras mamma/pappa, var den som förstörde familjen, tog deras trygghet ifrån dom och tvingade dom att bo borta varannan vecka?

    Ibland känner jag mig som världens hemskaste person även om jag nu ett år senare är lycklig och mår äntligen bra när man tagit sig bort från förtrycket hon utsatte mig för.

    Lär man sig leva med att barnen är borta halva tiden och tiden man går miste om med dom, eller har ni skuldkänslor gentemot dom?

    Är så ledsen ibland när jag lämnar dom för jag vet att de egentligen inte vill dit utan bara vara i sitt ?hem?.

    Jag mår bra nu istället men hur mår barnen ...

  • Svar på tråden Barnen efter skilsmässan...
  • Anonym (Växelvis)

    Mina barn bor halvtid sen ett par år nu och jag är trygg i att de har det bra hos den andra föräldern. Vi har samma grundläggande inställning till barnen vad det gäller det mesta, uppfostran, skolarbete, fritidsaktiviteter, kost, kompisar.... vi har aldrig haft några konflikter om barnen.

    Ingen av oss har någon önskan om att träffa någon ny som ska blandas in i barnens vardag, det kan förstås ändras men vi har som det är nu båda fullt fokus på barnen när det är barnvecka.

    Vi har en bra dialog och kan turas om med alla deras sport/fritidsaktiviteter så att vardag och helg fungerar.

    Barnen har bra egna rum hos oss båda - de behöver ett eget space.

    Att slitas upp från kärnfamiljen och tvingas byta hem varannan är givetvis skitjobbigt men när alternativet är att leva med föräldrar som ständigt bråkar så kan det trots allt vara bättre. Allt är inte svart eller vitt och kärnfamiljen är inte alltid bäst till varje pris.

  • Rudbeckius
    Anonym (Växelvis) skrev 2019-09-10 08:22:31 följande:

    Mina barn bor halvtid sen ett par år nu och jag är trygg i att de har det bra hos den andra föräldern. Vi har samma grundläggande inställning till barnen vad det gäller det mesta, uppfostran, skolarbete, fritidsaktiviteter, kost, kompisar.... vi har aldrig haft några konflikter om barnen.

    Ingen av oss har någon önskan om att träffa någon ny som ska blandas in i barnens vardag, det kan förstås ändras men vi har som det är nu båda fullt fokus på barnen när det är barnvecka.

    Vi har en bra dialog och kan turas om med alla deras sport/fritidsaktiviteter så att vardag och helg fungerar.

    Barnen har bra egna rum hos oss båda - de behöver ett eget space.

    Att slitas upp från kärnfamiljen och tvingas byta hem varannan är givetvis skitjobbigt men när alternativet är att leva med föräldrar som ständigt bråkar så kan det trots allt vara bättre. Allt är inte svart eller vitt och kärnfamiljen är inte alltid bäst till varje pris.


    Jag instämmer med dig men TS situation är helt annorlunda när en i familjen har en neuropsykiatrisk diagnos. Det är ett annat universum, tro mig. Jag har levt i båda.

    www.mayoclinic.org/diseases-conditions/adhd/symptoms-causes/syc-20350889
  • Rudbeckius
    Anonym (Växelvis) skrev 2019-09-10 08:22:31 följande:

    Mina barn bor halvtid sen ett par år nu och jag är trygg i att de har det bra hos den andra föräldern. Vi har samma grundläggande inställning till barnen vad det gäller det mesta, uppfostran, skolarbete, fritidsaktiviteter, kost, kompisar.... vi har aldrig haft några konflikter om barnen.

    Ingen av oss har någon önskan om att träffa någon ny som ska blandas in i barnens vardag, det kan förstås ändras men vi har som det är nu båda fullt fokus på barnen när det är barnvecka.

    Vi har en bra dialog och kan turas om med alla deras sport/fritidsaktiviteter så att vardag och helg fungerar.

    Barnen har bra egna rum hos oss båda - de behöver ett eget space.

    Att slitas upp från kärnfamiljen och tvingas byta hem varannan är givetvis skitjobbigt men när alternativet är att leva med föräldrar som ständigt bråkar så kan det trots allt vara bättre. Allt är inte svart eller vitt och kärnfamiljen är inte alltid bäst till varje pris.


    Ursäkta, jag kommenterade i fel tråd. Lite snarlika. Vänligen bortse från mitt inlägg.
  • Pope Joan II

    Det där tycks vara ett konstruerat problem hos människor som tror att kärnfamilj är något oerhört viktigt. 

  • Mandel

    Med åren som gick såg jag hur maken blev mer och lik sin mamma och jag såg framför mig att vårt liv skulle bli precis som svärföräldrarnas och då fick jag efter 25 år nog!

