Äpplet1 skrev 2019-09-13 00:42:44 följande:
Min man håller med mig och vi har haft otaliga samtal om detta, även hans äldre bror har tagit upp det med oss. Det är oftast min mans bror som ryter ifrån när han tycker att hon går förlängt. Tex. Säger han ?låt honom vara! Korrigera inte honom när han leker, det är hans som leker inte du!?, eller ?lägg dig inte i, det är inte du som bestämmer!?. Hon föreslog även att hon skulle ha vår son hos henne två dagar i veckan istället för att vara på dagis för att han vill lära honom att prata mer, gränslöst enligt mig.
Min man ringde till henne dagen efter vi varit hos dom och sa att hon måste respektera våra gränser och att om jag har sagt nej till vår son ang. någonting så är det det som gäller. MEN hon försöker in i det sista komma med dumma bortförklaringar, som att hon inte visste att jag sagt nej, sedan ändrades det till att hon tycker att han ska få leka med vattenslangen för att han vill eller det går inte att säga nej till sonen... när min man då stod på sig börjar hon gråta och säger att, ?ja, det är väl lika bra jag tar livet av mig då? och ?alla hatar mig? osv.... buhu.
Tilläggas bör att min syster tog sitt liv för fem år sedan så att hota med skälvmord så fort hon inte får som hon vill gör mig oerhört provocerad.
Jag känner bara att bägaren har runnit över och jag vill själv ryta ifrån för detta äter upp mig!
Tycker ni att jag ska ringa upp henne själv? Och vad ska jag isf säga? Hur hård får man vara gentemot sin svärmor?
Ok, då har du en bra man. Inte alla tar fighten mot sin mamma. Men nu måste han förstå att en hel dag varje vecka är alldeles för mycket. Ta en paus och sedan fundera på hur ofta ni vill träffas. Även utan konflikter är ju en del dag varje mastigt, Ni har väl andra släktingar och vänner ni vill träffa, ha egen tid för familjen på helgerna. En del träffar bara svärföräldrar vid högtider och födelsedagar. Jag vill träffa svärmor högst någon gång i månaden. Vill din man träffa de oftare kan han åka dit själv
Nu verkar svärmor spela någon slags huvudroll i er familj och tror att hon bestämmer över er. Allt kretsar kring svärmor, umgänge jämt och irritation och konflikter. Om ni får ner umgänget till en nivå ni vill så kommer inte allt hon gör väcka sådan irritation. Då är det lättare att bara strunta i vad hon säger. Hon kan säga vad hon vill, det är liksom ingenting ni följer. Träffas en hel dag varje vecka, ni skaver ju jättemycket på varandra. Inte undra på att det blir irritation och konflikter.
Ni måste ju inse att det för er inte är kul att ägna en dag i veckan åt svärmor. Kämpa er inte blå för att få så intensivt umgänge att fungera. Släpp in lite annat i er familj, umgås med andra släktingar, kompisar, mys med familjen.