• Anonym (Oroli­ga föräld­rar)
    Sat 14 Sep 2019 21:46
    5655 visningar
    130 svar
    -1
    130
    5655

    Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

    God dag!

    Som rubriker lyder behöver jag råd angående min 16-åriga dotter som vill flytta ihop med sin äldre (!) pojkvän.

    För ett tag sedan fick jag och hennes mor reda på att hon dejtat en kille under ett års tid och att de nu vill flytta ihop. Dottern har alltid varit väldigt lillgammal och umgåtts med äldre personer. Väldigt framåt har hon också alltid varit, så pass att hon för ett år sedan blev antagen till högskolan. Hon har både studerat på högskola med mycket goda resultat och arbetat deltid på ett större företag inom samma bransch som högskoleprogrammet hon studerar på.

    För två år sedan träffade hon en man som både hade högskoleexamen och en bra position med en väldigt bra lön på ett av de större företagen inom samma bransch. När vi fick reda på att detta var samma kille som hon dejtade började vi fråga frågor om honom och det visade sig nyligen att denna man var en 12 år äldre engelsk man. Dottern hjälpte oss att googla mannen och vi fick fram information om att han bodde i en köpt lägenhet i staden nära hennes skola och jobb, information om vart han studerat och arbetar. Dessutom hittade vi hans sociala medier där han framstår som en väldigt social och omtyckt man. Tydligen trodde denna man när de började träffas att hon var fem år äldre p.g.a. sällskapet hon var med och att hon studerade på högskola.  Det var inte förrän två månader senare som han fick information om att hon var under 18.

    Dottern säger att hon och "pojkvännen" vill flytta ihop i hans lägenhet. Hur de ska försörja sig är inte det vi tänker på då vi vet att det skulle fungera utmärkt, utan det vi oroar oss över är vad fan han vill med henne? Är detta något vi kan acceptera? 

    Mannen har tagit kontakt med oss och föreslagit att vi alla ska träffas över middag så att vi föräldrar får lära känna honom.

    Jag tycker att detta absolut inte känns rätt. Dels är mannen mycket äldre än henne, och sedan kan jag tycka att de är på väldigt olika platser i livet. Vad kan han egentligen se i henne?

    Vad kan vi som föräldrar göra? Kan vi förbjuda henne att träffa mannen?

    MVH,
    mycket oroliga föräldrar.

  • Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!
  • Anonym (X)
    Sat 14 Sep 2019 21:49
    #1

    I vilken bransch får en 15-åring jobba?

  • Anonym (Jag)
    Sat 14 Sep 2019 21:51
    #2
    -2

    När jag var 16 träffade jag en 25-årig man, mina föräldrar var skeptiska, men lät oss träffas.

    Det är nu 13 år sen, idag är vi gifta och har tre barn ihop. Vi flyttade ihop när jag var 17 och då flyttade jag ifrån min familj till andra sidan landet.

  • Sat 14 Sep 2019 21:52
    #3

    Uppenbarligen denna. Det är väl inte så jäkla märkligt om hon studerar på högskola? Hennes ålder spelar väl ingen roll då längre?

  • Anonym (11)
    Sat 14 Sep 2019 21:53
    #4
    +4

    Får ens en 16-åring behörighet till en högskola?
    Hon kan ju inte ens ha börjat gymnasiet.

  • Anonym (X)
    Sat 14 Sep 2019 21:54
    #5
    +4
    MrBrown2014 skrev 2019-09-14 21:52:18 följande:

    Uppenbarligen denna. Det är väl inte så jäkla märkligt om hon studerar på högskola? Hennes ålder spelar väl ingen roll då längre?


    Att studera på högskola och ha gjort det innan jämnåriga ens börjat gymnasiet är anmärkningsvärt.

    De flesta branscher har säkerhetsregler och försäkringar som omfattar ålder.
  • Anonym (J)
    Sat 14 Sep 2019 21:59
    #6
    +4

    Om hon båda jobbar och studerar på högskola är det helt rimligt att hon också dejtar en äldre man och inte en annan 16 åring som är mycket yngre mentalt än hon är.

