• Anonym (lön)

    Begära ut löner för alla inom en viss yrkeskategori.

    Jag arbetar inom kommunen och begärde ut lönerna för alla som arbetar med samma arbete som jag. 
    Jag fick ut dem, men utan namn, är det vanligt? Det stod bara titeln och om det var heltid eller deltid samt lönen då. 
    Har tidigare begärt ut löner på ett annat jobb och då fanns namnen med. 

    Den gången gick jag dock direkt till lönekontoret då vi arbetade i samma byggnad (litet ställe). Det var också en statlig arbetsplats så det kanske är skillnad? Denna gången skickade jag ett mail för att deras öppettider inte passar så bra med mina arbetstider och jag ahde vid tillfället inte fått min arbetsmailadress så jag skickade från min privata mail, så det kan också ha spelat in kanske. 

    Men, åter till min fråga, är det vanligt att man får ut lönerna utan namn? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-01 18:23
    En del verkar tro att jag ska använda detta för att få upp min egen lön, så är inte fallet. Jag vill helt enkelt veta om den här personen pga lögner fått upp sin lön med en summa som är mer än vad 'alla' får så att säga. Detta för att jag då enkelt kan avgöra om chefen ser igenom sånt skit eller om denne går på lögnerna.

    Orsaken är att jag vill ta upp den här personens beteende med chefen då det inte hjälper att ta upp det med personen i fråga. Om chefen har gått på lögnerna måste jag lägga upp samtalet lite annorlunda.

  • Svar på tråden Begära ut löner för alla inom en viss yrkeskategori.
  • Anonym (GDPR?)

    Kan det ha med GDPR att göra? Jag fick ut anonyma listor per mail och fick komma och hämta listor med namn på.

  • Zaranilsson

    Nej i offentligverksamhet har man rätt att ta del av anställdas löner.
    Kan ju ha med hur du ställde frågan.

    Låter som du har fått det du ville ha dvs lönen på de som har vissa arbetsuppgifter.

    Nästa gång bör du kanske formulera frågan typ så här:

    Lön för Nisse
    Lön för Stina
    Lön för Erik

  • Zaranilsson
    Anonym (GDPR?) skrev 2019-09-21 08:43:53 följande:

    Kan det ha med GDPR att göra? Jag fick ut anonyma listor per mail och fick komma och hämta listor med namn på.


    Det kan stämma, var ett tag sen jag begärde ut löner.
  • Anonym (Mia)

    Varför behöver du veta namnen? Det som är intressant är väl hur du ligger till jämfört med snittet?

    Personligen tycker jag det är helt absurt att lämna ut uppgifter om andras lön. Jag vet att jag har högre lön än mina kollegor med samma tjänst då jag sitter på en specialkompetens som är lite udda och jag fick min tjänst utan konkurrens. Det vore jättetrist om det kom ut och folk blev avundsjuka.

  • SaralarzOn77
    Anonym (GDPR?) skrev 2019-09-21 08:43:53 följande:

    Kan det ha med GDPR att göra? Jag fick ut anonyma listor per mail och fick komma och hämta listor med namn på.


    Japp, du har rätt. När uppgifter begärs elektroniskt så omfattas de av en hel del regler och förordningar som skyddar de utsattas intressen. Vill du få ut listan med fulla namn får du besöka kommunkontoret och kika på listorna på plats.
  • caveat emptor
    Anonym (Mia) skrev 2019-09-21 08:48:35 följande:

    Varför behöver du veta namnen? Det som är intressant är väl hur du ligger till jämfört med snittet?

    Personligen tycker jag det är helt absurt att lämna ut uppgifter om andras lön. Jag vet att jag har högre lön än mina kollegor med samma tjänst då jag sitter på en specialkompetens som är lite udda och jag fick min tjänst utan konkurrens. Det vore jättetrist om det kom ut och folk blev avundsjuka.


    Varför är det absurt? Det faller ju på din chef att förklara/försvara din lön, inte på dig.
  • Anonym (lön)
    Anonym (Mia) skrev 2019-09-21 08:48:35 följande:

    Varför behöver du veta namnen? Det som är intressant är väl hur du ligger till jämfört med snittet?

    Personligen tycker jag det är helt absurt att lämna ut uppgifter om andras lön. Jag vet att jag har högre lön än mina kollegor med samma tjänst då jag sitter på en specialkompetens som är lite udda och jag fick min tjänst utan konkurrens. Det vore jättetrist om det kom ut och folk blev avundsjuka.


    För att vi har en kollega som alltid smiter undan allt hon kan och gör minsta möjliga när chefen inte är där, men när chefen är där är hon ett under av flitighet och hon tar ofta cred för sånt andra har gjort. Jag vill veta om hon därmed har lyckats snacka till sig högre lön än andra som jobbar och aldrig backar för att hjälpa andra oavsett om de får cred för det eller inte. 

    Jag vill helt enkelt veta om chefen låtit sig duperas eller om chefen har koll inför nästa löneförhandling. Jag vet dock redan att jag inte kommer att få så himla mycket i påslag denna gång heller för jag ligger redan flera tusen mer än en del andra. Chefen har påpekat att hon vill ge mig mer än hon kan. Hon har ju de pengar hon har liksom. 

    Jag har nu blivit erbjuden ett annat jobb, men jag trivs bra där jag är. Om jag dock kommer att få mindre även denna gång för att den här personen ska kunna få mer, då slutar jag och talar om anledningen. 

    Därför är det intressant med namn.  
  • Anonym (lön)

    Tack för svar, det är givetvis GDPR det handlar om. Jag tänkte inte alls på det. Jag får helt enkelt se om jag kan gå ner till kommunkontoret och hämta lista själv. 

  • Anonym (Mia)
    caveat emptor skrev 2019-09-21 09:00:41 följande:

    Varför är det absurt? Det faller ju på din chef att förklara/försvara din lön, inte på dig.


    Men folk är ju inte alltid så rationella. Löneskillnader tar lätt fram dåliga sidor och avundsjuka hos folk. Jag har jobbat nästan hela livet i det privata och där skulle man ju aldrig gå ut med löner på personnivå, för att få underlag inför löneförhandling räcker det ju gott med opersonlig statistik. Varför är det viktigt att veta att just Pelle tjänar 45 000 och Lisa 50 000?
  • Zaranilsson
    Anonym (Mia) skrev 2019-09-21 08:48:35 följande:

    Varför behöver du veta namnen? Det som är intressant är väl hur du ligger till jämfört med snittet?

    Personligen tycker jag det är helt absurt att lämna ut uppgifter om andras lön. Jag vet att jag har högre lön än mina kollegor med samma tjänst då jag sitter på en specialkompetens som är lite udda och jag fick min tjänst utan konkurrens. Det vore jättetrist om det kom ut och folk blev avundsjuka.


    Det är väldigt viktigt att kunna kolla kolla upp lön offentligt anställda eftersom lönen betalas med skattemedel.

    Sen är det inte dåligt att det kommer in någon med högre lön i gruppen. Detta gör att "potten" till nästa lönesättning ökar och det är ganska ovanligt att chefen vill att löneskillnaden ska öka ytterligare utan ökningen av potten kommer alla till del.
Svar på tråden Begära ut löner för alla inom en viss yrkeskategori.