• Nybohov11

    Min dotter vill bo hos sin pappa

    Hej, har en snart 13 årig tjej som "plötsligt" vill bo hos sin pappa men ibland hos mig, vi har haft varannan.., hon älskar mig, hon vill inte göra mig ledsen , hon vill absolut ses o h ha kontakt men hon vill ha en fastare punkt än varannan vecka....hon väljer pappa då det är mer praktiskt, nära till vänner,skola och p.v ....hennes första:)...förstår henne men det skär i mitt mamma hjärta :( är så orolig och ledsen att hon ska glida ifrån mig och jag har redan ett stort missnöje med hennes bonusmamma som aldrig visat henne större intresse el tid...vill bara ha er syn och tanke samt råd till hur vi ska ha fortsatt boende...tack

  • Svar på tråden Min dotter vill bo hos sin pappa
  • Anna60

    Jag skulle nog respektera vad 13-åringen känner att hon vill göra. Och hålla dörren öppen närhelst hon vill hälsa på och sova över. Du kommer alltid vara hennes mamma. Och ni kan facetima, sms:a, ringa och allt möjligt. det viktiga är att hemmet hos pappa är stabilt och bra samt att ni har samma värderingar i fostran.

  • Nybohov11

    Tack...tyvärr har vi inte riktigt samma värderingar och jag vet för ett faktum att min dotter vågar helt inte uttrycka sig där då hennes fader är extremt svår att diskutera och berätta saker för men hon har förr alltid sett honom som en gud, dock börjar hon se felen även han gör ..men ja...

  • Siden

    Jag skulle ge dig rådet att lyssna på din dotter och respektera hennes vilja. På så sätt kommer er relation mor/dotter att fördjupas och hon kommer aldrig att glömma att du lyssnade på henne. Det är svårt att uttrycka sin vilja som skilsmässobarn, man känner stor skuld gentemot den föräldern man är mindre med. Mvh skilsmässobarn

  • Anna60
    Nybohov11 skrev 2019-09-26 14:59:04 följande:
    Tack...tyvärr har vi inte riktigt samma värderingar och jag vet för ett faktum att min dotter vågar helt inte uttrycka sig där då hennes fader är extremt svår att diskutera och berätta saker för men hon har förr alltid sett honom som en gud, dock börjar hon se felen även han gör ..men ja...
    Testa - hon kanske inser om några månader att hon  har det bättre hos dig. Men så länge han inte låter henne knarka och ta egna korkade beslut - och får vara barn - så kan detta bli bra i slutändan ändå. Förbjuder du henne så kommer du slå in en kil i er relation. Så kör på det och hoppas på det bästa.
  • ALM82
    Nybohov11 skrev 2019-09-26 14:59:04 följande:

    Tack...tyvärr har vi inte riktigt samma värderingar och jag vet för ett faktum att min dotter vågar helt inte uttrycka sig där då hennes fader är extremt svår att diskutera och berätta saker för men hon har förr alltid sett honom som en gud, dock börjar hon se felen även han gör ..men ja...


    Jag känner att det måste finnas andra anledningar än "bara" det praktiska, så jag tror inte att du behöver oroa dig för värderingar eller hur hon har det hos honom. Respektera hennes vilja och ge henne absolut inte dåligt samvete för att hon vill bo mer där. 
    Det enda du behöver göra är att uppmuntra att hon vågat ta ett beslut och att visa att du självklart är där och att hon är välkommen om hon skulle ändra sig någon dag.

    Sen så måste jag även säga att hennes bonusmamma inte har någon skyldighet att intressera sig eller ge din dotter tid (hon har ju en pappa och en mamma). Så länge hon respekterar och behandlar din dotter korrekt. 
  • Tappadstekspade
    Nybohov11 skrev 2019-09-26 14:52:49 följande:

    Hej, har en snart 13 årig tjej som "plötsligt" vill bo hos sin pappa men ibland hos mig, vi har haft varannan.., hon älskar mig, hon vill inte göra mig ledsen , hon vill absolut ses o h ha kontakt men hon vill ha en fastare punkt än varannan vecka....hon väljer pappa då det är mer praktiskt, nära till vänner,skola och p.v ....hennes första:)...förstår henne men det skär i mitt mamma hjärta :( är så orolig och ledsen att hon ska glida ifrån mig och jag har redan ett stort missnöje med hennes bonusmamma som aldrig visat henne större intresse el tid...vill bara ha er syn och tanke samt råd till hur vi ska ha fortsatt boende...tack


    Du har ett stort missnöje med hennes styvmor? Uppenbarligen har inte din dotter missnöjd då hon väljer att bo med henne istf med dig. Styvföräldrar har för övrigt ingen skyldighet att engagera sig i partnerns barn. Respekt kan man kräva, men inget mer.

