• ulfina

    Blåser chefen mig?

    Jag jobbar normalt 40 tim vecka dagtid.

    Då och då ombeds jag jobba natt.

    Nattjobbet är bara möjligt att utföra när tågen står stilla, dvs mellan 23-04.

    Jag får bara betalt för dessa 5 timmar. Och måste ta kompledigt för de 8 timmar jag inte kan jobba dagen efter.

    Borde jag inte få betalt som en hel arbetsdag nattetid, dvs 8 timmar?

  • Svar på tråden Blåser chefen mig?
  • möjligt
    Kusinen skrev 2019-09-12 21:49:25 följande:

    Det är väl det som är grejen som jag förstår. Om ts normalt jobbar 8 timmar om dagen måndag till fredag, så blir ts beordrad 5 timmar natt mellan söndag och måndag istället. Då får ts inte jobba måndagen på grund av vilobehovet och hamnar då på -3 timmar på sin komptid.

    Jagbtyckee att det låter jöttekonstigt att det siulle gå att göra så om man har en vanlig månadslön och alltså blir beordrad att byta pass.


    Men är hennes avtal på 40 h /vecka så är det väl då upp till arbetsgivaren att hitta de 3 extra timmarna under resten av veckan? Alternativt att betala för de timmarna iaf?
  • Kusinen
    möjligt skrev 2019-09-12 21:53:35 följande:

    Men är hennes avtal på 40 h /vecka så är det väl då upp till arbetsgivaren att hitta de 3 extra timmarna under resten av veckan? Alternativt att betala för de timmarna iaf?


    Ja, jag tycker att upplägget låter märkligt, att hen ska förlora på att gå in och ta ett nattpass. Men jag är inte tillräckkigt kunnig på detta för att kunna säga hur det är, bara vad jag tycker.
  • zapi

    Det står ombedd och inte beordrad. Alltså borde du kunna säga nej men motiveringen "jag får minus på kompen". Om det är beordradet övertid ska du väl ha övertidsersättning?

  • ulfina
    möjligt skrev 2019-09-12 21:31:07 följande:
    Men borde du inte få rejält med OB?
    Jo förvisso. 2,15
  • ulfina
    zapi skrev 2019-09-12 22:06:16 följande:

    Det står ombedd och inte beordrad. Alltså borde du kunna säga nej men motiveringen "jag får minus på kompen". Om det är beordradet övertid ska du väl ha övertidsersättning?


    Jag får övertidsersättning för de 5 timmar jag jobbar natt, men jag vill ju ha min arbetsvecka 40 timmar. och att det bara blev 5 timmar på natten kan ju inte jag hjälpa.  Ber dom mig jobba natt istället för dag, så räknar jag att det är lika många timmar.  Nu när jag inte kan jobba dagen efter, krymper mitt kompkonto med 8 timmar!!! 
  • Kusinen
    ulfina skrev 2019-09-12 22:36:55 följande:

    Jag får övertidsersättning för de 5 timmar jag jobbar natt, men jag vill ju ha min arbetsvecka 40 timmar. och att det bara blev 5 timmar på natten kan ju inte jag hjälpa.  Ber dom mig jobba natt istället för dag, så räknar jag att det är lika många timmar.  Nu när jag inte kan jobba dagen efter, krymper mitt kompkonto med 8 timmar!!! 


    Hur kan det krympa med 8 timmar? Får du helt och hållet extra ersättning för nattpasset? Annars borde det väl krympa med 3 om du jobbar 5 timmar?
  • Kjell2
    ulfina skrev 2019-09-12 22:36:55 följande:

    Jag får övertidsersättning för de 5 timmar jag jobbar natt, men jag vill ju ha min arbetsvecka 40 timmar. och att det bara blev 5 timmar på natten kan ju inte jag hjälpa.  Ber dom mig jobba natt istället för dag, så räknar jag att det är lika många timmar.  Nu när jag inte kan jobba dagen efter, krymper mitt kompkonto med 8 timmar!!! 


    Hänger helt på ditt avtal och anställningsform.
  • Susanne1986

    Har du en fast anställning eller är du tillfälligt/timanställd?


    Vad säger facket?


    Hur går schemaläggningen till?


    Om jag förstår det rätt så istället för att jobba åtta timmar på dagen får du jobba fem timmar på natten för 2,15 gånger lönen.


    Så om vi säger att du har 100 kr i timmen (för att det är lätt att räkna) så får du 800 kronor för att arbeta 8 timmar på dagen. Arbetar du fem timmar på natten får du istället 1075 kronor. Dvs när du jobbar på natten så jobbar du förre timmar och få mer betalt än om du jobbar på dagen. Stämmer det?

  • möjligt
    9Victoria2 skrev 2019-09-16 23:38:17 följande:

    Ja, din chef blåser dej. I arbetstidslagen står det tydligt att man har rätt till dygnsvila, kolla upp det!


    Tror också det ligger något i det här, verkar orimligt att DU ska tvingas ta kompledigt för att få din dygnsvila. Kan det vara en lathets grej av chefen? Att inte vilja röra och ändra i det ordinarie schemat utan istället lägga de fem timmarna utanpå, vilket rör till det i form av komp för dig?

    Att du skulle få lön för 8 h fast du bara jobbar 5 känns däremot inte troligt, isf får du väl gå in och arbeta 3 h på eftermiddagen efter eller jobba en timme längre några andra dagar
Svar på tråden Blåser chefen mig?