Anonym (Lilla jag) skrev 2019-09-13 10:55:53 följande:
Sambon har bytt jobb ett par ggr men det är alltid samma efter ett tag. Jobbar i en jobbig bransch tyvärr. Även om det varit en jättebra dag på jobbet finns behovet av att berätta precis allt.
Tror egentligen inte att det är jobbet som spökar enbart, utan upplever mycket att det är sambons personlighet. Lite självupptagen uppenbarligen. Pratar mycket om sig själv.. Blev uppenbarligen rätt curlad av sina föräldrar men det förklarar kanske inte allt?
Låter jobbigt och svårt. Man vill ju kunna prata med sin partner on allt men ibland belastar man för mycket. Har du någon sång sagt ifrån när han pratar? Markera att just nu orkar du inte lyssna. Det gäller att uppmärksamma beteendet när han gör det. Att komma och prata om det efteråt gör det svårt att veta när man gått över gränsen.
Det är svårt när någon är rätt självupptagen och det är inte lätt för dem att ändra på sig även om dem säger att dem vill. Dem är inte medvetna om sitt egna beteende och att förvänta sig att de ska förändras utan hjälp går inte. Du måste göra honom uppmärksam på när han går över gränsen. Han blir så uppe i sitt och genom att du svarar på saker han berättar om sin dag så tror han att det är okej att fortsätta prata. Att bli tyst och ignorera honom när han pratar är ingen metod jag rekommenderar utan du måste säga något i stil med att jag förstår att du haft mycket på jobbet men jag orkar inte lyssna på det nu. Kom överens om något du kan säga när du inte orkar utan att han tar illa vid sig och blir sur. Försök hitta ett sätt som begränsar hur länge han kan prata om det så han inte maler på i en timmer utan max 5-10 min. Han får hitta andra sätt att få utlopp för sina tankar och känslor.