Inlägg från: Anonym (Jo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jo)

Hur ska jag hantera min svärmor??

beccagranen skrev 2019-09-13 08:41:37 följande:

Det klassiska problemet. Min svärmor ville så mycket och hela hennes liv kretsa runt barnbarnen (särskilt med vår första som var första barnbarnet i familjen). 

Hennes välvilja blev istället en irritation för mig, och det berätta jag för henne. Då berätta hon att det är nu som farmor man kan njuta av barnen, när man är förälder är man mitt uppe i allt och har varken tiden eller orken att njuta av alla stunderna. Efter vårt samtal så blev allt så mycket bättre.

Istället för att ge mig recept så gjorde hon barnmat och kom förbi med, eller äpplemos från trädgårdsäpplen etc. Det är uppskattat

Det är helg och farmor och farfar vill träffa sitt barnbarn, varsågod och kom och hämta honom ett par timmar. Vi hinner städa av, handla och sedan åker till svärisarna och får maten serverad och hämtar hem vårt barn. SÅ har vi resten av dagen att bara umgås utan alla måsten runt omkring. 

Farmor börja hämta sonen på förskolan efter lunch två dagar i veckan, dom gick till parken, mata änderna etc. Underbart att komma hem från jobbet och höra att dom haft en trevlig utflykt.  

Så mitt råd vänd det hela till att nyttja fördelarna.

Den här metoden tror jag på. Ts om du tänker efter så tror jag ändå att du förstår att svärmor bara vill väl även om hon blir asjobbig ibland. Att allt inte alltid blir som ni tänkt er är egentligen inget stort problem. Han kommer klara sig fint ändå och barn är inte dumma. De förstår att det kan vara lite olika regler på olika ställen. Men det känns inte som någon bra ide att du ska umgås med svärisarna en hel dag i veckan. Det spär bara på irritationen. Dumpa ungen hos svärmor istället och gör något annat. Alla blir glada. Försök se vinsterna med upplägget. Tänk vilken fantastisk relation barnet får med sin farmor. Det är lyx!
Svar på tråden Hur ska jag hantera min svärmor??