• Anonym (Va?)

Polisanmälan CSN...?

En bekant till mig som studerar säger att Csn polisanmäler alla studenter som inte tar sina poäng. Stämmer verkligen detta? Har själv aldrig pluggat på universitetet, men funderar på det men vet inte hur det funkar men det låter otroligt? Någon som vet hur det funkar med poäng och sånt? Inte blir man väl polisanmäld om man kuggar en/några kurser?

• Svar på tråden Polisanmälan CSN...?
  • Anonym (S)

Hahaha tror du verkligen på det själv?

• Anonym (Va?)
    Anonym (S) skrev 2019-09-13 15:32:38 följande:

Hahaha tror du verkligen på det själv?

Nej det är därför jag frågar. Är osäker på hur det funkar med poängsystemet och sånt där för att jag aldrig har läst på universitetet innan, men låter inte speciellt troligt nej.
  • Anonym (Va)

Vad menar du med "inte tar sina poäng"?

• Anonym (Va?)

Jag har försökt läsa lite vad det står på Csn om poängsystemet men blir inte klokare ärligt talat..

• Anonym (Va?)
    Anonym (Va) skrev 2019-09-13 15:34:06 följande:

Vad menar du med "inte tar sina poäng"?

Min bekanta uttrycket det så, men jag antar det är att man inte klarar sina kurser, att varje kurs har sina poäng men kan ha fel...
  • Anonym (Nej)

Nej, det stämmer inte. Det som händer om du inte tar tillräckligt många poäng är att du inte beviljas mer pengar från CSN, dvs man tvingas avbryta sina studier om man inte kan försörja sig på annat sätt tex via rika föräldrar, deltidsjobb eller sparade pengar.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Nej) skrev 2019-09-13 15:35:41 följande:

Nej, det stämmer inte. Det som händer om du inte tar tillräckligt många poäng är att du inte beviljas mer pengar från CSN, dvs man tvingas avbryta sina studier om man inte kan försörja sig på annat sätt tex via rika föräldrar, deltidsjobb eller sparade pengar.

Ok tack för informationen! Tyckte det lät något extremt det min bekanta sa.
  • Anonym (Va?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-09-13 15:36:25 följande:

Blir dom polisanmälda för att dom bryter mot Lagen Om Att Ta Alla Poäng?

Jag vet inte. Min bekanta sa att man måste ta/klara alla kurser man är registrerad på annars polisanmäls man för bidragsbrott. Det var vad hon sa iaf och jag tyckte det lät lite överdrivet, men jag vet inte.
  • riboflavin

Självklart inte. Skulle man däremot exempelvis hoppa av en kurs utan att meddela CSN och fortsätta ta emot studiemedel kan det betraktas som bidragsbedrägeri då man är skyldig att meddela förändringar som påverkar ens rätt till studiemedel.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Polisanmälan CSN...?