    Och om jag ska vara ärlig så har barnen en bättre relation med sin pappa nu än innan. Det känns så i alla fall.
    Förut var det bara jag som alltid var hemma och fanns till hands och lagade mat och skötte om hem, barn, trädgård osv. Pappa jobbade hela tiden. Nu måste han ta sig tid med barnen sina veckor på ett eller annat sätt och han är tvungen att vara mer delaktig i deras skolgång sina veckor osv.
    Jag upplever det som att de är mer tid med pappa nu även om det är i hans jobb, men att de ändå kan prata lite med varandra under tiden mot innan när de satt hemma och han var ute och jobbade.

    Problemet är väl att ex-maken inte pratar med mig. Han kan inte umgås med mig på att avslappnat sätt och han kan inte föra sig normalt enligt vett och etikett.
    Han kan inte ens låtsas vara trevlig i min närhet utan är tyst och stel. 
    Han kunde inte ens säga tack när jag grattade honom på hans födelsedag...
    Och det är ingen annan inblandad som orsakade skilsmässan utan jag fick bara nog av hans egoism och eviga jobbande. Jag tröttnade på att vara prio 43.

    Barnen är 12 och 15 och äldsta förstår varför och han har sett det positiva i vart jag flyttat osv. Att det även gynnat honom.
    Den lille däremot är en känslomänniska som man inte får störa dagsrutinerna för, men han kommer snart in i det hela och ser det positiva han med. Hoppas jag!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Rudbeckius
    Pope Joan II skrev 2019-09-10 08:41:09 följande:

    Det där tycks vara ett konstruerat problem hos människor som tror att kärnfamilj är något oerhört viktigt. 


    Jag skulle vilja hålla med dig. Gör det delvis och baserar det på antropologin som pekar på flockens betydelse för oss människor - flera barn och flera ansvarstagande vuxna i vårs liv. Flera generationer och nära vänner med. Då mår vi bra, känner betydelse, mening och kärlek. Vi får stark och glädjefylld identitet i grunden.

    fallersig.wordpress.com/category/z08-individen-och-flocken/
  • Anonym (A)
    Stefan Ericsson skrev 2019-09-09 20:53:43 följande:

    Efter er skilsmässa, har ni funderat på hur ni kunde utsätta barnen för detta. Att ni känner att eftersom det var ni som lämnade deras mamma/pappa, var den som förstörde familjen, tog deras trygghet ifrån dom och tvingade dom att bo borta varannan vecka?

    Ibland känner jag mig som världens hemskaste person även om jag nu ett år senare är lycklig och mår äntligen bra när man tagit sig bort från förtrycket hon utsatte mig för.

    Lär man sig leva med att barnen är borta halva tiden och tiden man går miste om med dom, eller har ni skuldkänslor gentemot dom?

    Är så ledsen ibland när jag lämnar dom för jag vet att de egentligen inte vill dit utan bara vara i sitt ?hem?.

    Jag mår bra nu istället men hur mår barnen ...


    Jag skulle vilja säga att föräldrarnas mående påverkar barnen i allra högsta grad. Mår du bra, så mår dina barn bra (under förutsättning att du tar bra hand om dina barn). är du en harmonisk människa så överför du detta på dina barn.
  • BurningDiamond
    Rudbeckius skrev 2019-09-10 09:00:15 följande:
    Jag skulle vilja hålla med dig. Gör det delvis och baserar det på antropologin som pekar på flockens betydelse för oss människor - flera barn och flera ansvarstagande vuxna i vårs liv. Flera generationer och nära vänner med. Då mår vi bra, känner betydelse, mening och kärlek. Vi får stark och glädjefylld identitet i grunden.

    fallersig.wordpress.com/category/z08-individen-och-flocken/
    Det här säger ju bara att barn mår bra av ett socialt nätverk. Inte att det sociala nätverket är avhängigt på en kärnfamilj.
  • Anonym (Lycklig igen!)
    Anonym (ace) skrev 2019-09-09 21:26:28 följande:

    Problemet är väl inte skilsmässan, ofta mår barn bättre av skilda föräldrar än en kall och kärlekslös kärnfamilj (i bästa fall). Problemet är väl alla vuxna som skaffar barn med fel partner från första början.


    Så sant!
  • Rudbeckius
    BurningDiamond skrev 2019-09-10 11:09:54 följande:
    Det här säger ju bara att barn mår bra av ett socialt nätverk. Inte att det sociala nätverket är avhängigt på en kärnfamilj.
    Sant, det är ju så antroplogin menar, men det är så inte lätt i dagens samhälle att återskapa ett tätt socialt nätverk likt forntidens lilla stam/flock med flera generationer som levde samman från vaggan till graven, i vått och torrt..

    Så lever fortfarande blott några får ursprungsbefolkningar i regnskog och på söderhavsöar. Så kärnfamilj med nära släkt/vänner är väl det närmaste vi kommer det naturliga tillståndet i dagsläget.

    Kul att vi för första gången resonerar åt samma håll!  
  • Anonym (Lycklig igen!)
    Anonym (en annan lösning) skrev 2019-09-10 00:12:02 följande:
    Min och mitt ex skilsmässa var verkligen ingen lätt historia, men nu har VI äntligen gemensamt lyckats hitta ett liv som fungerar för vårt barn, trots enorma svårigheter från början. Det intressanta är att det faktiskt var han som tog initiativ till den här fantastiska lösningen utan att ens veta om det. Det tog ett par år, men det funkade till slut, även om jag tyckte att det var konstigt till en början.
     