    Låt 13-åringen bo var hon vill. Gör ingen grej av detta. Skaffa dig en hobby och inse att ditt barn numera är en ungdom som inte behöver dig i lika stor utsträckning.
  • Jemp

    Åh vad svårt. Jag tänker att du inte kan göra annat än att respektera hur hon vill ha det. Känner hon behov av en fastare punkt så kan ju det påverka ens mående ordentligt. Dessutom är hon i åldern där hon måste börja få större ansvar och där rätt mycket av relationen (i dagsläget/närmsta åren iaf) beror på hur föräldern agerar.

    Men jag förstår att mammahjärtat lider! Se till att träffa henne, och de till att inte skuldbelägga henne oavsett om hon vill flytta tillbaka framöver eller inte.

  • Tappadstekspade
    erikaABC skrev 2019-09-26 16:49:01 följande:

    Hon är för liten för att fatta ett sådant stort beslut


    Det är hon inte enligt rättspraxis. Domstolar beaktar viljan hos barn som fyllt tolv år. En domstol skulle låta henne flytta till pappan.
  • Mrs Moneybags
    Tappadstekspade skrev 2019-09-26 22:23:37 följande:
    Det är hon inte enligt rättspraxis. Domstolar beaktar viljan hos barn som fyllt tolv år. En domstol skulle låta henne flytta till pappan.
    Det finns ingen specifik ålder då barnet får bestämma själv. Det utgår från barnets mognadsnivå och den varierar från barn till barn. 

    Den där missuppfattningen lever bara kvar för att man förr sa att polisen inte fick hämta ett barn över 12 mot dess vilja till den andra föräldern. Det betyder inte att barn över 12 kan bestämma var de ska bo. Det gör föräldrarna, gemensamt. 
    Tappadstekspade skrev 2019-09-26 16:31:07 följande:
    Du har ett stort missnöje med hennes styvmor? Uppenbarligen har inte din dotter missnöjd då hon väljer att bo med henne istf med dig. Styvföräldrar har för övrigt ingen skyldighet att engagera sig i partnerns barn. Respekt kan man kräva, men inget mer.

    Låt 13-åringen bo var hon vill. Gör ingen grej av detta. Skaffa dig en hobby och inse att ditt barn numera är en ungdom som inte behöver dig i lika stor utsträckning.
    Detta var ett ganska otrevligt inlägg. Självklart behöver ungdomar sina föräldrar - båda två. Oavsett om man bor ihop eller ej. Och förälder är man hela livet, spelar ingen roll hur gammalt barnet är. 

    Till TS: Jag tycker du ska diskutera med pappan vad han tycker och föreslå att dottern bor där större delen av tiden på prov. Säg samtidigt till din dotter att du gärna vill träffa henne regelbundet ändå, t ex gå ut och äta eller följa med på aktiviteter mm. Hon är modig och stark som vågar säga vad hon vill. 

    Växelvis boende behöver ju inte heller bara vara varannan vecka. Du kanske kan ha henne fler veckor under loven eller något liknande. Det finns ju många sätt att ses. Det kanske mest är vardagen hon vill ha hos pappa om logistiken funkar bättre därifrån. 
  • Tappadstekspade
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-27 14:12:17 följande:

    Det finns ingen specifik ålder då barnet får bestämma själv. Det utgår från barnets mognadsnivå och den varierar från barn till barn. 

    Den där missuppfattningen lever bara kvar för att man förr sa att polisen inte fick hämta ett barn över 12 mot dess vilja till den andra föräldern. Det betyder inte att barn över 12 kan bestämma var de ska bo. Det gör föräldrarna, gemensamt. Detta var ett ganska otrevligt inlägg. Självklart behöver ungdomar sina föräldrar - båda två. Oavsett om man bor ihop eller ej. Och förälder är man hela livet, spelar ingen roll hur gammalt barnet är. 

