• Maskros123

    Metod för att sluta amma på natten?

    Hej,

    Skulle gärna höra era åsikter om en metod för att sluta amma nattetid som några bekanta praktiserar. Jag blev själv mamma för 5 månader sedan till en pojke som jag liggammar nattetid alltefter hans behov/hunger. Tycker det fungerar fint och har inga planer på att sluta förrän han och jag är redo.

    Till saken, några bekanta har en son på nys blivna 7 månader som de nu beslutat ska sluta amma/äta mellan 23-06 (ingen annan mat heller för den delen under dessa 7 timmar). Sagt och gjort, efter amningen kl 23 placeras pojken i spällsängen inne på eget rum. Farmor tar första ?nattvakten?. Fram till kl 04 har pojken hunnit stå upp i sin säng och skrika inte mindre än 5 gånger. Då är farmor så trött att pappan får ta över de sista 2 timmarna (mellan 04-06) innan pojken får amma kl 06. Han är då enl uppgift ?jättehungrig?.

    I mina öron låter detta som en synnerligen barsk/hård ?metod?. Pojken måste ju varit jättehungrig och kan ju vid så ung ålder omöjligen dra slutsatsen ?jag borde ätit mer gröt innan läggdags?.

    Jag har läst att barn över 6 månader ?inte behöver äta nattetid?, men tänker att behovet måste vara olika för olika barn, individuellt helt enkelt. Några är redo för det vid 6 mån (tom tidigare har jag hört), andra inte/långt senare.

    Vad tänker ni om ovan ?metod??

  • Svar på tråden Metod för att sluta amma på natten?
  • Anonym (????)

    Stackars pojk och stackars, stackars farmor!

    Jag skulle ha provat med mer mat klockan 23; gröt eller välling. Vaknar ungen sen ändå o är hungrig är män märklig om man nekar honom det bara för att det står i en bok att det "ska vara så".

  • nnnnnnnn

    Det enda som jag har hört ska fungera är att intensivmata under dagen. Dvs man matar varannan timme från barnet vaknar tills dess att det somnar, så under 1-5 dagar är det bara: mata, mata, mata som gäller... (emellan är det såklart lek och skötsel! Men mentalt känns det som att man matar hela tiden, så inget annat inplanerat dessa dagar)
    Och som sagt - barnet måste vara lite äldre än ditt barn. Minst 6 mån men gärna 1 år.

    Tex vaknar 06.00, ammas och erbjuds ersättning eller gröt direkt efteråt. 08.00 amning/ersättning. 10.00 amning/ersättning + frukt, 12.00 barnmatsportion + amning/ersättning som dryck och efterrätt, 14.00 maning/ersättning + mellis 16.00 barnmatsportion + amning/ersättning som dryck och efterrätt, 18.00 gröt + amning/ersättning som dryck och efterrätt, 20.00 amning/ersättning/välling.
    Om barnet sover på dagen så erbjuder man matning  (amning/ersättning) i sömnen (ungefär som på natten, att de äter halvsovande) om det är dags enligt klockan att få äta.

    På natten kör man som vanligt efter barnets behov fast erbjuder napp först och vyssar lite och ser om det somnar om istället för att snabbt erbjuda matning. Tanken med detta är att barnet ska fyllas upp med mat under dagen och självmant sova vidare under natten. Man ska alltså inte neka barnet mat under natten, det ska reglera sig självt.

  • LoveRain

    Blir ledsen i hjärtat när jag läser det. Barnet har alltså fått skrika och gråta och försöka tala om att han är hungrig i flera timmar utan att få någon respons. Han är 7 månader, alltså fortfarande en liten bebis. Uppenbarligen har han behov av att äta på natten, känns inte som det är för hans skulle man vill sluta nattamma honom.

  • mysmamma84

    Usch vissa borde inte skaffa barn, jag nästan gråter när jag läser detta för jag har själv en flicka som blir 7 månader snart.

    Förra veckan åt hon två flaskor välling mellan 00-06. Det har hon inte gjort förut, men hon behövde nog de. Dessa dagar nu i helgen har hon ätit flaska vid 20 och sen sovit till 03-04. Barn ska äta när det behöver och barn visar när de vill ha mat! Snälla säge att du kommer säga åt dessa människor på ett bra sätt att de gör totalt fel! Vaknar barnet ge honom en flaska!!!

  • Anonym (E)

    Lite onödig kommentar att visa inte skulle ha barn. (iallafall i denna situationen)

    Det är inte lätt att var ny blivna föräldrar.

    Ska säga att både jag och min bäst vän fick från två olika bvc att vi skulle sluta mata på natten vid 6 mån, för att det inte behövs enligt dom...

    min son fick till han var 9,5 halv månad och hennes dotter äter fortfarande på natten vid ett års ålder.

    Alla barn är olika.. men JAG tror att det är förtidigt att sluta vid 6 mån. Jag tänker att dom har ju knappt inte ens börjat med vanlig mat.

    Men ska även säga att min son vakna med flera gånger på natten de första 2- 3 nätterna för att han var van vid att få mat då.. sen sov han hela natten i sin eget rum

  • Aamon

    Rätt eller fel... Folktandvården säger att man ska sluta ge barnet annat än vatten på natten för tändernas skull så fort de fått tänder. De tycker då även att man ska ge mat max 5 gånger under dagen. Vad BVC tycker i frågan var något oklart då de varken sa ja eller nej.

  • elin1989

    Men alltså äta på natten är ju en vana för äldre barn. Skulle inte heller nattamma en 7 månaders (säger inte att det är fel, man får göra som man vill) Men jag tycker 23-6 är mer än rimligt, min son åt inte alls mellan 20 och 8 i samma ålder

  • Anonym (K)
    mysmamma84 skrev 2019-09-15 20:27:51 följande:

    Usch vissa borde inte skaffa barn, jag nästan gråter när jag läser detta för jag har själv en flicka som blir 7 månader snart.

    Förra veckan åt hon två flaskor välling mellan 00-06. Det har hon inte gjort förut, men hon behövde nog de. Dessa dagar nu i helgen har hon ätit flaska vid 20 och sen sovit till 03-04. Barn ska äta när det behöver och barn visar när de vill ha mat! Snälla säge att du kommer säga åt dessa människor på ett bra sätt att de gör totalt fel! Vaknar barnet ge honom en flaska!!!


    Fast att börja ge en massa välling på natten.. lycka till säger jag bara. Ni biter er själva i svansen.
  • mysmamma84

    Knappast! Denna natt om jag jämför med den så har hon inte vaknat en gång utan sov till morgonen. Så varför ska jag bita mig själv i svansen? Mitt tredje barn och alltid gjort så med dem och inte haft några problem


    Anonym (K) skrev 2019-09-16 07:51:37 följande:

    Fast att börja ge en massa välling på natten.. lycka till säger jag bara. Ni biter er själva i svansen.


Svar på tråden Metod för att sluta amma på natten?