Inlägg från: Anonym (l) |Visa alla inlägg
  • Anonym (l)

Hur ska jag hantera min svärmor??

Du och din man måste diskutera. Hur ska er tid fördelas mellan olika släktingar, vänner, egentid? Att svärföräldrarna får en dag i veckan låter inte rimligt. Du mår ju inte bra. Men framför allt; Man ska inte träffa svärföräldrarna oftare än man vill. Din man kan träffa sina föräldrar utan dig ibland, om han vill träffas oftare.
    Din man måste prata med sina föräldrar.  Han måste säga nej och stopp.
    Om du inte lyckas övertyga din man eller svärföräldrarna struntar i vad han säger så måste ni ta hjälp av familjerådgivning. Svärföräldrarna dominerar er familj och ni måste ta tillbaka makten över era liv. Ni måste få verktyg så att ni kan sätta er själva och era behov först. Det är inte svärmors behov som ska prioriteras.

• Anonym (l)
    Äpplet1 skrev 2019-09-13 00:42:44 följande:

Min man håller med mig och vi har haft otaliga samtal om detta, även hans äldre bror har tagit upp det med oss. Det är oftast min mans bror som ryter ifrån när han tycker att hon går förlängt. Tex. Säger han ?låt honom vara! Korrigera inte honom när han leker, det är hans som leker inte du!?, eller ?lägg dig inte i, det är inte du som bestämmer!?. Hon föreslog även att hon skulle ha vår son hos henne två dagar i veckan istället för att vara på dagis för att han vill lära honom att prata mer, gränslöst enligt mig.

Min man ringde till henne dagen efter vi varit hos dom och sa att hon måste respektera våra gränser och att om jag har sagt nej till vår son ang. någonting så är det det som gäller. MEN hon försöker in i det sista komma med dumma bortförklaringar, som att hon inte visste att jag sagt nej, sedan ändrades det till att hon tycker att han ska få leka med vattenslangen för att han vill eller det går inte att säga nej till sonen... när min man då stod på sig börjar hon gråta och säger att, ?ja, det är väl lika bra jag tar livet av mig då? och ?alla hatar mig? osv.... buhu.

Tilläggas bör att min syster tog sitt liv för fem år sedan så att hota med skälvmord så fort hon inte får som hon vill gör mig oerhört provocerad.

Jag känner bara att bägaren har runnit över och jag vill själv ryta ifrån för detta äter upp mig!

Tycker ni att jag ska ringa upp henne själv? Och vad ska jag isf säga? Hur hård får man vara gentemot sin svärmor?

Ok, då har du en bra man. Inte alla tar fighten mot sin mamma. Men nu måste han förstå att en hel dag varje vecka är alldeles för mycket. Ta en paus och sedan fundera på hur ofta ni vill träffas. Även utan konflikter är ju en del dag varje mastigt, Ni har väl andra släktingar och vänner ni vill träffa, ha egen tid för familjen på helgerna. En del träffar bara svärföräldrar vid högtider och födelsedagar. Jag vill träffa svärmor högst någon gång i månaden. Vill din man träffa de oftare kan han åka dit själv
    Nu verkar svärmor spela någon slags huvudroll i er familj och tror att hon bestämmer över er. Allt kretsar kring svärmor, umgänge jämt och irritation och konflikter. Om ni får ner umgänget till en nivå ni vill så kommer inte allt hon gör väcka sådan irritation. Då är det lättare att bara strunta i vad hon säger. Hon kan säga vad hon vill, det är liksom ingenting ni följer. Träffas en hel dag varje vecka, ni skaver ju jättemycket på varandra. Inte undra på att det blir irritation och konflikter.
    Ni måste ju inse att det för er inte är kul att ägna en dag i veckan åt svärmor. Kämpa er inte blå för att få så intensivt umgänge att fungera. Släpp in lite annat i er familj, umgås med andra släktingar, kompisar, mys med familjen.
  • Anonym (l)
    Deceree1 skrev 2019-09-13 01:43:14 följande:
    Gud vad du förminskar TS problem!

Att du kommer dig för !!!
    Håller med.
    En signatur som tyvärr har börjat dyka upp i flera trådar med totalt irrelevant svammel, långa inlägg med amatörpsykologi av lägsta graden. Rena dumheter. Men signaturen har förmodligen för lite att göra, skriver jättelånga inlägg och går i svaromål på allt.
  • Anonym (l)
    Äpplet1 skrev 2019-09-13 00:42:44 följande:

Min man håller med mig och vi har haft otaliga samtal om detta, även hans äldre bror har tagit upp det med oss. Det är oftast min mans bror som ryter ifrån när han tycker att hon går förlängt. Tex. Säger han ?låt honom vara! Korrigera inte honom när han leker, det är hans som leker inte du!?, eller ?lägg dig inte i, det är inte du som bestämmer!?. Hon föreslog även att hon skulle ha vår son hos henne två dagar i veckan istället för att vara på dagis för att han vill lära honom att prata mer, gränslöst enligt mig.

Min man ringde till henne dagen efter vi varit hos dom och sa att hon måste respektera våra gränser och att om jag har sagt nej till vår son ang. någonting så är det det som gäller. MEN hon försöker in i det sista komma med dumma bortförklaringar, som att hon inte visste att jag sagt nej, sedan ändrades det till att hon tycker att han ska få leka med vattenslangen för att han vill eller det går inte att säga nej till sonen... när min man då stod på sig börjar hon gråta och säger att, ?ja, det är väl lika bra jag tar livet av mig då? och ?alla hatar mig? osv.... buhu.

