• Anonym (Angel­ika)
    Wed 11 Sep 2019 12:19
    541 visningar
    33 svar
    33
    541

    Ingen barnlängtan??30+

    Att prata om inställning till barn, graviditet och barnlängtan är väl en av de viktiga sakerna som man måste prata om innan man blir ihop. Det är ju en klar dealbreaker om man inte har samma inställning.

    Har ni aldrig pratat om preventivmedel, abort, graviditet? Tar han för givet att du är skyddad? Varför det i så fall? Hur resonerar ni kring en ofrivillig graviditet?

    Jag tror inte det är något fel på din längtan eller så utan det känns mer som att ämnet barn är något ni båda helt undviker av någon anledning. Känns lite som att ni har olika åsikter om det och därmed inte pratar om det för att slippa ta ställning?

  • Anonym (Angel­ika)
    Wed 11 Sep 2019 13:34
    #11
    Anonym (Yasmine208) skrev 2019-09-11 12:40:29 följande:

    Jag tror frågan togs upp kort när vi började dejta, t.ex. om någon av oss ville ha barn och då berördes det bara väldigt kort genom att det är något man vill ha men kanske inte just nu eller inom något år isåfall. (vilket känns helt naturligt för mig, för hur kan man säga att man vill ha barn omedelbart med nån som man inte känner eller precis börjat dejta?). Vi skyddar oss, så vi är på samma nivå där och kör väl oavbrutet ibland. Vet inte hur han förhåller sig till en ev. graviditet.

    Förhoppningsvis skulle han väl bli chockad, men glad hoppas jag? Men vet egentligen inte alls hur han skulle reagera. Har kanske fått frågan nån gång och svarat (jag) väldigt flyktigt på den att "min kusin har ju barn och det räcker med hennes" då jag känt så just där och då. Så ja - vi berör ju knappt frågan om barn.


    Nja jag menar att man vid dejtstadiet säger att "jag vill ha barn inom 3-4 år och det är något jag känner starkt för, vad säger du om det?" Då har man gjort klart i frågan och man har något att diskutera och fundera över.

    Att skjuta barnfrågan framför sig känns lite som att du inte riktigt har tiden till det. Har du passerat 30 är det ju liksom dags att faktiskt bestämma sig. Jag tycker att ni måste ta tag i frågan just utifrån din ålder. Du har inte riktigt tid att vänta flera år till för då kan det ju bli svårt att ens bli gravid.
  • Anonym (Angel­ika)
    Wed 11 Sep 2019 18:55
    #23
    Anonym (Yasmine208) skrev 2019-09-11 14:47:47 följande:

    Tack för svaren. Det är väl egentligen lite den sitsen man är rädd för att hamna i...att när det väl blir dags eller känns rätt, så är det försent. Vad gäller framtiden så brukar vi inte prata så mkt om framtiden heller :( vilket är ganska tråkigt iofs, för tänker som du säger att man borde ha gemensamma drömmar eller något man drömmer om? Men känner iofs att jag rest mycket redan så är klar med den biten och vad gäller boende och jobb så bor vi ganska bra idag och vad gäller jobb, så är det inget som det kommer ske några större förändringar inom den närmsta tiden.pratar om ganska vardagliga saker annars och sånt som händer i vardagen. och håller med om att det låter konstigt att vi inte berört det "stora" ämnet. och jag är öppen för kritik och ser det inte som kritik då jag ställer mig själv samma frågor. Annars hade jag ju aldrig skrivit här. :/


    Men har ni tänkt leva såhär resten av livet? Prata jobb, dagens middag, vem som diskar och vad som visas på tv?

    VILL ni inget i era liv? Drömmar? Bucketlist? Utvecklas? Även om man bor bra och är nöjd med jobbet så kan man ju ändå känna sug efter att få plugga något, ha nån form av drömjobb att sukta efter. Dagdrömma om den perfekta gården på landet med hästar och pool, vara sugen på en bostad utomlands, allvarligt långsiktigt planera för tidig pension och flytta till Spanien... etc...

    Har ni inga gemensamma planer på nånting alls? Förlovning? Planera bröllop? Gemensamt fira 40-års dagen med maskerad? Köpa husbil och bila genom Europa? Once in a lifetime vilja se favoritartisten i jätteshow i Las Vegas? Renovera boendet? Köpa sommarstuga? Nånting? Barn? Göra en barnkammare hemma?

    Det är ju sånt man pratar om och drömmer om i ett förhållande. Planerar både i dagdrömmar och långsiktiga vettiga gemensamma projekt. Sånt man ligger i sängen på kvällen och diskuterar tillsammans.

    Planerar ni inte för någonting?
  • Anonym (Angel­ika)
    Wed 11 Sep 2019 20:26
    #28
    Anonym (Yasmine208) skrev 2019-09-11 19:48:05 följande:

    Men är det inte såhär vardagen oftast ser ut? Man lever väl i verkligheten och inte i drömvärld eller värld som man hela tiden drömmer sig bort ifrån? Eller en värld där man ska drömma sig bort från vardagen? Det är väl verkligheten man lever i

    Mannen har ett bra jobb med bra lön, som han drivs med. Själv har jag jobbat i flera år och har just nu en deltidsanställning som jag kombinerar med andra projekt. Har rest väldigt mycket under min ungdom och även när jag var liten. Så känner inte behovet av att resa så mycket längre. Vi bor i en fin bostad idag, så ser inte varför man skulle flytta när man har det bra redan? Har redan ett sommarhus och flera fastigheter. Kan tänka mig att skaffa ett sommarhus närmare där vi bor men ser inte vad det skulle tillföra då vi redan bor nära stan samtidigt som vi har nära till landet. 

    Självklart planerar vi inför kommande semestrar och reser utomlands så ofta det går (men hur mycket kan man resa under en 7-veckors semester som man har i Sverige?). Våra planer är både långsiktiga och kortsiktiga (t.ex. renovering eller att uppnå andra typer av mål men tänker inte gå in på det närmare här).

    Husbil lockar inte...att bila i Europa lockar inte heller då jag redan rest mycket i Europa. Och vad gäller resor vet jag inte hur mycket man behöver planera..när det enda som behövs är att boka boende och köpa flyg.


    Det handlar inte om en drömvärld och fly vardagen. Utan om att ha planer för livet. Större projekt. Du vet såna frågor man får på anställningsintervju om vart man ser sig själv i livet om 5 år..

    Såna saker som man vill göra med sin partner. Använda två år åt att tillsammans planera det bröllop man alltid velat ha sedan barnsben, att genom fantasier och drömmar planera för att vara förälder ( klämma på en barnvagn i affären "åh en sån barnvagn skulle vi ha,", titta här vilka fina tapeter dom skulle passa fint i ett barnrum, åh jag ska göra ett lapptäcke till en barnsäng, kan inte morfar som är snickare tänka sig att göra en vagga om vi får barn.. Osv osv) Kanske just faktumet att man har en partner kan plötsligt göra det möjligt att plugga det man tycker är kul som ett sidoprojekt.. Etc etc

    Att vara nöjd med det liv man har gör ju inte att man slutar utveckla idéer och slutar utforska livet. Och i det här ingår ju själva familjefrågan med barn. Eftersom det kräver en långsiktig planering med graviditet och föräldraskap.
Svar på tråden Ingen barnlängtan??30+