whitestar skrev 2019-09-25 10:51:28 följande:
Som sagt skjutsa inga problem. Men sitta o vänta flera timmar funkar inte. Har bara viss flextid att ta ut o det blir ju olovlig frånvaro från jobbet. Därav jag undrar hur andra löser det när barnen behöver in på ex. Hälsocentral. Om det är akut så skulle jag inte bry mig om vad jobbet tycker förståss. Men om sonen ex. Har ont i ryggen o vill fara in o kolla upp det blir det problem..
Jag tror du behöver ha ett samtal med din chef om det.
Jag jobbar med HR och vi är hårda på Olovlig frånvaro, men om någon behöver åka iväg med sitt barn så godkänns det förutsatt att man kan planera in kompensation av utebliven tid. Vårdcentraler har ju dessvärre bara öppet på vanliga arbetstimmar och då måste man kunna ta ut tid för att kunna gå. Det är ju en av anledningarna till att vi har flextid i Sverige. De flesta vårdsituationer godkänner vi utan större krångel. (Det hade ju varit något helt annat om du ska med honom till frisören.) Dessutom är det ju en viss skillnad på att åka iväg en eller två gånger eller sådana som smiter efter halva dagen för något luddigt ärende med barnen.
Jag tänker att baserat på din sons ålder så kan det vara växtvärk han upplever, och det kan ju bli allvarlig smärta om han skjuter iväg i höjden och hans kropp inte hinner med.