Tilläggas bör att min syster tog sitt liv för fem år sedan så att hota med skälvmord så fort hon inte får som hon vill gör mig oerhört provocerad.

Jag känner bara att bägaren har runnit över och jag vill själv ryta ifrån för detta äter upp mig!

Tycker ni att jag ska ringa upp henne själv? Och vad ska jag isf säga? Hur hård får man vara gentemot sin svärmor?

Och nej ts, du ska inte ringa svärmor. Låt din man sköta kontakten med henne.
  • Anonym (l)
    LFF skrev 2019-09-13 11:46:58 följande:
    Det är absolut en farmor/mormors roll att få skämma bort sina barnbarn. MEN! Att gå emot föräldrarnas önskemål, speciellt i deras närhet, är INTE ok på något sätt alls! TS sitter alltså hemma hos svärmor, har redan sagt "Nej" angående vattenslangen och ändå så tar svärmor med sig barnet för att leka med slangen.

Min mamma släpper absolut på reglerna när hon har hand om sina barnbarn (mina barn) men på det stora hela så håller hon sig inom samma ramverk som vi föräldrar gett. 

Att sen komma med oönskade pikar om mat och regler generellt är inte heller ok. 

Jag hade inte lämnat mina barn till min mamma om hon helt uppenbart låtit barnen göra massa saker som vi inte anser att de ska göra. Man kan skämma bort sina barn utan att för den sakens skull helt skita i föräldrarnas önskemål!
    Håller med
  • Anonym (l)
    Äpplet1 skrev 2019-09-13 19:12:25 följande:

Nu är det så att min son utreds för autism, vi har inte lämnat bort honom särskilt många ggr för det skapar en enorm stress hos honom som kan ta flera dagar innan det lägger sig.

Som jag skrev så har jag redan haft ett överseende med hennes beteende men det eskalerar bara. Hon har dessutom börjat tjata på min man att hon ska få ha honom hos henne en dag i veckan istället för att vara på dagis så att hon kan lära honom tala bättre (han är en ngt försenad i språket), svärmor är pensionerad lågstadielärare så hin tycker sig veta bäst.

Bara att hon ens föreslår det anser jag oerhört gränslöst. Jag känner mig så kvävd av hennes intrång i mitt föräldrarskap. Inte nog med att vi måste hälsa på stup i kvarten.

Jag tycker att det är obehagligt att säga ifrån för så blir hon sååå ledsen, gråter, ringer runt till alla andra släktingar och skyller ifrån sig.

Jag vill egentligen ha råd om hur man kan markera för henne på bästa sätt.

Din man får vara tydlig mot henne "nej, kalle ska inte vara hos dig en dag i veckan". Om hon frågar igen så får din man svara samma sak igen. Så många gånger som behövs.
    Att svärmor börjar grina när hon inte får som hon vill kan ni inte göra så mycket åt. Låt henne grina, vara arg osv. Du kan be din man att inte återberätta allt för dig just nu , om du behöver en paus från svärmor.
    Var glad att du har en man som säger ifrån
  • Anonym (l)

Ts, nu när jag läser alla dina inlägg igen. Dín man har pratat med sin mamma. Men det blir inte bättre . När någon inte lyssnar får man ta till andra åtgärder. Hon bryr sig inte vad ni säger.
    Jag tror du skulle behöva en paus från svärmor. Inga samtal. inga besök. Allt i ditt liv kan inte handla om svärmor. Det kan inte vara så att ert liv handlar om svärmors behov

• Anonym (l)
    Äpplet1 skrev 2019-09-13 23:29:46 följande:

Jag kan inte annat än tycka det är gränslöst att hon tjatar om att sonen ska vara hos henne istället för på dagis där han trivs. Det är ett litet dagis och han är endast där mellan 09-14.

Det stora problemet är just för att så som hon ständigt utmanar våra gränser, och på ett så tydligt aggressivt sätt underminerar mig framför min son gör att jag inte kan lita på henne överhuvudtaget. Som tidigare nämnts så har jag haft stort överseende men det blir bara mer tydligt att det hon gör är av illvilja.

Ett annat exempel var när släkten hade samlats för att fira någons födelsedag, sonen kan bli orolig när det är lite stimmigt och han tycker inte om när andra rusar fram och ska gulla med honom. Vid ett tillfälle började han gråta, då gick jag för att ta upp honom men svärmor ställde sig i vägen för mig och sa ?låt honom vara han måste lära sig?, den gången bad jag henne flytta på sig och att jag tröstar min son när han gråter.

Även där reagerade min mans bror och markerade gentemot sin mamma. Min man såg inte när det hände.

Jag skulle kunna ta upp tusen liknande exempel. Jag förstår inte varför en utomstående, såsom farmor anser sig ha bestämmande rätt över någon annans barn??

Nej, hon har inte bestämmanderätt. Hon gör fel.
    Både du , din man och mannens bror säger ifrån. Men hon struntar i er.
    Om någon struntar i vad man säger måste man tyvärr ta det ett steg till.
    Testa att ta en paus.
Svar på tråden Hur ska jag hantera min svärmor??