    Jag flyttade ifrån honom och till en annan kommun. Vi körde stenhårt på varannan vecka. Han hade inte råd att bo kvar, utan hittade en andrahandslägenhet här i stan och vi fortsatte med varannan vecka. Han var ganska nöjd, men vårt barn mådde fullständigt skit (även om hans pappa tar väl hand om honom, men vårt barn såg det som att min lägenhet var hans hem och hade svårt med uppbrotten.) Det hela löste sig genom att pappan inte hade råd att bo kvar i sin stora fina andrahandslägenhet, så han hittade en enrumslägenhet på under 30 kvadratmeter, bara ett stenkast ifrån min lägenhet. Jag tyckte att det var förfärligt att han skulle bo SÅ nära mig, men det var faktiskt det bästa som kunde hända. 
     
    Efter ett tag insåg han att det var ganska svårt att bo i en pytteliten etta med vårt barn, som började må allt sämre av situationen och sökte egentid inne på toaletten, varje gång han var hemma hos sin pappa. Mitt ex föreslog att vi skulle ha två dagar - två dagar, vilket också blev tokigt. Vi fick helt enkelt prova oss fram.
     
    Den optimala lösningen - så att ingen av oss behövde sakna sitt barn och barnet slapp ett hoppigt liv - blev att mitt ex gick ner lite i arbetstid och att jag efter ett tag kunde få min chef att justera mitt arbetsschema, vilket idag i praktiken innebär att vår son i huvudsak sover hemma hos mig, men att hans pappa hämtar honom på dagis varje dag och tillbringar tid med honom ensam från klockan 15.00 ungefär och sedan tar jag över när jag kommer hem från jobbet klockan 17 eller 18.15, samt att vår son sover hos sin pappa 1-3 nätter varannan vecka. Idag har min exman även en nyckel till min lägenhet där han har rätt att vistas tillsammans med vår son, så länge mitt ex inte flyttar runt på grejer för mycket, stökar till eller rotar bland mina saker. Under ett par år hade vi "familjemöte" varannan onsdag då vi på messenger gick igenom de kommande två veckorna, inköp av kläder till vår son etc. Det behöver vi inte längre och sedan en tid tillbaka är vi mer flexibla båda två om vi ruckar i "schemat". Det har tagit tid och inneburit bakslag. Under ett års tid tyckte jag att våra liv var väldigt inrutade, men jag tror så här i efterhand att det faktiskt behövdes. Nu kan vi till och med då och då göra en gemensam utflykt och vi äter idag middag ihop en gång per vecka, men då är vi helt överens om att vi gör det för vårt barns skull och ingenting annat. Alla verkar glada och nöjda. Vårt barn frågar ibland varför vi flyttade isär, eftersom vi ju är vänner, men vi har fått förklara att vi inte kan bo ihop eftersom vi inte älskar varandra och att vi bråkar för mycket om vi skulle bo ihop.
     
    Nästa år börjar vårt barn i skolan. Jag hoppas att vi kan hålla det på samma vis då. Vad som händer den dagen någon av oss träffar en ny partner, vet jag inte, men då får vi väl vara beredda på att kanske tänka om.
    Herregud, vad komplicerad allt detta låter. Att ens ex skall vara hemma hos dig och gå där och följa alla dessa förhållningsregler låter (för mig) som en tokig lösning. Man skiljer sig för att man inte vill ha den andra människan i sitt hem eller i sitt liv. (Hoppa inte på nu med argument att det handlar  om barn. Det fattar jag väl att man måste samarbeta och  hjälpas åt på ett rimlig nivå!). Men att gå till en sådan överdrift med familjemötet, gemensamma utflykt, middagar... Är du säker på att du har skilt dig????

    Mitt liv eller hur jag/vi löst vårt umgänge efter skilsmässan är inte någonting super rätt eller super fel men inte vill jag leva mitt liv tät inpå hälarna på mitt ex! 
    Vi fattade det beslutet för att vi vill INTE vara med varandra.

    Barnen då , frågar ni?
    Jo, de mår toppen! De har aldrig haft några "men" efter skilsmässan eftersom vi VUXNA gjorde inte det till någon tragedi. Vi projicerade inte vår sorg eller osäkerhet på våra barn utan pratade med dem öppet och ärligt och lovade att allt kommer bli bra, så småningom. Och det blev bra. Lite kämpigt ibland, ja, men det är mest lösningsbara problem. 

    Men att äta middagar med exet eller göra gemensamma utlykter - aldrig i livet. Varken jag eller mitt ex vill det. Och barnen efterfrågar inte sådant heller eftersom vi vuxna erbjuder inte det som ett alternativ. 

    Barn mår bra av att veta att det är slut och inte "diffust slut".
Svar på tråden Barnen efter skilsmässan...