Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

skärmtid

Vi kör 1h per dag. Någon av oss vuxna känner av, men oftast behövs ingen tillsägelse. Sonen har full koll på vad som gäller.

• Anotherone
    miljömamma skrev 2019-09-26 11:59:04 följande:

Anotherone, hur gamla är dina barn?

Han går i åk7 så han är 13.
    För oss har det funnits ett starkt behov av att begränsa. Hans skola använder digitala läromedel i väldigt många ämnen vilket gör att jag anser att han har haft rätt mycket skärmtid redan under sin skoldag.
    Med skärmtid menar jag då tid-framför-en-skärm och hur det påverkar koncentrationen, hjärnan, ögonen etc.
    Jag förstår såklart att han inte har gjort det HAN vill framför en skärm vilket även är hans egen syn på saken
    Men så är det.
  • Anotherone
    Doktor Mugg skrev 2019-09-27 09:47:07 följande:

1 timme per dag är rimligt. Men barnen har väl egna telefoner med internet i nu för tiden?

Ja det har nog de flesta tonåringar.
    Hos oss är skärm = iPad, dator mobil och i sonens fall även hans PS4 eftersom han främst spelar och kollar Youtube på den.
    Däremot om han skulle vilja kolla på en film, så kan det vara ok. Alltså "titta på tv". Det gör ju vi vuxna också så jag känner inte att det kan inkluderas i skärmtiden....
    Men det händer rätt sällan, möjligen söndag eftermiddag efter en fotbollsmatch att han vill "chilla" och kolla på nån Marvel-film eller så.

• Anotherone
    Doktor Mugg skrev 2019-09-27 10:26:36 följande:
    Varför kollar han inte på vanlig tv?
    Han kollar på vanlig tv ibland men ytterst sällan. Det finns väl inget som lockar tänker jag. För egen del så hinner jag inte titta på tv så mycket då jag har fler (yngre) barn som ska nattas osv.
    Så kvällarna hos oss brukar se ut så att tonåringen är på sin träning, kommer hem och tar nåt att äta.. duschar.
    Under tiden pågår nattningsrutinerna med syskon för fullt.
    När jag är klar med den så kollar tonåringen och jag på tv tillsammans men då antingen nåt streamad serie som vi båda gillar på Netflix, allt ifrån dokumentärer, naturprogram eller Stranger Things. Och så ser vi ett avsnitt innan vi också lägger oss.
    Alternativt så kollar vi på ett program som sänts "analogt" men som vi missat, typ Anders Hansens program från tidigare i veckan, Över Atlanten eller liknande.
    Det är sällan idag vi ser något live så att säga, exakt när det sänds. Men det kanske är så idag?

Vi har även en pappa i familjen men han jobbar ofta natt så han är inte inkluderad i kvällsrutinen
Svar på tråden skärmtid