• Anonym (Splittrad)

    Två hem - splittrad

    Varannan vecka bor jag i villan med barnen och varannan vecka bor jag hos nya mannen i hans lägenhet ett stenkast från jobbet. Veckan jag inte bor i villan ska exmaken nu börja bo där med barnen.

    Sedan jag träffade min nya, för 6 månader sedan, har det varit ett konstant flängande. Det har varit uthärdligt eftersom jag intalade mig att det var provisoriskt. Nu har vi landat i att det inte är provisoriskt. Vi kommer, av olika anledningar, inte kunna kombinera våra familjer på ett antal år.

    Det tär på mig att ingenstans känns som hemma, att det inte går att storhandla, att några saker alltid är på fel ställe osv. Min första fråga är därför - vänjer man sig? Har ni tips för att underlätta?

    Jag har ett behov av att göra hans hem till vårt hem för att orka med det här upplägget, men jag upplever att han ligger på bromsen. Han säger att han vill ha det så här ett tag, ta det lugnt. Ur mitt perspektiv är det jag som gör hela uppoffringen, jag flyttar in till honom, det har aldrig varit frågan om att han skulle flytta in till mig.

    Min andra fråga är därför - Hade ni ställt krav? Eller hade ni bitit ihop i några månader till?

  • Svar på tråden Två hem - splittrad
  • BurningDiamond
    Anonym (Splittrad) skrev 2019-09-14 21:39:13 följande:
    Hänger inte med i ditt resonemang. Det är mitt hus. För barnens skull har vi nu ändrat om arrangemanget så exmaken bor i huset med barnen den veckan jag inte är hemma. Om jag inte hade träffat en ny hade exmaken inte kunnat flytta in till barnen varannan vecka, det här handlar inte om att skaffa sig ett ?gratis hotell?. Jösses.

    Däremot lyssnar jag intresserat på ditt resonemang om att 6 månader är för kort tid för att vi ska kunna bo ihop varannan vecka, nu gör vi det, men det är hans hem och inte mitt. Hur länge tänker du att vi borde bo ihop varannan vecka innan jag kan få en hylla i garderoben? Låter som du har många svar tillhands!
    Jag förstår inte vad som är så komplicerat för dig. Du och ditt ex behöver upprätthålla totalt 3 boenden på det vis ni lagt upp det. Spelar ingen roll vem som äger vad. Det betyder att exet bör betala 100% av sitt eget boende (eller sin del i sitt nya boende) och 50% för boendet hos barnen. Du får betala 100% för ditt eget boende (eller din del i ditt nya boende) och 50% för boendet hos barnen.

    Om vi spolar tillbaka bandet lite, vad gjorde du och din nye för överenskommelse gällande ditt vv-boende, innan du flyttade dit?
    För att flytta in hos någon (på ett vettigt vis) kräver ju att man har pratat ihop sig ordentligt om värderingar, ekonomi, ansvarsfördelning, barnuppfostran, framtidsvisioner, etc. Har den nye nu när du bott där ett tag insett att överenskommelsen inte fungerar? Eller fungerar överenskommelsen som ni förväntat er, men han trivs helt enkelt inte med den?
  • BurningDiamond
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-09-14 21:51:46 följande:

    Tycker dessutom att din nya inte verkar vara något att hänga i julgranen med tanke på att han inte kan tänka sig att åka till dig, det är ju liksom lika långt för dig att åka till honom som tvärtom?
    Fast det är det ju inte om hans boende ligger "ett stenkast från jobb", som TS uttrycker det. TS åker ju inte från kranskommunen till sin nye ToR varje dag, utan från jobb till den nye varje dag.
  • Anonym (nyttigt)
    Anonym (Splittrad) skrev 2019-09-14 21:47:29 följande:
    Det finns för och nackdelar, men det är inte det som är mitt dilemma! Att exmaken flyttar in varannan vecka påverkar mig inte. Långt innan dess bodde jag varannan vecka hos min nya. Mitt dilemma är att jag inte känner mig hemma verken hemma eller hos min nya. Hemma är allt en barnkarusell och jag hinner inte sitta ner och pyssla med saker som behöver göras. Veckan med nya mannen är vi i hans lägenhet. Han var aldrig intresserad av att bo i mitt hus när det stod tomt. Han är van vid kort avstånd till jobbet och tycker att mitt hus som ligger i en kranskommun är besvärligt att ta sig till (även på helger).

    För barnens skull behöver jag ha kvar huset. Och det finns som sagt ingen möjlighet för oss att kombinera familjerna på minst ett år (uppriktigt sagt skulle jag snarare säga 10år). Vi behöver få det här upplägget att fungera så bra som möjligt. Därför undrar jag om någon har tips? Och om man vänjer sig?

