Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

    Ett rationellt beslut som värker

    Jllnic skrev 2019-09-12 17:38:41 följande:

    Blev medlem här på familjeliv för att prata av mig kring det här. Förhoppningsvis höra era tankar och om någon har egna upplevelser att dela med sig av. 

    För ett år sedan bestämde vi att vi skulle börja försöka bli gravida under hösten som komma skall, då jag tar examen i juni 2020. Efter att ha förstått vilken skillnad det är på föräldrapenningen med och utan SGI har vi nu bestämt att det är klokast att vänta tills efter examen. Vi skulle säkert få det att gå runt, men det utan att få en krona över till vårt sparkonto och dessutom skulle barnet behöva börja på förskolan tidigare än vad vi eventuellt är redo för. I en graviditet och under föräldraledigheten vill jag inte behöva oroa mig för pengar. 

    Efter examen kommer det säkerligen vara lurigt att till en början få annat än en provanställning på sex månader, och ingen skulle anställa någon som är höggravid. Dessutom är det inte säkert att graviditeten går som den ska. Därför är det klokast att vänta ytterligare ett par månader efter examen. Så om ett år är tanken att vi ska börja försöka. Försök som kan ta lång tid. Vi har ingen aning om vi är fertila. 

    Jag har några taktiker för försöka lätta på längtan. Det fungerar ibland, ibland inte. Vissa dagar är det nästan omöjligt att distrahera hjärnan. Blev förvånad över mig själv nyss då jag brast ut i gråt efter några dagar av mycket tankar. Skäms nästan över mina känslor. När jag håller andras bebisar är det som att världen nästan faller på plats. 


    Åh jag önskar att jag hade din tid. Ett år är ingenting när man är 25. Förutom ett ytterligare år att få ordning på livet och njuta av vuxentid innan bebisen kommer. Jag hade önskat att jag hade den tiden att ordna inför bebislivet men tyvärr är jag redan 40 och behöver blivit gravid helst igår.

    I din situation hade jag definitivt tagit examen och skaffat ett jobb innan jag försökte bli gravid, det kommer underlätta så mycket för er sedan när ni är föräldralediga. Ni kommer kunna vara hemma mycket längre med barnet till exempel, det är så mycket värt.
Svar på tråden Ett rationellt beslut som värker