• Anonym (Lilla jag)

Min sambo pratar bara om sig själv?

Jag har tagit upp det! Till och med bråkat om det, men det händer ingenting? Det blir inte bättre alls.

Är det konstigt att man är trött och orkeslös av det? Vad ska jag göra? Någon annan som träffat på eller haft en relation med en liknande människa?

Hör om dagen kom människan hem och under den tid som flöt undan innan vi lade oss pratade sambon enbart om sitt jobb?

• Svar på tråden Min sambo pratar bara om sig själv?
  • Anonym (55)

Men varför blev du sambo med en så person?

• Anonym (myself)

Inte i fösvar för din sambo, men bara en tanke - kan det vara så att hen har ingen annan att diskutera sitt jobb med? Jag menar, man behöver ventilera jobbsaker med nån och kanske personen har bara dig för det?

• Anonym (Lilla jag)
    Anonym (55) skrev 2019-09-13 07:42:40 följande:

Men varför blev du sambo med en så person?

Jag såg inte det från början och dessutom har det blivit värre med tiden när vi spenderar vardagen ihop. Sambon kan visa andra sidor men extremt sällan. På semester exempelvis. Men till vardags hemma så är allt relaterat tills sambon och dennes jobb och liknande
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (myself) skrev 2019-09-13 07:44:49 följande:

Inte i fösvar för din sambo, men bara en tanke - kan det vara så att hen har ingen annan att diskutera sitt jobb med? Jag menar, man behöver ventilera jobbsaker med nån och kanske personen har bara dig för det?

Jo men jag kan väl inte ta allt?
  • Anonym (myself)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2019-09-13 07:46:45 följande:
    Jo men jag kan väl inte ta allt?
    Nej, och det förstår jag. Vad säger hen om det själv? Varför pratar bara jobb och inget förändras?
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (myself) skrev 2019-09-13 07:52:15 följande:

Nej, och det förstår jag. Vad säger hen om det själv? Varför pratar bara jobb och inget förändras?

Svaret är ofta att det är mycket på jobbet. När jag säger att det alltid verkar vara så då får jag ett ja till svar. Men jag vet att sambon snackar mycket med kollegor också
  • Anonym (Eva)

Efter att ha läst kommentarerna så verkar det som att han behöver någon för att ventilera sig. Ni får helt enkelt sätta upp regler där du kan säga att nej jag orkar inte lyssna nu och han kan säga att detta är viktigt och jag vill att du lyssnar. Förklara även hur du känner dig och hur hans beteende får dig att känna. Som att han direkt börjar prata om sitt jobb utan att fråga om din dag eller så fort du har pratat om din dag så börjar han om sin. Sånt beteende får en att känna sig rätt oviktig.

Är det mycket klagande över sitt jobb hade jag ställt krav på att han söker nytt om situationen inte går att lösa på jobbet. Jag klarar inte av människor som klagar men gör inget åt situationen.

• Anonym (Elli)

Det är väl bara byta samtalsämne?

• Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Eva) skrev 2019-09-13 10:10:10 följande:

Efter att ha läst kommentarerna så verkar det som att han behöver någon för att ventilera sig. Ni får helt enkelt sätta upp regler där du kan säga att nej jag orkar inte lyssna nu och han kan säga att detta är viktigt och jag vill att du lyssnar. Förklara även hur du känner dig och hur hans beteende får dig att känna. Som att han direkt börjar prata om sitt jobb utan att fråga om din dag eller så fort du har pratat om din dag så börjar han om sin. Sånt beteende får en att känna sig rätt oviktig.

Är det mycket klagande över sitt jobb hade jag ställt krav på att han söker nytt om situationen inte går att lösa på jobbet. Jag klarar inte av människor som klagar men gör inget åt situationen.

Sambon har bytt jobb ett par ggr men det är alltid samma efter ett tag. Jobbar i en jobbig bransch tyvärr. Även om det varit en jättebra dag på jobbet finns behovet av att berätta precis allt.

Tror egentligen inte att det är jobbet som spökar enbart, utan upplever mycket att det är sambons personlighet. Lite självupptagen uppenbarligen. Pratar mycket om sig själv.. Blev uppenbarligen rätt curlad av sina föräldrar men det förklarar kanske inte allt?
  • Anonym (A)
    Anonym (Elli) skrev 2019-09-13 10:39:42 följande:
    Det är väl bara byta samtalsämne?
    Håller med
Svar på tråden Min sambo pratar bara om sig själv?