Hur ska jag hantera min svärmor??
Äpplet1 skrev 2019-09-13 19:12:25 följande:
/KLIPP/
 Jag vill egentligen ha råd om hur man kan markera för henne på bästa sätt.
"Tack för erbjudandet, men våra rutiner funkar bäst för sonen."
"Ja, så kan man också göra. Vi gillar vår metod, den funkar så bra för oss."
Och sedan byter du direkt samtalsämne: "Är det ett nytt halsband? Vilken vacker färg!"/"Titta ett flygplan!"/"Ska vi se om du(sonen) kan kissa?"/"Börjar det inte bli dags att fika?"
Budskapet här är att ni är helt säkra och trygga i ert föräldraskap och era beslut angående sonen att ni inte ens behöver gå i försvarsställning. Sedan lämnar du inget socialt utrymme åt svärmor att gå igång om det utan kapar konversationen. Går svärmor igång på dramatik så kommer hon inte att få det den här vägen.
När hon helt bryter mot era regler, som med vattenslangen, så går du in och bryter. Personligen hade jag kommit på något jag hade glömt och varit tvungen att gå hem med sonen, men om det hade varit en för stor grej så får du hantera det där och då. Du kan gott säga så att svärmor hör: "Mamma och pappa sa nej. Då gäller det och inte vad andra vuxna säger." Treåringar brukar inte vara så bra på att bli avbrutna så det är ganska troligt att du kan gå iväg och lugna ner sonen en stund. Än en gång tror jag att du har mycket att vinna på att inte låta svärmor gå igång. Jag kan mycket väl ha fel, men jag kan tänka mig att hon gillar dramatiken. Att det är den som är hennes belöning. Kapa den och beteendet kommer att minska.
Jag har själv en lite speciell svärmor och för oss funkar det att ha henne i lagom stora doser. Någon gång i månaden och det är helt hanterbart, nästan lite uppfriskande. När hon är riktigt i tagen brukar jag och min man i tysthet köra farmor-bingo när vi i förväg gissar vilka tokigheter hon kommer att ha för sig och den som prickar in fem saker på sin lista får bingo. Det ger lite distans och humor till samvaron. Min svärmor ligger dock så högt på tokighetsskalan att det inte är en chans att vi skulle lämna barnen ensamma med henne. Vi är dock stolta och glada att barnen har en varm och kärleksfull relation med sin farmor trots allt.