Inlägg från: Filippinan |Visa alla inlägg
  • Filippinan

Undersökning: -Hjärtslag pojke eller flicka???

Den där undersökningen 9 av 10 skulle jag allt vilja se. Jag har frågat flera barnmorskor om detta och de säger att det inte finns några belägg för att denna skrock skulle stämma.

Själv gjorde jag ju en skrockenkät där denna fråga var med. 90 personer svarade. Se resultatet:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m7198606.html

• Filippinan

Sammanfattning från min skrockenkät:

Skrocken säger att ett flickfoster har en hjärtfrekvens över 140 slag/minut medan ett pojkfoster har en hjärtfrekvens under 140 slag/minut.

Av de 90 svarande uppger 55 % att detta stämde medan 45 % menar att det inte alls stämde.

De flesta verkar ha haft höga hjärtfrekvenser, över 140. Det är nästan 50/50 att det har stämt pga det.

• Filippinan

Thezzan: jag har frågat exakt detta också men svaret var fortfarande att det inte gick. Men olika BM kanske säger olika.

• Filippinan

GravidMalin: om man bara mäter hos BM och inte sätter CTG så säger det ingenting. Om bebisen sparkar just när BM mäter med dopplern ligger hjärtljuden alltid högre tillfälligt...

Men här i tråden kan du läsa att det inte alltid säger så mycket ens om man mäter med CTG.

Svar på tråden Undersökning: -Hjärtslag pojke eller flicka???