Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Undran kring inskolning

Vi har precis skolat in vår tvååring så vi var där för bara några veckor sen.
    Jag hade en tydlig dialog med min chef innan och sa att det här datumet kommer vi mest troligt att börja skola in. Och beroende på hur det går så kan jag behöva vara ledig lite mer utöver det jag redan ansökt om. Eller så går det jättebra och då kommer jag att vara på plats.

Så det fick vara lite flytande. Jag har inte ett sånt jobb som kräver att en individ finns på plats mellan specifika klockslag utan jag kan flexa och har kunnat gå iväg tidigare och hämta om barnet haft en tuff dag och varit ledsen. 

Enligt lag ska man ju söka ledigt minst 2 mån innan också, så en chef behöver ju inte bevilja mer f-ledigt om det skulle dra ut på tiden, samtidigt har man inte rätt som du skriver att bara dyka upp en dag på jobbet heller.
    Utan man behöver nog skapa förståelse för att det kan bli lite rörigt de där veckorna.

• Anotherone
    Thatwillbetheday skrev 2019-09-24 11:57:56 följande:
    Tror du får ta hel FP på lägstanivå om du är med barnet 1/8-del av dagen. Eller "vanlig" FP exempelvis 2 timmar om barnet är 6 timmar på förskolan osv.
    Fråga FK!

Men jag håller med, vore extremt dumt och opedagogiskt att barnet ska vara hemma igen efter inskolning.
    Det håller jag också med om. Vår son kommer inte att behöva vara på förskolan varje dag. Men nu när vi har haft en rätt jobbig inskolning så tyckte de att det är bättre att han får in rutinen och är där varje dag fast korta dagar, än att vara hemma.
Svar på tråden Undran kring inskolning