Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?
Som jag ser det så är den som är FL ansvarig för barnet och inget annat under de 8 timmar + pendling som ett heltidsjobb (eller studier) innefattar. Resterande 16 timmar (minus pendling) per dygn är ansvaret för barnet gemensamt 50/50, och ansvaret för hem, mat, tvätt osv också 50/50. Och båda föräldrarna bör ha samma möjlighet till "fritid".
Om pappan är FL och har fritids-aktiviteter på låt oss säga 2 timmar per dag i snitt, så ser inte jag det som ett problem.
Det jag ser som ett problem är att du agerar som om du är FL istället för att låta ("tvinga") pappan ta sitt ansvar och bara lämna över barnet till "mjölkbaren" när det är dags för tutte.
Helt krasst så tycker jag att du curlar pappan. Kolla med bvc om det finns andra sätt att pumpa, kanske ersättning är ett alternativ till vissa mål.
Var hård med att du ska ha låt oss säga fyra pass om 2 timmar var per dag när du stänger dörren och inte blir störd till ditt pluggande. Och ytterligare 2 timmar per dygn till "fritid".
Se till att ni tar varannan natt eller halva natten var, pappan får lära sig att vakna alt ställa ett larm var 15 min för att se till att barnet får sin omsorg. Den som inte har barn-ansvaret kanske till och med får sova på soffan för att slippa bli väckt.
Om det nya fritidsintresset drabbar er ekonomiskt så är det inte läge att starta upp nu. Å andra sidan så var det nog inte läge att skaffa barn heller om ni lever såpass på marginalerna att det inte går att ta upp ett nytt intresse.