• Papisch

    Undran kring inskolning

    Hej!!

    Jag har en fundering och jag kan knappast vara först att undra gällande detta, men jag har googlat runt utan att få nått bra svar.

    Jag kommer att vara föräldraledig fram till i februari.

    Nu kommer vi till inskolningen, vi har ansökt om ett visst datum att få börja inskolningen, men detta är ju inget som kan garanteras att det är det datumet vi får börja utan det är ju upp till förskolan . Sedan vet vi ju heller inte i förväg hur kort/lång tid själva inskolningen kommer att ta.

    Hur gör jag om inskolningen blir klar innan det att jag börjar jobba igen? Jag kan inte bara ringa Chefen och säga ?hej jag börjar jobba i morgon? det skulle inte fungera.

    Hur har ni andra löst detta?

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Undran kring inskolning
  • Anotherone

    Vi har precis skolat in vår tvååring så vi var där för bara några veckor sen.
    Jag hade en tydlig dialog med min chef innan och sa att det här datumet kommer vi mest troligt att börja skola in. Och beroende på hur det går så kan jag behöva vara ledig lite mer utöver det jag redan ansökt om. Eller så går det jättebra och då kommer jag att vara på plats.

    Så det fick vara lite flytande. Jag har inte ett sånt jobb som kräver att en individ finns på plats mellan specifika klockslag utan jag kan flexa och har kunnat gå iväg tidigare och hämta om barnet haft en tuff dag och varit ledsen. 

    Enligt lag ska man ju söka ledigt minst 2 mån innan också, så en chef behöver ju inte bevilja mer f-ledigt om det skulle dra ut på tiden, samtidigt har man inte rätt som du skriver att bara dyka upp en dag på jobbet heller.
    Utan man behöver nog skapa förståelse för att det kan bli lite rörigt de där veckorna.

  • daljian

    Jag skolar in nu och börjar jobba första oktober.

    Det kommer bli nån dag där jag varken kommer behöva vara på förskolan, eller på jobbet. Övriga barn har fritidsplats från första oktober så kan inte börja jobba av den anledningen. Jag kommer helt enkelt börja första oktober oavsett när inskolningen är klar.

  • Papisch

    Hur gör du då med den du skolar in? Ska hen stanna hemma med dig då? För som jag förstått får man väl inte ha barnet på förskolan när man är hemma?

  • Thatwillbetheday

    Vi skulle skola in på ny förskola, och satte ett datum. Vi fick veta att vi skulle räkna med att det skulle bli en-två veckor senare, så vi planerade semester/FL efter det. Lade semester sist då. Fick inskolning tidigare trots alls, så jag hade semester en vecka extra så att säga. Jag sa som det var till förskolan, och att jag inte hade nån intention att börja jobba tidigare, och vi kom fram till att det bästa för barnet var att fortsätta gå de dagarna jag hade semester, men att vi hade kortare dagar, så hon gick 9-14. Jag hade gärna haft henne hemma om de sagt att så skulle det vara, men de ansåg det bättre att hon fortsatte gå.


    Observera att du inte kan du ut FP på SGI-nivå för den tiden som barnet är på förskolan.

  • Papisch

    Okej, men förstår jag det rätt att man alltså kan ta ut typ lägstanivådagar om du har barnet på dagis halvdagar? Jag har inget problem att ha mitt barn hemma de veckor som det nu handlar om, jag tänker bara att det kanske förstör själva inskolningen om jag har henne hemma direkt efter.


    Thatwillbetheday skrev 2019-09-24 11:35:24 följande:

    Vi skulle skola in på ny förskola, och satte ett datum. Vi fick veta att vi skulle räkna med att det skulle bli en-två veckor senare, så vi planerade semester/FL efter det. Lade semester sist då. Fick inskolning tidigare trots alls, så jag hade semester en vecka extra så att säga. Jag sa som det var till förskolan, och att jag inte hade nån intention att börja jobba tidigare, och vi kom fram till att det bästa för barnet var att fortsätta gå de dagarna jag hade semester, men att vi hade kortare dagar, så hon gick 9-14. Jag hade gärna haft henne hemma om de sagt att så skulle det vara, men de ansåg det bättre att hon fortsatte gå.

    Observera att du inte kan du ut FP på SGI-nivå för den tiden som barnet är på förskolan.


  • Thatwillbetheday
    Papisch skrev 2019-09-24 11:41:50 följande:

    Okej, men förstår jag det rätt att man alltså kan ta ut typ lägstanivådagar om du har barnet på dagis halvdagar? Jag har inget problem att ha mitt barn hemma de veckor som det nu handlar om, jag tänker bara att det kanske förstör själva inskolningen om jag har henne hemma direkt efter.


    Tror du får ta hel FP på lägstanivå om du är med barnet 1/8-del av dagen. Eller "vanlig" FP exempelvis 2 timmar om barnet är 6 timmar på förskolan osv.
    Fråga FK!

    Men jag håller med, vore extremt dumt och opedagogiskt att barnet ska vara hemma igen efter inskolning.
  • Anotherone
    Thatwillbetheday skrev 2019-09-24 11:57:56 följande:
    Tror du får ta hel FP på lägstanivå om du är med barnet 1/8-del av dagen. Eller "vanlig" FP exempelvis 2 timmar om barnet är 6 timmar på förskolan osv.
    Fråga FK!

    Men jag håller med, vore extremt dumt och opedagogiskt att barnet ska vara hemma igen efter inskolning.
    Det håller jag också med om. Vår son kommer inte att behöva vara på förskolan varje dag. Men nu när vi har haft en rätt jobbig inskolning så tyckte de att det är bättre att han får in rutinen och är där varje dag fast korta dagar, än att vara hemma.
Svar på tråden Undran kring inskolning