• Sat 21 Sep 2019 14:27
    766 visningar
    9 svar
    9
    766

    Kan muggar läcka men ändå ha kvar drycken?

    Jag har en mugg som lämnar en stor blöt ring varje gång jag gör te och det utan att jag har spillt. Det händer aldrig med andra muggar om jag inte faktiskt spiller.

    Den håller kvar vattnet så den läcker inte ut allt men det blir alltså alltid en blöt ring varje gång. Vad är det frågan om?

  • Svar på tråden Kan muggar läcka men ändå ha kvar drycken?
  • Sat 21 Sep 2019 15:26
    #1

    Det beror väl på hur stort hålet är där drycken rinner ut från, och var hålet är placerat. (Med hål menar jag allt från porösa väggar till mikro-sprickor till faktiskt hål). Hur länge har du provat att låta muggen stå och läcka? 

  • Sat 21 Sep 2019 15:33
    #2
    BurningDiamond skrev 2019-09-21 15:26:55 följande:
    Det beror väl på hur stort hålet är där drycken rinner ut från, och var hålet är placerat. (Med hål menar jag allt från porösa väggar till mikro-sprickor till faktiskt hål). Hur länge har du provat att låta muggen stå och läcka? 
    Det händer alltid när jag häller i tevattnet och väntar på att det ska dra då är det en våt ring under efteråt men sen kan jag ju dricka teet utan problem under en halvtimme. Så det är inget som märks att det läcker om det inte var för den våta ringen som bara kommer med den här muggen.
  • Tue 10 Dec 2019 15:48
    #3

    Vad är det för material på muggen? Förutsatt att det inte är någon osynlig spricka i muggen och att det inte är någon defekt i glasyren så ska inte detta kunna inträffa. 

  • Tue 10 Dec 2019 15:52
    #4

    Kan ju ha att göra med temperatur i koppen vs temperaruren i rummet. Vissa material blir ju varmare än andra. Tänker att det borde fungera likadant som ett riktigt kallt glas på sommaren som då bli blött på utsidan.

    Testa fyll muggen med rumstempererat vatten och är om det händer

  • Tue 10 Dec 2019 16:27
    #5
    möjligt skrev 2019-12-10 15:52:07 följande:

    Kan ju ha att göra med temperatur i koppen vs temperaruren i rummet. Vissa material blir ju varmare än andra. Tänker att det borde fungera likadant som ett riktigt kallt glas på sommaren som då bli blött på utsidan.

    Testa fyll muggen med rumstempererat vatten och är om det händer


    Du menar att det skulle vara kondens? Nu förutsatte jag naturligt att vätskan i muggen är varm men häller man iskall vätska i en mugg i ett varmt rum och man har hög luftfuktighet så bildas det naturligtvis vatten på utsidan och under muggen. Exakt som du nämner - en iskall flaska eller mjölktetra sommartid när vi har 30 plusgrader inomhus och uppåt 100% luftfuktighet. Då blir det en vattenpöl under den iskalla flaskan/tetran
  • Tue 10 Dec 2019 20:35
    #6
    Håkan på Öland skrev 2019-12-10 16:27:22 följande:

    Du menar att det skulle vara kondens? Nu förutsatte jag naturligt att vätskan i muggen är varm men häller man iskall vätska i en mugg i ett varmt rum och man har hög luftfuktighet så bildas det naturligtvis vatten på utsidan och under muggen. Exakt som du nämner - en iskall flaska eller mjölktetra sommartid när vi har 30 plusgrader inomhus och uppåt 100% luftfuktighet. Då blir det en vattenpöl under den iskalla flaskan/tetran


    Ja en typ av kondens.

    Jag utgår ifrån fenomenet som faktiskt sker i TS fall utan att närmre veta förutsättningarna. Men teoretiskt skulle nog en mugg som blir väldigt varm och ställs på ett mycket kallare bord kunna skapa en värmeväxling i sin omedelbara omgivning som gör att luften värms upp och sedan kyls ned av bordet så att kondens bildas. Dvs kondens på bordets kalla yta i förhållande till den varma koppen. Behöver nog vara ganska stilla luft och inte alltför torr luft i rummet men borde vara möjligt.

    TS kan ganska enkelt testa genom att fylla samma mugg med rumstempererat vatten istället och se om fenomenet försvinner
  • Sat 14 Dec 2019 13:25
    #7

    Kan det vara så att du använder tepåse med bomullssnöre och låter snöret ligga längs kanten på muggen? Då skulle snöret kunna suga upp teet genom kapillärkraft och få det att rinna ut några droppar på bordet.

  • LukeSt­airwal­ker
    Sat 14 Dec 2019 14:16
    #8

    Jag tror muggen har väldig svag förbannelse över sig. En starkare förbannelse hade kanske fått muggen att explodera eller skjuta upp tevattnet i ansiktet. Men nu är det en svag variant som bara lämnar en blöt ring på bordet.

    Tur i oturen ;)

  • Sat 14 Dec 2019 16:55
    #9

    Jag har en mugg med minimala sprickor i, som vidgar sig lite, lite just när jag häller i tevatten. Sedan går de ihop igen. Jag får också en ring med vatten runt muggen, men hinner dricka mitt te utan att mycket mer läcker ut. Sparar muggen trots detta då den ingår i en samling, men föredrar de som är hela.

    Vi har också en tekanna som läcker lite mer med sina sprickor, och inte går att använda alls. På kannan är sprickorna synliga på ett annat sätt än på muggen.

Svar på tråden Kan muggar läcka men ändå ha kvar drycken?