• Anonym (Orolig)

    Förtvivlad efter dålig saftsoppa

    Hej. Jag är gravid i v.22. Innan idag köpte jag saftsoppa som jag skulle dricka. Nu ikväll skulle jag ta mer och upptäckte att korken var sönder. Den har sannolikt stått så i flera månader i affären. Kommer bebisen dö i Listeria?

  • Svar på tråden Förtvivlad efter dålig saftsoppa
  • Anonym (Orolig)

    Jag har brutit upp korken mer på bilden.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (:/) skrev 2019-09-15 02:24:44 följande:

    Är du seriös?


    Vad är du ute efter?
  • Anonym (Besserwisser)

    Hade den varit dålig så hade du märkt det på smaken.
    Det blir också klumpar i den om den blir dålig.
    Dessutom kan inte listeriabakterier uppstå ur tomma intet. Även om saftsoppan är dålig/möglig så är sannolikheten mikroskopisk att den innehåller listeriabakterier.
    Det är andra livsmedel som kan vara riskabla.
    Du behöver inte bekymra dig.

  • Anonym (Igen)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-09-15 02:20:40 följande:

    Hej. Jag är gravid i v.22. Innan idag köpte jag saftsoppa som jag skulle dricka. Nu ikväll skulle jag ta mer och upptäckte att korken var sönder. Den har sannolikt stått så i flera månader i affären. Kommer bebisen dö i Listeria?


    Varför det?
  • Anonym (Hnm)

    Tvivlar på att den stått flera månader i affären. Vad står det för förpackningsdatum på den? Dessutom, smakade den helt ok så är den säkert helt ok. Korken kanske gick sönder i limmningen när du öppnade den och du inte märkte det.

  • Anonym (Pia)

    Det står ju "omskakas" på den. Skvätte det när du skakade den? Om inte, så gick korken förmodligen sönder när du öppnade den.

  • Limajo

    Nej du har inte blivit smittad av listeria.

    Smitta av listeria har rapporterats vid intag av olika mejeriprodukter, kött och fisk. Inte frukt/juice etc.

    För juice/kräm/sylt/saftsoppa etc vad gäller hållbarhet generellt (alltså inte listeria eftersom vi redan konstaterat att listeria inte finns i fruktprodukter) är att den möglar när den blir dålig. Det både syns och känns på smaken. Så smakade soppan ok så var den ok. Du behöver inte oroa dig.

Svar på tråden Förtvivlad efter dålig saftsoppa