• 920506

    Föräldrapenning efter studier

    Jag har arbetat fulltid på min arbetsplats i 2,5år och har en uppsägning i Januari pga studier som påbörjas 1 vecka efter uppsägningen.

    Min utbildning är 44 veckor, från januari-oktober och jag vill gärna lyckas bli gravid under utbildningen. Har någon svar eller erfarenheter om jag har rätt till 80% av min dåvarande lön om jag får barn inom 2-3 månader efter studier? (ifall man lyckas)

    Förstår att man ska söka in som arbetssökande på AF efter studierna.

    Vet även om att man kan ringa försäkringskassan, men kommer inte hinna ringa denna veckan som kommer pga mitt arbete, så hoppas på er hjälp!

  • Svar på tråden Föräldrapenning efter studier
  • Anonym (My)

    Är utbildningen CSN berättigad? Får du CSN bidrag?

  • Anonym (Cuceho)

    Kort fråga, varför uppsägning? Varför inte tjänstledig för studier?

  • 920506

    Inga papper är påskrivna än, så hoppas på att få tjänstledigt, det är min chef som tycker att vi ska ha en uppsägning. Vi har inte haft samtal än hur vi ska lägga upp det, så oklart hur det blir

  • LoveRain

    [quote=79901435][quote-nick]920506 skrev 2019-09-14 19:29:54 följande:[/quote-nick]Inga papper är påskrivna än, så hoppas på att få tjänstledigt, det är min chef som tycker att vi ska ha en uppsägning. Vi har inte haft samtal än hur vi ska lägga upp det, så oklart hur det blir[/

    Säg INTE upp dig!

    När lämnade du in din ansökan om tjänstledighet? Har arbetsplatsen kollektivavtal!

    Det är mycket tryggare för dig att ha en anställning som du är tjänstledig ifrån än att inte ha det. Chefen har inre rätt att neka dig ledigt så länge du lämnat in din ansökan i rätt tid och du jobbat tillräckligt länge (minst 6 månader).

  • 920506

    Arbetsplatsen har ett kollektivavtal och jag har inte lämnat in ansökan än, ska göra det på måndag om jag hinner träffa min chef. Kan jag be henne om blankett ang tjänstledighet eller ska jag själv ordna fram ett från nätet?

    Tack för att ni påpekade om tjänstledigheten, det kommer jag ta till mig!

  • Anonym (Cuceho)
    920506 skrev 2019-09-14 20:07:18 följande:

    Arbetsplatsen har ett kollektivavtal och jag har inte lämnat in ansökan än, ska göra det på måndag om jag hinner träffa min chef. Kan jag be henne om blankett ang tjänstledighet eller ska jag själv ordna fram ett från nätet?

    Tack för att ni påpekade om tjänstledigheten, det kommer jag ta till mig!


    Du ska absolut söka tjänstledighet, oavsett om arbetsplatsen har kollektivavtal så har man rätt till tjänstledighet för just studier. Det enda arbetsgivaren kan sätta emot är att skjuta på starten max 6 mån.
  • Anonym (Cuceho)
    920506 skrev 2019-09-14 20:18:44 följande:

    Min tjänst är redan utannonserad, kan jag ta tjänstledigt ändå?


    Så länge du inte lämnat in en.uppsägning och fått den påskriven så har du formellt inte sagt upp dig. Egentligen är det ju bra om en rekrytering redan är på gång, för man lär behöva en vikarie under tiden du är ledig. Enda skillnaden är att den personen får ett vikariat (för dig) istället för tillsvidare tjänst. Sen att du inte har för avsikt att komma tillbaka behöver du inte säga något om just nu.
  • 920506

    Jobbiga är bara att min chef redan lagt ut en annons om en tillsvidareanställning fastän jag inte hunnit skriva på någonting. Allt gick på några dagar!

Svar på tråden Föräldrapenning efter studier