• Hemlig81

    Hur fungerar det med HP och poängen? Hjälp!

    Blir inte klok på hur det fungerar när man söker högskola.
    Jag skrev 0,7 på mitt HP och ska söka utbildning nu till våren.

    När jag tittar på antagningsstatistik för den utbildningen var det 0,35 på HP i vår fjol och det var då 28 st antagna i den kategorin.

    Kan jag räkna med att komma in om det fortfarande är så lågt?
    Jag skrev ju 0,7 så tycker jag borde komma in eller tänker jag fel?

    Nu sist sökte jag en annan utbildning och kom in som 5:e reserv. Kollar jag statistiken nu var antagningen 0,7 men jag kom ju ändå inte in.
    Jag förstår inte..

    Hur räknas det? Är det den högsta som kom in som hade 0,7 eller hur funkar det? Snälla hjälp mig...

  • Svar på tråden Hur fungerar det med HP och poängen? Hjälp!
  • AniieeHär

    Alltså, om antagningspoängen var 0,7 på din förra du sökte och du var 5e reserv så betyder det att X+5 hade 0,7 poäng eller mer, och alltså var före dig i "kön".

    Utbildningen som har 0,35 i antagningspoäng har du kanske större chans att komma in på, men om det är många med högre poäng där också kan du landa som reserv igen.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Sanna)

    Den som du sökte och inte kom in på kan ju hända att ni var 10st som hade 0.7 varav du tyvärr inte kom in. Omöjligt att veta om man inte har exakt alla siffror.

    Men svar ja, statistiskt sett bör du komma in om 0.35 funkade senast och du har 0.7

    MEN statistik är historisk, den säger inte nåt om framtiden.

    Ett annat lärosäte kanske lägger ner sin utbildning, yrket får ett uppsving så att ovanligt många söker etc. Det finns inga garantier.

Svar på tråden Hur fungerar det med HP och poängen? Hjälp!