• Anonym (nykter)

Normalt att dricka så man spyr på fest i 30-års åldern?

Som rubriken lyder. Undrar var som är normalt och när man kan börja undra. Dricker inte själv, men min partner gör. Han dricker ytterst sällan i mitt sällskap (för min skull) och ändå ganska sällan, kan gå flera månader- tom halvår mellan gångerna. Men när han väl dricker vid tillfällen så kan jag tycka att han dricker lite väl mycket. Vi har hemma hos mina föräldrar vid nyår och jag skämdes lite över att han drack mycket mer vin än vad mina föräldrar gjorde tex. Som tur var hade inte mina föräldrar lagt märke till det (berättade för min mamma att jag skämdes över det) Har även fått höra att han några få gånger, tex på fester, druckit så han spytt. Oftast ses vi varje helg. Men om han någon gång är själv en helg känns det som att han oftast "passar på" att dricka lite vin tex. Jag kan bara jämföra med mina föräldrar men det känns som han då dricker lite "mer". Istället för 1, kanske 2 glas vin dricker han kanske 3. Kanske 4. Händer som sagt väldigt sällan, så han är ju absolut inte beroende eller så. Börjar bara fundera på om han inte är omogen. Inte så kul att höra när vi var med hans kompisar med resp. på någons landställe att "när vi var här sist spårade det lite, jag låg och spydde i buskarna där borta tidigt på kvällen". Det värsta är att det verkar finnas någon slags "stolthet" i det även om han såklart "skämtar lite" på sin egen bekostnad. 

Tycker själva dricka-så-man-spyr grejen känns sjukt omogen och brutalt oattraktivt. Såklart är det väll inte meningen. Tänker att han kanske har svårt att veta hur mycket han tål eftersom han dricker så sällan. Men funderar om det är normalt att det händer någon gång ibland när man är runt 35? Vi har inte varit tillsammans jättelänge, ca 1.5 år. Dricker som sagt inte alls och är oftast inte med när han dricker. Har noll koll på alkohol och har aldrig varit full själv därav frågan! Det stör ju inte vårt liv alls egentligen. Men någon gång när han berättat att han spytt har jag känt avsmak för honom och funnit honom mycket omogen och oattraktiv som sagt.... Som vid tidigare berättelse om landstället.

• Svar på tråden Normalt att dricka så man spyr på fest i 30-års åldern?
  • Anonym (Ja)

Beror på hur man reagerar på alkohol och hur mycket man tål. Jag är 25 och spyr nästan efter några klunkar.

• Anonym (O)
    Anonym (Ja) skrev 2019-09-25 14:23:37 följande:

Beror på hur man reagerar på alkohol och hur mycket man tål. Jag är 25 och spyr nästan efter några klunkar.

Då får man sluta dricka om man är normalbegåvad.

Det är inte normalt att fortsätta dricka tills man spyr oavsett hur stor mängd det krävs att just den individen ska spy.
  • LoveRain

Nej, det känns inte helt normalt. Dricka så mycket att msn spyr är väl nåt man slutar med runt 20-25, när man lärt sig hur mycket man kan dricka utan att må dåligt.

Det verkar som han inte kan hantera alkohol och hålla sig till ett glas utan börjar han dricka så fortsätter han trots att det får negativa konsekvenser för honom. Skulle klassa det som ett riskbruk.

• Anonym (Love)

Ja, nån gång ibland är väl normalt att dricka för mycket, men att dricka så mycket att man ligger i buskarna och spyr, det trodde jag att man slutade med innan man fyllde 20 typ. 

Jag menar, även om det blir för mycket så kan man ju uppsöka en toalett, kräkas, och sen tackar man för sig och går hem, eller sätter sig med ett glas vatten. 

• Anonym (2,8)

Att åka dricka lite för mycket då man tidigare varit en festprisse och numera är otränad är inte hela världen. Att det sker inför fel sällskap är däremot pinsamt. Vad säger han själv om det? Tycker han att det blev fel så kanske han lär sig av misstaget? Du kan ju då inför nästa tillfälle försiktigt påminna honom om hur det gick tidigare, så att han inte ställer till det igen.

• Anonym (Jadå)

Ja. Det är normalt.

Tycker du ska sluta oroa dig över det samt tycka det är pinsamt.

Sluta skämmas så mycket och slappna av.

Jag blir lätt berusad av vin och kan kräkas.

• Anonym (Nja)

Att dricka så man spyr låter lite överdrivet men att han tar 3-4 glas när andan faller på anser jag inte vara mycket.

• smulpaj01

Att dricka så man spyr är såklart inte trevligt. Men att dricka 3-4 glas vin är inte mycket. Han är nog ovanligt känslig eller så beror illamåendet på något helt annat än alkohol.

Bra att ni iaf är lika kring alkohol.

• Liberté

Tänkte först att det lär som någon med alkoholproblem... Men sedan såg jag att det gällde 3-4 glas vilket inte är speciellt mycket allt utan helt normal mängd om du har en 3-5 rätters med vinmeny.

Personen kanske är känslig för alkohol alternativt väldigt tunn ?

• Mandel

Händer det typ var och varannan gång så är det inte normalt oavsett mängd man druckit utan då ska man nog ta sig en funderar över mängden eller om man ska dricka om man inte tål 3-4 glas vin under en kväll.

Jag kan ex inte ens dricka ett ½ glas rödvin kl 18 utan att vakna runt kl3 på natten med hjärtklappning och må skit. Dricker alltså inte rödvin.
    Har däremot inga problem med vitt, rosé eller starksprit om jag nu inte dricker för mycket...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Normalt att dricka så man spyr på fest i 30-års åldern?