• Anonym (Hmm)

    Kan jag vara gravid?

    Jag och sambon försöker lite nu. Jag började med mini piller när jag fick mens för ca någon vecka sedan, men slutade efter 5 dagar av intagande då vi bestämde oss för att börja försöka. Fast någon av dagarna råkade jag ta piller kanske 5 timmar för sent än det bestämda tiden. Min mens slutade typ 7-8 september och igår hade vi första gången oskyddat. Vet ej vad jag försöker fråga, är så himla ny inom detta :) är tusen tacksam över alla svar. Om det spelar roll så är jag 29 och sambon 36 dock röker han vilket han försöker sluta med.

  • Svar på tråden Kan jag vara gravid?
  • Anonym (...)

    Om ni hade första oskyddade sexet igår och din mens slutade 9 september så är du i alla fall inte gravid än. Troligtvis har du inte ens haft ägglossning än.

  • Anonym (Hmm)

    Dagen efter mensen och därpå hade jag jätteont i magen och illamående, kan det varit ägglossning? Hugg i äggstockarna med.

  • Anonym (Alva)

    Vissa blir gravida på första oskyddade samlaget. Andra har oskyddat fler gånger i veckan i 1,5 år innan de blir gravida. Ha rmna oskyddat sex finns risken att bli gravid. Men ställ in dig på att det kan ta lång tid också.

  • Anonym (S)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-09-14 19:51:32 följande:

    Dagen efter mensen och därpå hade jag jätteont i magen och illamående, kan det varit ägglossning? Hugg i äggstockarna med.


    Läs på lite om mencykeln så är det lättare att ha bättre koll när allt händer;) Sällan man har äl dagen efter mens...
  • Anonym (Hmm)

    Aha okej:) Har aldrig haft ont efter mensen därför det var konstigt. Har jätteoregelbunden mens så det är svårt ;/

  • Anonym (Cykel)

    Att din mens slutade 7-8 september spelar inte så stor roll in. Räkna istället från 1a mensdagen. Om du fick mens den 1a september exempelvis så kan du mycket väl snart ha ägglossning och du kan mycket väl bli gravid efter att ni hade sex igår.

    Den typiska kvinnan har ägglossning runt dag 14-16 i cykeln men självklart är det också individuellt. En del kvinnor har ägglossning tidigare och andra senare.

    En spermie kan leva allt från 3 dagar upp till 7 dagar i livmodern. Jag hade sex 4 dagar innan ägglossning och blev gravid.

    Räkna ut din cykel och lär känna din kropp. Som sagt - du kan ha blivit gravid om du har tidig ägglossning snarare än sen.

  • Anonym (...)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-09-14 19:51:32 följande:

    Dagen efter mensen och därpå hade jag jätteont i magen och illamående, kan det varit ägglossning? Hugg i äggstockarna med.


    Det är väldigt ovanligt att ägglossningen kommer direkt efter mensen. Man kan ha det om man har en ovanligt kort cykel. Det är rätt sällsynt...
  • Anonym (R)
    Anonym (Cykel) skrev 2019-09-14 20:05:00 följande:

    Att din mens slutade 7-8 september spelar inte så stor roll in. Räkna istället från 1a mensdagen. Om du fick mens den 1a september exempelvis så kan du mycket väl snart ha ägglossning och du kan mycket väl bli gravid efter att ni hade sex igår.

    Den typiska kvinnan har ägglossning runt dag 14-16 i cykeln men självklart är det också individuellt. En del kvinnor har ägglossning tidigare och andra senare.

    En spermie kan leva allt från 3 dagar upp till 7 dagar i livmodern. Jag hade sex 4 dagar innan ägglossning och blev gravid.

    Räkna ut din cykel och lär känna din kropp. Som sagt - du kan ha blivit gravid om du har tidig ägglossning snarare än sen.


    Nej, det blir fel att säga dag 14-16. Det är måååånga som inte har det så. Bättre är istället att säga 12-16 dagar INNAN mens. Inom den tidsramen har nämligen nästan alla ägglossning.
  • Anonym (Cykel)
    Anonym (R) skrev 2019-09-14 20:08:35 följande:

    Nej, det blir fel att säga dag 14-16. Det är måååånga som inte har det så. Bättre är istället att säga 12-16 dagar INNAN mens. Inom den tidsramen har nämligen nästan alla ägglossning.


    Om du läser igen så skrev jag den typiska kvinnan men även att det är individuellt och att hon ska lära känna sin kropp samt räkna ut sin cykel.....
  • Anonym (Hmm)

    Ok. Kan åldern ha en påverkande faktor och rökning? Är nästa helt säker på det var ägglossning- någon dag efter mens. Hade exakt alla sympton, ont i äggstockarna, illamående, mer upphetsad, flytning som man kan tråda, och m.m

  • Anonym (Hmm)

    Jag är 29 så det kanske är fortvarande ok men sambon fyllde nyligen 36 och det kan bli svårare?

  • Anonym (Cykel)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-09-14 22:04:22 följande:

    Jag är 29 så det kanske är fortvarande ok men sambon fyllde nyligen 36 och det kan bli svårare?


    Det behöver inte vara svårare.

    Jag är 32 år (kvinna) och har blivit gravid 4 gånger på loppet av 4 år. 1 missfall i v9 dock.

    Det hela beror på hur fertil du är och visst kan det bli svårare med åldern men det behöver inte bli svårare bara för att du är 29år. Väldigt individuellt.

    Och det är normalt att det tar ca 7 månader att bli gravid, men självklart kan det gå snabbare eller ta längre tid

    Lättast är som sagt att räkna ut din cykel och när du har ägglossning för att öka chansen
  • Lillan870

    Hoppas att någon kan ge mig ett svar! 7 dagar sedan min ägglossning har nu konstant värk i nedre delen av magen. 6-7 dagar kvar till beräknad mens. Jag vet att det är tidigt att testa men ser jag ett svagt streck?

  • Anonym (S)
    Lillan870 skrev 2019-09-14 23:00:13 följande:

    Hoppas att någon kan ge mig ett svar! 7 dagar sedan min ägglossning har nu konstant värk i nedre delen av magen. 6-7 dagar kvar till beräknad mens. Jag vet att det är tidigt att testa men ser jag ett svagt streck?


    Ser inget. Vänta ett par dagar till och testa igen..
  • Anonym (123)
    Lillan870 skrev 2019-09-14 23:00:13 följande:

    Hoppas att någon kan ge mig ett svar! 7 dagar sedan min ägglossning har nu konstant värk i nedre delen av magen. 6-7 dagar kvar till beräknad mens. Jag vet att det är tidigt att testa men ser jag ett svagt streck?


    Det är ett svagt streck men vänta några dagar och ta ett nytt
  • Anonym (...)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-09-14 22:03:40 följande:

    Ok. Kan åldern ha en påverkande faktor och rökning? Är nästa helt säker på det var ägglossning- någon dag efter mens. Hade exakt alla sympton, ont i äggstockarna, illamående, mer upphetsad, flytning som man kan tråda, och m.m


    Du är fortfarande i din mest fertila period. Kvinnors fertilitet går inte ner speciellt mycket innan man närmar sig 40. Även om det såklart finns individuella skillnader. Hans ålder bör inte heller vara några problem. Rökning är definitivt negativt för fertilitet både för män och kvinnor.
Svar på tråden Kan jag vara gravid?