• Anonym (Kaffedraken)

    När barnen fyllt 12 o behöver på hälsocentralen

    Alltså detta kanske är en dum fråga men hur löser man det om tonåringar behöver iväg på hälsocentral dagtid? Ex. Min son har haft ont i ryggen o skulle behövt åka o kolla upp det men jag jobbar ju dagtid o få en tid är inte enkelt utan då hänvisas man till lättakuten

    Men den är ju bara öppen då vi vuxna jobbar? Jag kan ju inte bara ta ledigt sådär från jobbet inte min man heller.vabba får man ju inte heller göra. Sen fick han jätteont i örat på skolan. Sa han fick vänta tills jag slutat så får vi åka in o kolla upp det i stan förhoppningsvis tar dom emot oss fastän vi inte hör dit. Hur gör ni andra egentligen?? PS min son har precis fyllt 12 om det nu spelar nån roll ds

  • Svar på tråden När barnen fyllt 12 o behöver på hälsocentralen
  • Anonym (Kaffedraken)
    Elin P skrev 2019-09-16 13:56:52 följande:

    Ta semester eller flex?


    Vi får inte ta semester så lätt nyss blivit inskränkningar så inte ens chefen får ge oss ledigt utan det ska bestämmas av hans chef. Flex har jag men halva dan kommer ju försvinna o har ingen som gör mitt jobb åt mig. Sen får vi inte jobba hur länge som helst så jobba in flexen blir svårt om det rör sig om flera timmar. Maken kan inte lämna sitt jobb alls.

    Däremot så jobbar jag uti en hälsocentral,dock ej den sonen är skriven på. Men funderar på att skriva om han fast då blir det längre från hem o skola
  • Anonym (Kaffedraken)

    Man får lösa det på bästa sätt helt enkelt.
    Jag har en 13-åring och att vara hemma med så stort barn får man ju inte heller ersättning för. Samtidigt lämnar jag inte en influensasjuk pojke med hög feber och frossa ensam 8-9h för att gå och jobba. Jag och maken går omlott, försöker ta oss hem en sväng på lunchen eller i värsta fall ta komp eller semester vid behov.
    Men något annat sätt finns inte. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anotherone skrev 2019-09-16 14:05:48 följande:

    Man får lösa det på bästa sätt helt enkelt.

    Jag har en 13-åring och att vara hemma med så stort barn får man ju inte heller ersättning för. Samtidigt lämnar jag inte en influensasjuk pojke med hög feber och frossa ensam 8-9h för att gå och jobba. Jag och maken går omlott, försöker ta oss hem en sväng på lunchen eller i värsta fall ta komp eller semester vid behov.

    Men något annat sätt finns inte. 


    Lämna han själv är inga problem åka hem på lunch o gå omlott går ju även om han behöver hämtning en snabb sväng för han blivit sjuk helt plötsligt går fint. Men det är när man måst iväg på nåt plötsligt som kan ta flera timmar dagtid det blir problem som då ex. Besöka HC
  • Anonym (Kaffedraken)
    whitestar skrev 2019-09-16 14:10:12 följande:
    Lämna han själv är inga problem åka hem på lunch o gå omlott går ju även om han behöver hämtning en snabb sväng för han blivit sjuk helt plötsligt går fint. Men det är när man måst iväg på nåt plötsligt som kan ta flera timmar dagtid det blir problem som då ex. Besöka HC
    Jag förstår det. Men det är inte mycket att göra åt, måste man så måste man. Jag skulle ha svårt med en arbetsgivare som inte hade förståelse för detta. 
    Mitt jobb är jätteviktigt och andra kan bli lidande av min frånvaro. Men om mitt/mina barn behöver mig akut så vet jag var jag har mitt fokus.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anotherone skrev 2019-09-16 14:17:52 följande:

    Jag förstår det. Men det är inte mycket att göra åt, måste man så måste man. Jag skulle ha svårt med en arbetsgivare som inte hade förståelse för detta. 

    Mitt jobb är jätteviktigt och andra kan bli lidande av min frånvaro. Men om mitt/mina barn behöver mig akut så vet jag var jag har mitt fokus.


    Förr så skulle det gått jättebra men det har blivit mycket hårdare klimat hos min arbetsgivare . Problemet är att jag har ingen som gör mitt jobb åt mig o chefen får inte godkänna ledigt nå mer bara sådär. O maken kan som sagt inte bara släppa det han har för händer. Jag får köra på flex en om det behövs o hoppas på att dom inte blir alltför sura på mig mina kunder
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kan be läkaren om intyg att du behövde vara med på besöket så har du rätt att vabba. Du kan läsa på försäkringskassan hemsida om vab för barn över 12 år. Innebär väl mest att man behöver läkarintyg från första dagen istället för dag 8 för barn under 12 år.

  • Anonym (Kaffedraken)
    anonimus skrev 2019-09-16 15:47:19 följande:

    Du kan be läkaren om intyg att du behövde vara med på besöket så har du rätt att vabba. Du kan läsa på försäkringskassan hemsida om vab för barn över 12 år. Innebär väl mest att man behöver läkarintyg från första dagen istället för dag 8 för barn under 12 år.


    Japp precis så, behöver man vara med så kan man vabba även när barnen fyllt 12 och man kan även vara hemma om de är så sjuka att de inte klarar sig själv men det krävs läkarintyg dag 1.

    Det riktigt tjorviga är faktiskt tandläkaren. Min dotter skulle dra tänder precis när hon fyllt 12 och ville såklart inte gå själv. Tandläkarna tyckte inte hon skulle det heller men de får inte skriva intyg till FK utan det får bara riktiga läkare göra d v s tandkirurger typ och de finns inte på min folktandvård. Så för att läkarintyg skulle man alltså behöva gräva upp en läkare på vårdcentralen några våningar under.

    Jag orkade aldrig tjorva utan jag flexade men kan man inte det blir det ju svårt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Måste man så måste man, det är ju inte många gånger det handlar om.
    Är barnet sjukt så får chefen acceptera att man prioriterar ungdomarna.
    Be om ett intyg att ni varit hos läkare som du kan skicka till eran dumma chef.
    Vi försöker boka tidigaste eller senaste tiden, ibland kan man boka digitalt och välja tid själv.
    Jag har faktiskt låtit min 13 åring gå själv till sjukgymnast och 14åring själv till läkare men det var givetvis där de kände till området och jag visste att de kunde tala för sig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    enmamma skrev 2019-09-16 16:00:20 följande:

    Måste man så måste man, det är ju inte många gånger det handlar om.

    Är barnet sjukt så får chefen acceptera att man prioriterar ungdomarna.

    Be om ett intyg att ni varit hos läkare som du kan skicka till eran dumma chef.

    Vi försöker boka tidigaste eller senaste tiden, ibland kan man boka digitalt och välja tid själv.

    Jag har faktiskt låtit min 13 åring gå själv till sjukgymnast och 14åring själv till läkare men det var givetvis där de kände till området och jag visste att de kunde tala för sig.


    Min chef är inte dum,som jag skrev så får han inte godkänna ledighet bara sådär! Han måste ta det via högre ort!

    Vissa krämpor som är lite akuta kan man ej boka tid utan det är hälsocentralens akuttid som gäller dvs dom ligger under våra arbetstider. Jag had oxå tänkt att sonen skulle få börja gå själv,men det har dykt upp lappar på hälsocentralen om att barn under 18 ska ha en vårdnadshavare med som legitimerar sig
Svar på tråden När barnen fyllt 12 o behöver på hälsocentralen