• Myrori­bralla­n
    Mon 16 Sep 2019 13:11
    469 visningar
    9 svar
    9
    469

    Ut i naturen?

    Hej!


    Vi är en grupp studenter som har fått i uppgift att designa en lösning för att få barn gå ut mer i naturen. Vi undrar, vad har ni för tips och tricks för att få era barn att leka utomhus?

  • Svar på tråden Ut i naturen?
  • Mon 16 Sep 2019 13:16
    #1
    +2

    Gratis wifi i skogen hihi.

    Låt barnen hämta app och kolla på de olika fåglarna i skogen

  • Mon 16 Sep 2019 23:10
    #2
    +1

    Jag tror att man måste börja med föräldrarna... har de ett stort friluftsintresse så kommer barnen att få det (eller de har inget val, de får hänga med).

    Finns det något som kan engagera en hel familj så är det lättare att få ut barnen, skulle jag tro. Kanske något typ av sällskapsspel?

    Jag har inga problem att få ut min son. Han har hängt med i skogen sen han föddes. Vi vandrar, vi har picnic, vi undersöker olika saker (som idag, letade vi växter som fortfarande blommade, i helgen kollade vi svampar). Mitt stora problem är att få in honom då det är dags att äta.. :)

  • Mon 16 Sep 2019 23:20
    #3
    +1

    Vilken ålder? Och vad innebär "designa"? (App? Pedagogik? Miljö?)

  • Tue 17 Sep 2019 00:21
    #4
    +1

    Tar ut motorbåten med lite flytleksaker, dricka och lunch/snacks; det brukar funka att vara ute på sjön typ en hel dag :)

  • Myrori­bralla­n
    Wed 18 Sep 2019 12:29
    #5
    Jemp skrev 2019-09-16 23:20:36 följande:

    Vilken ålder? Och vad innebär "designa"? (App? Pedagogik? Miljö?)


    Vi tänker oss åldrarna 4-12 år, vilket då inkluderar föräldrarna också. Vi är i ett tidigt stadium och exakt vad lösningen kommer vara och rikta in sig på har vi inte bestämt än :)
  • Myrori­bralla­n
    Mon 23 Sep 2019 20:58
    #6

    Stort tack för alla svar

  • Wed 25 Sep 2019 03:42
    #7

    Familje scouting

    Familje orientering

    Tipspromenad i eljuspår

    Vandringar

    Få med hela familjen så följer barnen med.

    Vi har en utedag i veckan där vi är ute minst 6 h.

    Vi kör hemifrån vid 10, lagar mat utomhus till lunch, leker /samlar naturmaterial. Fiskar, bygger sandslott/stenskott/pinnkojor. Promenerar och letar djurspår, plockar skräp i naturen.

    Vi har haft så sen barnen var små och de hänger på ibland med kompisar och ibland ensamma

  • Wed 25 Sep 2019 05:00
    #8

    Tror inte 4 till kanske 8-åringar är ett problem egentligen. De får ju liksom följa med dit man går. Värre med äldre barn, då de hittar egna intressen och spel och kompisar...

  • Wed 25 Sep 2019 06:00
    #9

    Barn runt 4 VILL vara ute i naturen. De gillar att leta myror och peta på svampar. Där är det nog föräldrarna som vill hem efter jobbet som är problemet.

    Runt 12 brukar ungarna vara skärmberoende.

Svar på tråden Ut i naturen?