• Wed 25 Sep 2019 01:34
    940 visningar
    11 svar
    11
    940

    Vad händer när akassan tar slut ??

    Vad händer när akassan tar slut ?
    Har 6 månader kvar på mina dagar.
    Får man samma summa på försäkringskassan som på akassan ?
    Hoppas ju så klart att jag hittar ett jobb men just nu är det trögt ocb typ i April har jag slut på dagarna där.
    Är det så att man får sälja allt man har först och sedan får man pengar när man gjort slut på alla sparpengar??
    Det verkar ju sjukt om det är så ??

  • Svar på tråden Vad händer när akassan tar slut ??
  • Wed 25 Sep 2019 05:03
    #1

    Fortsätt sök alla jobba du kan! Du har ju till April på dig. Vidga dina vyer på jobb du söker. Kolla städ och mc Donalds. Lycka till!

  • Wed 25 Sep 2019 06:01
    #2

    Jag fick aktivitet stöd efter a kassa.

  • Wed 25 Sep 2019 06:16
    #3

    Aktivitetsstöd via FK. Får du inte det så blir det att använda dina besparingar innan du kan få försörjningsstöd. Det är inte konstigt att du får använda dina sparpengar först. Varför ska skattebetalarna försörja dig om du har pengar?

    Vad söker du för jobb? Vad har du för utbildning?

    Kanske kan du vidareutbilda dig inom ett bristyrke?

  • Wed 2 Oct 2019 20:34
    #4
    Zwilma skrev 2019-09-25 06:01:47 följande:

    Jag fick aktivitet stöd efter a kassa.


    Det är väl typ 200kr per dag vilket inte går att leva på?
    Alltså typ 4000kr i månaden.
    Jag behöver typ 9-10.000 i månaden, går nätt och jämt runt med Akassan.
    Utan Akassa kommer man bara kunna se gratis TV, vara utan mobilsurf, inte kunna köpa någonting typ.
    Men jag har ändå rätt mycket jag kan sälja framöver som är värt runt 50.000 plus sparpengar på ca 25.000
    Frågan är märker fkassan av om jag säljer något ?
    Men då bör man sälja via pay pal eller bitcoin ?


     

  • Wed 2 Oct 2019 20:48
    #5

    När din A-kassa är slut kommer du antagligen få gå med i ett program på arbetsförmedlingen (tex. jobb-och utvecklingsgarantin). Då får du Aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Summan beror på ålder och om du uppfyller villkoren för a-kassa.
    Du kan läsa mer här:
    https://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/om-du-deltar-i-ett-program-hos-arbetsformedlingen

  • Sat 5 Oct 2019 10:51
    #6
    awesomesauce skrev 2019-10-02 20:48:36 följande:

    När din A-kassa är slut kommer du antagligen få gå med i ett program på arbetsförmedlingen (tex. jobb-och utvecklingsgarantin). Då får du Aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Summan beror på ålder och om du uppfyller villkoren för a-kassa.
    Du kan läsa mer här:
    https://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/om-du-deltar-i-ett-program-hos-arbetsformedlingen


    Du tog upp en bra på förklaring på aktivitetstöd, det krävs att man är med i ett program dvs det är ingen utbetalningsform som bara byter namn.
    Det ställs lite andra krav på en iomed programmet.
  • Mon 7 Oct 2019 09:01
    #7

    Det är väl inte självklart att man får pengar någonstans ifrån? Min man går nu snart in i sitt 10e år efter att hans firma gick omkull. Han har inte fått en krona av någon annan än mig. Han har jobbat på några ströjobb, inte tillräckligt för att uppfylla ett arbetskrav. Han har gått två utbildningar (ej genom arbetsförmedlingen för de ville inte hjäpla honom) och nu har han varit arbetslös sedan januari när senaste utbildningen slutade. Finns inga pengar att få för honom.

    Men för att hålla oss till dig så kan du inte få försörjningsstöd innan du har använt upp dina sparpengar och sålt av bil och annat av värde. Och så ska det vara!

  • Mon 7 Oct 2019 10:36
    #8
    Jamesdio skrev 2019-10-07 09:01:13 följande:

    Det är väl inte självklart att man får pengar någonstans ifrån? Min man går nu snart in i sitt 10e år efter att hans firma gick omkull. Han har inte fått en krona av någon annan än mig. Han har jobbat på några ströjobb, inte tillräckligt för att uppfylla ett arbetskrav. Han har gått två utbildningar (ej genom arbetsförmedlingen för de ville inte hjäpla honom) och nu har han varit arbetslös sedan januari när senaste utbildningen slutade. Finns inga pengar att få för honom.

    Men för att hålla oss till dig så kan du inte få försörjningsstöd innan du har använt upp dina sparpengar och sålt av bil och annat av värde. Och så ska det vara!


    Ja det blir väl till att sälja huset i sommar då.

  • Mon 7 Oct 2019 19:05
    #9
    Jamesdio skrev 2019-10-07 09:01:13 följande:

    Det är väl inte självklart att man får pengar någonstans ifrån? Min man går nu snart in i sitt 10e år efter att hans firma gick omkull. Han har inte fått en krona av någon annan än mig. Han har jobbat på några ströjobb, inte tillräckligt för att uppfylla ett arbetskrav. Han har gått två utbildningar (ej genom arbetsförmedlingen för de ville inte hjäpla honom) och nu har han varit arbetslös sedan januari när senaste utbildningen slutade. Finns inga pengar att få för honom.

    Men för att hålla oss till dig så kan du inte få försörjningsstöd innan du har använt upp dina sparpengar och sålt av bil och annat av värde. Och så ska det vara!


    Låter som att ni missat väldigt mycket pengar och krav, från båda håll.

    Din man kan så klart också få aktivitetsstöd om han är inskriven på AF och går in i ett arbetsmarknadsspolitiskt program. Vanligtvis blir man erbjuden det efter 3-6 månader som arbetslös, i alla fall här i krokarna.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Mon 7 Oct 2019 19:06
    #10
    Jamesdio skrev 2019-10-07 09:01:13 följande:

    Men för att hålla oss till dig så kan du inte få försörjningsstöd innan du har använt upp dina sparpengar och sålt av bil och annat av värde. Och så ska det vara!


    Inte riktigt sant. Man kan ha både bil och annat av värde och få försörjningsstöd.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • deski
    Wed 9 Oct 2019 23:29
    #11

    Hur funkar det här - A-kassan är begränsad i tid - Försäkringskassan är begränsad i tid.
    MEN ÄNDÅ FÅR VISSA PENGAR I OLIKA FORMER I FLERA ÅR TILL


    Andra får utbildning - vilka är det egentligen som hamnar utanför o inte får något?

    UTBILDNING - KAN MAN FÅ BETALD UTBILDNING TILL LÄKARE - DET ENDA SÄKRA
    JOBBET MED BRA BETALT? det är ju lönsamt för alla om man tar sig igenom utbildningen

Svar på tråden Vad händer när akassan tar slut ??