AndreaBD skrev 2019-09-24 13:20:01 följande:
Du argumenterar och ser inte att det inte finns logik i det hela. Jag har hört många män (och säkert kvinnor också) kalla saker för småsaker, där jag varit förfärad över hur man kan vara så okänslig och kalla det för småsak. Själva uttrycket nervärderar saken , det återspeglar .... man skulle nästan vilja säga en brist på empati.
Jo, jag har läst vad du har skrivit men poängen är nog att egentligen är det något som man kan säga om sig själv, men inte om andra. För andra kan något vara en stor sak, även om det är en småsak för en själv, och någonstans tycker jag det är fel att avgöra det ÅT andra. Det är att säga: "Vad är du ledsen för? Det är ju bara en skitsak! Du överdriver!"
Och det är att inte ta en annan persons känslor på allvar. Om man själv kommer på att man retar sig för mycket på sånt som egentligen inte är viktigt - fine! Men inte när det gäller andras.
Jag håller med dig om att man absolut kan bli förfärad när vissa personer inte visar empati. Det är i min värld en annan sak än att påminna sig om att t.ex. barns hälsa går före irritationen om att någon spillt ut mjölk eller liknande.
Jag skulle säga såhär. Om en man säger till sin fru att hon inte ska irritera sig över småsaker och då syftar till att han misshandlat barnen, så är det givetvis ett galet resonemang. Jag tycker i den situation inte alls att mannen har gjort fel som tillämpat principen att man inte ska irritera sig på småsaker, för det tycker jag är en bra tanke, utan felet är enligt mig att mannen anser att misshandla sitt barn är en småsak. Det tyder på att mannen har en okunskap om barns behov, en svårighet med empati och oförståelse över hur traumatiserande misshandel är för ett barn.
Jag kan förstås förstå någon som säger att den tröttnat på frasen: "Inte irritera sig över småsaker" om denne har hört det användas i så många sammanhang där småsakerna visar sig vara viktiga och personen ha ett dåligt omdöme. Har man en sådan partner kanske man skulle fundera över varför man är kvar, eller åtminstone kritisera sådana uttalanden skarpt.
Men oavsett allt detta så anser jag att det ur ett objektivt perspektiv existerar småsaker som kan ha en viss betydelse men är ganska obetydliga i jämfört med ett högre viktigare mål. Och i de situationerna kan frasen "Inte irritera sig över småsaker" var tillämpbar och nyttig att använda sig av.
Och tycker man att någon annan, t.ex. en nära och viktig person för en som t.ex. ens partner, fokuserar på fel saker så kan det vara bra att på ett empatiskt sätt berätta det för hen. Då kanske hen har en annan åsikt, eller andra argument varför saken är viktig i hens ögon och bestämmer sig för att hen inte vill ändra sig. Eller också så blir det en påminnelse för partnern att denne faktiskt kan tänka på ett annat sätt i vissa situationer för att slippa irritera sig på saker i onödan.
Om min partner reagerade med ilska för att jag försökte hjälpa denne genom att upplysa henne om min åsikt om hennes beteende, skulle jag vilja diskutera mer om varför denna ilska uppstod. Får inte jag ha min åsikt även om jag respekterar hennes? Ska vi inte kunna prata om känsliga saker med varandra - hur ska vi då kunna lösa problem som uppstår? Varför tror hon att jag, som älskar henne, vill förstöra för henne när jag säger saker som jag tror att hon kan ha nytta av för att bli mindre frustrerad i sådana situationer?
Om en annan person vänligen upplyste mig om att jag irriterar mig för småsaker och jag höll med denne om detta, skulle jag bli tacksam över det rådet. Det är lätt att glömma bort det ibland.