    Och jag undrar också om jag kan ställa krav. Tycker det är märkligt att jag förväntas flytta från mitt hem till hans varannan vecka men att han inte släpper in mig på riktigt. Det blir jag som gör hela uppoffringen.
    Ok, ditt dilemma är ju att exmaken inte klarar av att ordna sitt liv så att barnen kan vara en del av det. Det är, rent krasst, inte ditt problem. Jag förstår att du tänker på barnen, men att tänka på barnen är lika mycket hans ansvar och just nu möjliggör du att han kan smita undan. 
    Ska ni fortsätta med det upplägget ni har nu så behöver han ta lika stort ansvar för att huset hålls efter som du. Vissa omkostnader borde han också stå för, som förbrukningsvaror och kanske tom del av bredband etc. 

    Ditt dilemma är också den nye mannen. Han vill ha dig i sitt liv, iaf så länge du går med på att han dikterar villkoren. Är det så du vill ha det? Kanske skulle du flytta in i exmakens lgh, iaf ibland medan han är med barnen hos dig? Det löser inga problem med göromål som behövs göras kring och med huset, men du får lite andrum från att känna dig som en främling i din nyas bostad. 

    Mitt råd är att OM du och den nya så småningom flyttar ihop, är att om ni gör det så ska ni flytta ihop i en helt ny bostad. Annars riskerar du att bli en inkräktare i hans bostad for ever. 
  • Anonym (nyttigt)
    Anonym (Splittrad) skrev 2019-09-14 21:47:29 följande:
    Det finns för och nackdelar, men det är inte det som är mitt dilemma! Att exmaken flyttar in varannan vecka påverkar mig inte. Långt innan dess bodde jag varannan vecka hos min nya. Mitt dilemma är att jag inte känner mig hemma verken hemma eller hos min nya. Hemma är allt en barnkarusell och jag hinner inte sitta ner och pyssla med saker som behöver göras. Veckan med nya mannen är vi i hans lägenhet. Han var aldrig intresserad av att bo i mitt hus när det stod tomt. Han är van vid kort avstånd till jobbet och tycker att mitt hus som ligger i en kranskommun är besvärligt att ta sig till (även på helger).

    För barnens skull behöver jag ha kvar huset. Och det finns som sagt ingen möjlighet för oss att kombinera familjerna på minst ett år (uppriktigt sagt skulle jag snarare säga 10år). Vi behöver få det här upplägget att fungera så bra som möjligt. Därför undrar jag om någon har tips? Och om man vänjer sig?

    Och jag undrar också om jag kan ställa krav. Tycker det är märkligt att jag förväntas flytta från mitt hem till hans varannan vecka men att han inte släpper in mig på riktigt. Det blir jag som gör hela uppoffringen.
    Ok, ditt dilemma är ju att exmaken inte klarar av att ordna sitt liv så att barnen kan vara en del av det. Det är, rent krasst, inte ditt problem. Jag förstår att du tänker på barnen, men att tänka på barnen är lika mycket hans ansvar och just nu möjliggör du att han kan smita undan. 
    Ska ni fortsätta med det upplägget ni har nu så behöver han ta lika stort ansvar för att huset hålls efter som du. Vissa omkostnader borde han också stå för, som förbrukningsvaror och kanske tom del av bredband etc. 

    Ditt dilemma är också den nye mannen. Han vill ha dig i sitt liv, iaf så länge du går med på att han dikterar villkoren. Är det så du vill ha det? Kanske skulle du flytta in i exmakens lgh, iaf ibland medan han är med barnen hos dig? Det löser inga problem med göromål som behövs göras kring och med huset, men du får lite andrum från att känna dig som en främling i din nyas bostad. 

    Mitt råd är att OM du och den nya så småningom flyttar ihop, är att om ni gör det så ska ni flytta ihop i en helt ny bostad. Annars riskerar du att bli en inkräktare i hans bostad for ever. 
  • Lumina77
    Anonym (Splittrad) skrev 2019-09-14 20:47:03 följande:

    Varannan vecka bor jag i villan med barnen och varannan vecka bor jag hos nya mannen i hans lägenhet ett stenkast från jobbet. Veckan jag inte bor i villan ska exmaken nu börja bo där med barnen.

    Sedan jag träffade min nya, för 6 månader sedan, har det varit ett konstant flängande. Det har varit uthärdligt eftersom jag intalade mig att det var provisoriskt. Nu har vi landat i att det inte är provisoriskt. Vi kommer, av olika anledningar, inte kunna kombinera våra familjer på ett antal år.

    Det tär på mig att ingenstans känns som hemma, att det inte går att storhandla, att några saker alltid är på fel ställe osv. Min första fråga är därför - vänjer man sig? Har ni tips för att underlätta?

    Jag har ett behov av att göra hans hem till vårt hem för att orka med det här upplägget, men jag upplever att han ligger på bromsen. Han säger att han vill ha det så här ett tag, ta det lugnt. Ur mitt perspektiv är det jag som gör hela uppoffringen, jag flyttar in till honom, det har aldrig varit frågan om att han skulle flytta in till mig.

    Min andra fråga är därför - Hade ni ställt krav? Eller hade ni bitit ihop i några månader till?