    Det är inte olagligt att dejta än 16 åring , så det är ingen bra idé att förbjuda henne att träffa mannen.

    Vad vill ni uppnå? Att hon väljer mannen och bryter med er?

  • Anonym (Oroli­ga föräld­rar) Trådstartaren
    Sat 14 Sep 2019 21:59
    #7

    Ja, det är väldigt anmärkningsvärt. Som sagt har hon alltid varit väldigt framåt och studiebegåvad. Jobbet fick hon genom kontakter där hennes lärare rekommenderade henne.

    Till vår fråga, om vi kan glömma att hon studerar på högskola, vad kan vi som föräldrar göra i och med att hon är 16 och juridiskt sett fortfarande ett barn?

  • Sat 14 Sep 2019 22:15
    #8

    Hon är väldigt ung ja men tror att du behöver titta på fler faktorer än så. Hon verkar väldigt framåt och mogen. Hon verkar ha ett annat umgänge än de flesta andra 16-åringar. Inte många i hennes ålder som pluggar på högskolan redan. Det är därför kanske inte så konstigt att hon hittat en äldre kille. Skulle nog varit konstigare om hon blivit ihop med en ?vanlig? 16-årig kille.

    Självklart blir ni som föräldrar oroliga, inte så konstigt. Det positiva är ju att han både framstår som normal och trevlig i sociala medier samt att han föreslagit att ni ska ses och äta middag. Är han en vettig person kommer han förstå er oro och tycker säkert själv att det inte är en helt ideal situation att ha en 16-årig flickvän. Visst, finns en liten risk att det är något ?fel? på honom som gör att ingen vuxen kvinna vill vara med honom. Träffa honom, ha ett öppet sinne, var öppen med er oro och ställ tuffa frågor på ett vänligt sätt.

    Oavsett blir det svårt att förbjuda en 16-åring att träffa de hon vill träffa. Förbjuder ni henne så finns det risk att ni stöter bort henne. Förbjuda henne ska ni bara göra om hon är i uppenbart farlig situation, tex att han misshandlar henne psykiskt eller fysiskt. Resonera med henne istället, lyssna på hur hon tänker kring detta. Hitta en lödning som passar er allihop, tex hon bor med honom men ni pratar varje dag, ses ofta osv.

    En kompis till mig flyttade hemifrån vid 16 och flyttade ihop med sin 8 år äldre kille. Gick utmärkt, hon gick ut gymnasiet med utmärkta betyg, jobbade extra osv. Behöver inte gå illa bara baserat på åldern på personerna.

  • Anonym (Av egen)
    Sat 14 Sep 2019 22:26
    #9

    Av vilken anledning vill du inte att din dotter träffar denna man? Åldern?

    Din dotter kommer ta avstånd från dig/er om ni försöker förbjuda henne.

    Jag är/var som din dotter, "lillgammal" och umgicks alltid med äldre vänner.

    Jag var 15 år när jag träffade min nuvarande sambo som är 7 år äldre.

    Vi har levt ihop i 10 år, har två barn, köpt hus m.m.

    Så av egen erfarenhet av att ha varit minderårig och träffat en äldre man, så kan jag säga att även om du förbjuder henne att träffa denna, kommer hon fortsätta söka sig till andra äldre män eller fortsätta träffa honom och väljer bort er. Killar i hennes egen ålder är inte alls på samma mognadsnivå som din dotter.

    Om hon är lycklig och dem två får det att fungera, varför vill ni då förstöra det?

    Följ mannens förslag och ses över en middag så ni kan få er en rättvis bild av honom och inte bara hans ålder.

  • Sat 14 Sep 2019 22:36
    #10

    Hon har alltså känt honom sen hon var 14 år och han 26? Låt henne inte flytta ihop med honom, hon är för ung. Men, låt henne vara där mycket. Hon behöver fortfarande ha en plats hos er att komma hem till om det behövs. Även om hon är smart behöver ni kolla att hon blir bra behandlad i relationen etc. Den sociala och den intellektuella utvecklingen går inte alltid parallellt.

Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!