• Anonym (Tröttsamt)

Han hävdar sig, skryter och pratar bara om sig själv.

Börjar lessna på min karl som alltid ska hävda sig.

Vet inte vad jag ska göra längre?

Har någon gjort något, har han gjort det mer/bättre/värre.

Han lyckas få allt att handla om honom hela tiden

Om han så sårat mig, så ska vi prata om hur HAN känner. Hur han mår.

Han kan gärna läxa upp en kunnig med sin okunnighet, saker han inte har en aning om utan "killgissar" sig till och hävdar att det är sanning.

Detta blir stora problem när man ska umgås med andra, mina vänner har helt lessnat på hans sätt att vara och all plats han tar. Att han aldrig kan va tyst och låta andra ta plats.

Samt lögnerna, där han läxat upp folk med lögner, sagt att det är på ett sätt som de inte är. Han kan gå in och ta över det någon gör, för han gör de ju bättre enligt honom själv.

Jag undviker helt att ha med honom till folk, just pga av detta numera.

Han har i grunden inte dåligt självförtroende utan tycker själv att han ser bra ut, gör ett bra jobb (bättre än andra) anser sig ha förmåner som han inte har...

Han vet vad jag tycker o känner i detta men ändå fortsätter han. Hur tacklar man detta?

• Svar på tråden Han hävdar sig, skryter och pratar bara om sig själv.
  • Anonym (.)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2019-09-10 22:46:24 följande:
    Han vet vad jag tycker o känner i detta men ändå fortsätter han. Hur tacklar man detta?
    Han ändrar sig inte till att bli såsom du vill ha han.
    Det finns inte så mycket att göra än att acceptera att han vill fortsätta vara som han är. Så dina strategier lära vara det bästa du kan göra. 
    Ett annat sätt är att du tar plats, inte nappar på hans försök. Men det kräver ju att du förändrar dig och det är kanske inte lika enkelt.

• LoveRain

Vill du verkligen leva med en person som hindrar ett normalt socialt liv och som set inte går att ha hälsosamma diskussioner med?

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Du kande lika gärna frågat hur man får Donald Trump att bli en vettig människa.
    Jag har inget svar på det heller.

• Anonym (Maj)

Har han Aspergers? Dumpa! Han ändrar sig inte.

• CitronTulo
    Anonym (Maj) skrev 2019-09-11 00:23:27 följande:

Tänkte samma tanke.. låter väldigt likt mitt ex (som hade asperger).

Hur länge har ni varit ihop? Han kommer inte ändra på sig..
  • Anonym (K)
    Anonym (Maj) skrev 2019-09-11 00:23:27 följande:

Eller han är dum i huvudet bara?

Väldigt tröttsamt när okunniga människor hobbydiagnostiserar alla som beter sig illa med NPF baserad på en inlägg på FL.
  • Anonym (Hhjj)

Låter sjukt avtändande.

• lövet2

Du kan ju omöjligt veta varför han beter sig så där. Däremot kan du ju se bara på beteendet, och det är ju inte OK. Om han är övertygad om att han kan och vet allting bäst, så lär han knappast gå med på att det är något fel på honom. Jag tror inte han vill ändra sig, om han redan tycker att han är perfekt.

I ditt ställe skulle jag säga upp bekantskapen och söka vidare. Han är nog inget att satsa på.

• smulpaj01

Har en sån i bekantskapskretsen och jag tål inte människan. Kan inte alls prata med honom längre. Hade aldrig kunnat bli kär i en sån man och han kommer inte ändra sig. Stå ut eller gör slut.

• Anonym (P)

Han kan gärna läxa upp en kunnig med sin okunnighet, saker han inte har en aning om utan "killgissar" sig till och hävdar att det är sanning.

Detta blir stora problem när man ska umgås med andra, mina vänner har helt lessnat på hans sätt att vara och all plats han tar. Att han aldrig kan va tyst och låta andra ta plats.

Samt lögnerna, där han läxat upp folk med lögner, sagt att det är på ett sätt som de inte är. Han kan gå in och ta över det någon gör, för han gör de ju bättre enligt honom själv.

Han har i grunden inte dåligt självförtroende utan tycker själv att han ser bra ut, gör ett bra jobb (bättre än andra) anser sig ha förmåner som han inte har...

Jag kan känna igen lite av det där. Har varit sambo med min man i 10 år och senaste året har han fått sådana tendenser. Umgås vi med andra så styr han hela tiden in samtalen på sig själv och så står jag där bredvid och försöker bolla tillbaka till samtalsämnet.. känns rent av pinsamt ibland.. Samma som när han helt plötsligt bara tar saker ur händerna på mig, tex när vi lagar mat. Han kan också tycka att han är så mycket bättre/smartare osv än andra och har fått den där attityden att han står över andra...
    Det här är som sagt något som han börjat med bara senaste året, om ens så länge, så jag tror inte det är hans personlighet egentligen, sådant brukar ju inte ta mer än 10 år att visa, utan det måste ju bero på något tänker jag...
    Har han varit sådär under hela ert förhållande? I så fall är det nog omöjligt att få honom att ändra på sig, utan då är det antagligen acceptera att det är så han är eller lämna som gäller=/ Har det kommit på senare tid så kan det ju vara något som hänt? Även om man har bra självförtroende egentligen så kan man ju drabbas av någon slags kris (åldersnoja, depression osv) =/
  • Barbro45

Ibland kan man hitta förklaringar till ett beteende som gör att man får idéer till hur man kan förändra det. Vad vet du om hans uppväxt? Har någon av hans föräldrar ett liknande sätt? Har han som barn blivit hånad och nedtryckt när han har haft fel så enda sättet att överleva var att se till att övertyga sig själv och andra att han har rätt. Han har kanske ett gott självförtroende men hans självkänsla är kanske skör som glas.

Oavsett allt detta så behöver du fundera på om du vill leva med honom som han är, han har säkert också många goda egenskaper annars skulle du inte valt honom. Har ni barn eller planerar barn. Fundera på hur ett barn påverkas av ett sånt bemötande under sin uppväxt.
  • Anonym (N)

Mitt ex var likadan. Han var narcissist så det hade sin förklaring, dock förstod jag aldrig det under tiden vi var tillsammans. Det var först efteråt.

Han visste bäst. Punkt. Och allt var andras fel. Han var helt perfekt, ofelbar, gjorde aldrig misstag eller sa fel saker. Hade aldrig empati för andra och kunde såra någon som redan låg ner utan att höja ögonbrynen ens.

På bjudningar kunde han läxa upp fackmanna folk om saker som var uppenbart fel. Till sist orkade ingen käfta mot honom så han gick alltid ifrån och trodde att han var störst bäst och vackrast.

Det sluga med en narcissist är att de kan få en att må jäkligt bra så man nästan ifrågasätter hur man ens kunde tänka negativa tankar. För att sen vända på en femöring och förpesta hela livet för en.

Det du ska fråga dig är hur länge till du orkar och kan tänka dig att ha det så här. Är du trött på det, har pratat med honom om det, och inget sker så är det kanske dags att ta tag i det en gång för alla? Är du en handlingskraftig person eller vill du vara ledsen och fortsätta leva i samma skit? Välj med omsorg.

Svar på tråden Han hävdar sig, skryter och pratar bara om sig själv.