    Jag förstår dig. Jag är tillsammans med min särbo sedan snart 4 år tillbaka. Vi kommer heller inte flytta ihop under de närmaste 10 åren och vi har löst det med att jag bor med mina barn i mitt hus den vecka jag har mina barn och han kommer till mig på den helgen ( vi har 6 mil mellan oss). Den vecka jag inte har barnen är jag mestadels hos honom samt även på helgen.

    Tror det stora problemet för dig är att du inte har ett eget hem. För mig betyder det mycket att åtminstone ha mitt hus som jag kan greja med men jag gör absolut inget sådant i hans hem förutom att vi hjälps åt med disk o matlagning. Övrig tid hittar vi på roliga saker att göra tillsammans.
  • FuckGoggleAskMe

    TS, vad håller du på med? Varannan vecka bor du i nya mannens hem, och varannan vecka bor du i barnens hem. Barnens hem delas dessutom med exmaken. Skaffa egen bostad med plats för barnen och gör dig av med gamla huset, barnen behöver inte ha det kvar. Sen får du se hur det går med dig och den nye, kanske skaffar nu nytt boende gemensamt.

  • Anonym (*.*)
    Anonym (Splittrad) skrev 2019-09-14 20:47:03 följande:
    Varannan vecka bor jag i villan med barnen och varannan vecka bor jag hos nya mannen i hans lägenhet ett stenkast från jobbet. Veckan jag inte bor i villan ska exmaken nu börja bo där med barnen.

    Sedan jag träffade min nya, för 6 månader sedan, har det varit ett konstant flängande. Det har varit uthärdligt eftersom jag intalade mig att det var provisoriskt. Nu har vi landat i att det inte är provisoriskt. Vi kommer, av olika anledningar, inte kunna kombinera våra familjer på ett antal år.

    Det tär på mig att ingenstans känns som hemma, att det inte går att storhandla, att några saker alltid är på fel ställe osv. Min första fråga är därför - vänjer man sig? Har ni tips för att underlätta?

    Jag har ett behov av att göra hans hem till vårt hem för att orka med det här upplägget, men jag upplever att han ligger på bromsen. Han säger att han vill ha det så här ett tag, ta det lugnt. Ur mitt perspektiv är det jag som gör hela uppoffringen, jag flyttar in till honom, det har aldrig varit frågan om att han skulle flytta in till mig.
    Min andra fråga är därför - Hade ni ställt krav? Eller hade ni bitit ihop i några månader till?
    Barn som flyttar varannan vecka har det väl sådär.
    Bra att ni föräldrar gör det så barnen slipper. Fortsätt med det permanent tycker jag. Kräver man att alla barn i Sverige ska stå ut med detta så klarar väl vuxna som är mindre sårbara av det. Bit ihop!
  • Anonym (hej)
    Anonym (Splittrad) skrev 2019-09-14 21:47:29 följande:

    Det finns för och nackdelar, men det är inte det som är mitt dilemma! Att exmaken flyttar in varannan vecka påverkar mig inte. Långt innan dess bodde jag varannan vecka hos min nya. Mitt dilemma är att jag inte känner mig hemma verken hemma eller hos min nya. Hemma är allt en barnkarusell och jag hinner inte sitta ner och pyssla med saker som behöver göras. Veckan med nya mannen är vi i hans lägenhet. Han var aldrig intresserad av att bo i mitt hus när det stod tomt. Han är van vid kort avstånd till jobbet och tycker att mitt hus som ligger i en kranskommun är besvärligt att ta sig till (även på helger).

    För barnens skull behöver jag ha kvar huset. Och det finns som sagt ingen möjlighet för oss att kombinera familjerna på minst ett år (uppriktigt sagt skulle jag snarare säga 10år). Vi behöver få det här upplägget att fungera så bra som möjligt. Därför undrar jag om någon har tips? Och om man vänjer sig?

    Och jag undrar också om jag kan ställa krav. Tycker det är märkligt att jag förväntas flytta från mitt hem till hans varannan vecka men att han inte släpper in mig på riktigt. Det blir jag som gör hela uppoffringen.


    Vill han att du ska bo hos honom varannan vecka? Det känns inte riktigt som det. För då skulle han ju gjort plats åt dig.

    Och vill du bo med honom när du inte tillåts ta plats där?

    Det är inte så att ni gått för fort framåt? Har du pratat med honom?
  • Ess

    Jag hade pratat med exet och sålt huset och skaffat en lägenhet och sen bott i den och umgåtts med den nya utan att bo där vv.

  • Ess
    Anonym (*.*) skrev 2019-09-14 23:09:50 följande:
    Barn som flyttar varannan vecka har det väl sådär.
    Bra att ni föräldrar gör det så barnen slipper. Fortsätt med det permanent tycker jag. Kräver man att alla barn i Sverige ska stå ut med detta så klarar väl vuxna som är mindre sårbara av det. Bit ihop!
    Det är rätt stor skillnad mellan barn och vuxna. De vuxna har ansvar för att sköta bostaden, vilket de varken hinner eller har någon större lust till när de bara bor vv.
    Det blir inget hem utan bara en passage där ingen egentligen känner sig hemma.
Svar på tråden Två hem - splittrad