Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Soifi

Undersökning: -Hjärtslag pojke eller flicka???

Tänkte göra en liten undersökning med hjälp av er. Det finns ju så mycket man kan spekulera i när det gäller om det är pojke eller flicka man bär på.

En "myt" är ju att om hjärtslagen ligger högt typ mellan 150-160 är det oftast flickor och ligger det lågt 135-140 så är det oftast pojkar.

När jag var gravid med sonen så låg hjärtljuden på 140 alla gånger utom en gång då det låg på 145.

Nu är jag gravid igen i v.20+2 och var på Mvc idag. Hjärtljuden låg då på 160. Efter 3 omräkningar fick vi det till 156. Har BF den 29/7.

Vad har ni för hjärtljud på era bebisar? Ni som har fött barnet, stämde teorin?

Ni som inte orkar vara med i just undersökningen kan väl diskutera era gravidnojor, krämpor mm.

Ha det bra så länge! /Sofie

• Svar på tråden Undersökning: -Hjärtslag pojke eller flicka???
  • Sofne

För mig låg hjärtljuden på 135-140 hela tiden och ut kom Wilma!

• Soifi

På det alla skrivit hittills verkar det som om det är precis tvärtom, höga hjärtljud = pojke och låga hjärtljud = flicka.

Med vår son stämde det ju ganska bra om man ska gå efter teorin. Och nu har jag en väldigt stark känsla av att det är en flicka i magen. Ska bli roligt att se vad hjärtljuden visar i v.25.

Ska förövrigt till Stockholm imorgon och shoppa. På kvällen ska vi se finalen av Melodifestivalen i Globen. Ska bli kul att åka iväg på minisemster. Har ni tips på butiker med bra mammakläder? Var finns bästa Polarn & Pyret butiken?

Trevlig helg allihopa!

• Filippinan

Den där undersökningen 9 av 10 skulle jag allt vilja se. Jag har frågat flera barnmorskor om detta och de säger att det inte finns några belägg för att denna skrock skulle stämma.

Själv gjorde jag ju en skrockenkät där denna fråga var med. 90 personer svarade. Se resultatet:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m7198606.html

• Kristin85

Min dotters hjärtljud gick aldrig under 146 slag/min. Oftast låg dom på ca 156 slag.

***Mamma till världens sötaste lilla Ella***
  • NinaFina

När jag väntade min tös låg hjärtljuden på ca 150 och det blev mycket riktigt en flicka. Så för oss stämde det.

• capybara

Det stämde inte för mig. Hans hjärtljud låg oftast väldigt högt. Jag frågade barnmorskan under förlossningen och hon sa att mest är det en myt, men att man kan se enliten antydan till att det stämmer.

• Filippinan

Sammanfattning från min skrockenkät:

Skrocken säger att ett flickfoster har en hjärtfrekvens över 140 slag/minut medan ett pojkfoster har en hjärtfrekvens under 140 slag/minut.

Av de 90 svarande uppger 55 % att detta stämde medan 45 % menar att det inte alls stämde.

De flesta verkar ha haft höga hjärtfrekvenser, över 140. Det är nästan 50/50 att det har stämt pga det.

• Alcarinque

Min tjej hade mellan 141 och 158, men min systers alla barn har haft väldigt lika hjärtslag och där e det både tjejer o killar...

• THEZZAN82

hej vad jag har hört så kan man avgöra det under längre ctg typ på förlossningen, då har flickor i snityt högre än pojkar mina flickor låg på mvc funt 140 -150 men på förlossningarna var det på 160 respektive 170 så jag tror på teorin =)
    får se vad det blir denna gång...

Svar på tråden Undersökning: -Hjärtslag pojke eller flicka???