• Anonym (Orolig)

    Farligt att må psykisk dåligt när man är gravid?

    Är det farligt för barnet om mamman mår psykisk dåligt och är jättestressad hela graviditeten? Hört att det ökar risken för att barnet ska få bla schizofreni. Är det sant?

  • Svar på tråden Farligt att må psykisk dåligt när man är gravid?
  • Anonym (aer)

    Det är inte bra men samtidigt så om det inte går att undvika är det verkligen inte nödvändigt att stressa upp sig. Får barnet någon psykisk sjukdom så är det inget bevis att sjukdomen beror på mammans stress. Folk föder barn i svåra situationer varje dag som är friska.

  • Anonym (F)

    Väntar du barn? Försök och hitta ditt lugn, läs en bok, se en serie, få,ditt sinne på andra tankar, men nej som ovan skriver. Jag känner dock när jag kan bli ledsen att bebisen bökar runt i magen. Men det är normalt och vara stressad/ledsen ibland! :)

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (F) skrev 2019-09-10 22:28:15 följande:

    Väntar du barn? Försök och hitta ditt lugn, läs en bok, se en serie, få,ditt sinne på andra tankar, men nej som ovan skriver. Jag känner dock när jag kan bli ledsen att bebisen bökar runt i magen. Men det är normalt och vara stressad/ledsen ibland! :)


    Nej, men jag är rädd för att skadan redan är skedd då det va så för mig under graviditeten.
  • Utvandraren

    Aldrig hört att det skulle kunna orsaka något sådant. Risken är däremot stor att du får en förlossningsdepression ifall du mått väldigt dåligt under graviditeten dock.

    Mitt tips är motion och försöka hålla uppe ett socialt umgänge fast du egentligen inte vill och mindfulness.

  • Utvandraren
    Anonym (Orolig) skrev 2019-09-10 22:30:51 följande:
    Nej, men jag är rädd för att skadan redan är skedd då det va så för mig under graviditeten.
    Du kan inte ändra på det nu ändå. Lika lite som jag kan ändra på att jag hade massiv ptsd under min andra graviditet och gick ned 7 kilo, vilket i praktiken blir att jag gick ned 16kg då bebisen osv. väger 9 kilo, under den graviditeten.

    Fokusera på kärleken och vad du och ditt barn behöver för att må bra nu istället.
  • Anonym (F)

    Förstår tyvärr inte ditt svar, du är inte gravid, men skadan är redan skedd ?

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (F) skrev 2019-09-10 22:39:22 följande:

    Förstår tyvärr inte ditt svar, du är inte gravid, men skadan är redan skedd ?


    Ja att det skulle ha påverkat mitt barn under graviditeten så att barnet utvecklar schizofreni när h*n blir äldre.
  • Anonym (Orolig)
    Utvandraren skrev 2019-09-10 22:36:55 följande:

    Du kan inte ändra på det nu ändå. Lika lite som jag kan ändra på att jag hade massiv ptsd under min andra graviditet och gick ned 7 kilo, vilket i praktiken blir att jag gick ned 16kg då bebisen osv. väger 9 kilo, under den graviditeten.

    Fokusera på kärleken och vad du och ditt barn behöver för att må bra nu istället.


    Låter jobbigt:( hur gammal är ditt barn nu? Ni har inte märkt någon problematik hos barnet?
  • Utvandraren
    Anonym (Orolig) skrev 2019-09-10 22:43:17 följande:
    Låter jobbigt:( hur gammal är ditt barn nu? Ni har inte märkt någon problematik hos barnet?
    Hon är sex år och mår utmärkt. Vare sig mer eller mindre besvärlig än andra sexåringar.
  • Anonym (F)

    Jaha! Ledsen jag inte förstod ditt svar, har du själv den diagnosen? Så kanske barnet har ärvt den,

    Är du orolig för ett konstigt beteende hos ditt barn som är skadligt eller så, så ta kontakt med läkaren, ta hand om er !

  • Anonym (Hotdogs)

    Nej det är inte skadligt, vissa av psykiska sjukdomar kan gå i arv. Är du deprimerad finns en förhöjd risk att ditt/dina barn kan bli det senare i livet. Inget man föds med

  • Anonym (aer)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-09-10 22:41:19 följande:
    Ja att det skulle ha påverkat mitt barn under graviditeten så att barnet utvecklar schizofreni när h*n blir äldre.
    Varför oroar du dig för detta? Det är helt orimligt. Barnet kan få mycket annat och även om denne får just detta specifika problem så behöver det verkligen inte berott på något under din graviditet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hotdogs) skrev 2019-09-10 22:53:58 följande:

    Nej det är inte skadligt, vissa av psykiska sjukdomar kan gå i arv. Är du deprimerad finns en förhöjd risk att ditt/dina barn kan bli det senare i livet. Inget man föds med


    Utvandraren skrev 2019-09-10 22:32:51 följande:

    Aldrig hört att det skulle kunna orsaka något sådant. Risken är däremot stor att du får en förlossningsdepression ifall du mått väldigt dåligt under graviditeten dock.

    Mitt tips är motion och försöka hålla uppe ett socialt umgänge fast du egentligen inte vill och mindfulness.


    Det finns studier som visar på samband mellan moderns psykiska mående under graviditet och schizofreni jo. Dock betyder ju detta ingenting för just dig ts. Sluta oroa dig över något du ändå inte kan göra något åt nu.
  • Utvandraren
    Anonym (K) skrev 2019-09-10 23:54:34 följande:
    Utvandraren skrev 2019-09-10 22:32:51 följande:

    Aldrig hört att det skulle kunna orsaka något sådant. Risken är däremot stor att du får en förlossningsdepression ifall du mått väldigt dåligt under graviditeten dock.

    Mitt tips är motion och försöka hålla uppe ett socialt umgänge fast du egentligen inte vill och mindfulness.


    Det finns studier som visar på samband mellan moderns psykiska mående under graviditet och schizofreni jo. Dock betyder ju detta ingenting för just dig ts. Sluta oroa dig över något du ändå inte kan göra något åt nu.
    I familjer där det inte finns schizofreni i släkten? Länka gärna
  • FtS70

    Även utan schizofreni i släkten. Men studiernas resultat är förstås ganska luddiga, vad korrelation och kausalitet innebär. Oerhört osannolikt att TS oro skulle vara befogad. Njut av din dotter!

  • Utvandraren
    FtS70 skrev 2019-09-11 18:07:12 följande:

    Även utan schizofreni i släkten. Men studiernas resultat är förstås ganska luddiga, vad korrelation och kausalitet innebär. Oerhört osannolikt att TS oro skulle vara befogad. Njut av din dotter!


    Kan du länka? Gällde det bara schizofreni eller kunde de se samband mellan andra sjukdomar?
  • Anonym (A)
    FtS70 skrev 2019-09-11 18:07:12 följande:
    Även utan schizofreni i släkten. Men studiernas resultat är förstås ganska luddiga, vad korrelation och kausalitet innebär. Oerhört osannolikt att TS oro skulle vara befogad. Njut av din dotter!
    Håller med
Svar på tråden Farligt att må psykisk dåligt när man är gravid?