    Till TS: Jag tycker du ska diskutera med pappan vad han tycker och föreslå att dottern bor där större delen av tiden på prov. Säg samtidigt till din dotter att du gärna vill träffa henne regelbundet ändå, t ex gå ut och äta eller följa med på aktiviteter mm. Hon är modig och stark som vågar säga vad hon vill. 

    Växelvis boende behöver ju inte heller bara vara varannan vecka. Du kanske kan ha henne fler veckor under loven eller något liknande. Det finns ju många sätt att ses. Det kanske mest är vardagen hon vill ha hos pappa om logistiken funkar bättre därifrån. 


    Jag jobbar med de här frågorna. Man beaktar tolvåringars vilja. Jag hittar inte på! Varför skulle jag ljuga om detta? Utgångspunkten är att tolvåringar bestämmer själva.
  • Brumma
    Tappadstekspade skrev 2019-09-27 17:04:54 följande:

    Jag jobbar med de här frågorna. Man beaktar tolvåringars vilja. Jag hittar inte på! Varför skulle jag ljuga om detta? Utgångspunkten är att tolvåringar bestämmer själva.


    För att du vill framstå som bättre vetande?

    Det finns ingen åldersgräns och med tanke på att du skriver "man beaktar tolvåringars vilja" istället för vad som faktiskt gäller - att barns vilja skall tas i beaktande oavsett ålder med hänsyn till mognad och omständigheter- så sänks din trovärdighet enormt. Jag HOPPAS du inte arbetar med dessa frågor när du hävdar detta..
  • Tappadstekspade
    Brumma skrev 2019-09-27 17:34:58 följande:

    För att du vill framstå som bättre vetande?

    Det finns ingen åldersgräns och med tanke på att du skriver "man beaktar tolvåringars vilja" istället för vad som faktiskt gäller - att barns vilja skall tas i beaktande oavsett ålder med hänsyn till mognad och omständigheter- så sänks din trovärdighet enormt. Jag HOPPAS du inte arbetar med dessa frågor när du hävdar detta..


    Så trött på hobbyjurister som tror att de kan något om juridik bara för att de själva varit i en vårdnadstvist. Jag jobbar i domstol och är jurist. Jag är bättre vetande än du. Jag struntar i vad du tycker om min trovärdighet.

    TS, en domstol skulle sätta enorm vikt vid din trettonårings vilja ang boendet. Visa bara att din dörr alltid står öppen.
  • Brumma
    Tappadstekspade skrev 2019-09-28 05:42:52 följande:

    Så trött på hobbyjurister som tror att de kan något om juridik bara för att de själva varit i en vårdnadstvist. Jag jobbar i domstol och är jurist. Jag är bättre vetande än du. Jag struntar i vad du tycker om min trovärdighet.

    TS, en domstol skulle sätta enorm vikt vid din trettonårings vilja ang boendet. Visa bara att din dörr alltid står öppen.


    Nu har du ju i och för sig inte en aning om vad jag har för bakgrund eller kunskaper. Så du har inte en aning om du är "bättre vetande" än vad jag är. Men ja, din attityd är inte direkt professionell.

    Jag har aldrig påstått att det inte tas stor vikt till en trettonårings vilja. Hade du varit seriöst praktiserande inom lagen så hade du inte dragit till tolv år som om det var en slags gräns. Och arbetar du med det du påstår och ändå kommer dragande med tolv år är det lika oproffissionellt som din attityd.
  • Gäst150727
    Tappadstekspade skrev 2019-09-26 16:31:07 följande:
    Du har ett stort missnöje med hennes styvmor? Uppenbarligen har inte din dotter missnöjd då hon väljer att bo med henne istf med dig. Styvföräldrar har för övrigt ingen skyldighet att engagera sig i partnerns barn. Respekt kan man kräva, men inget mer.

    Låt 13-åringen bo var hon vill. Gör ingen grej av detta. Skaffa dig en hobby och inse att ditt barn numera är en ungdom som inte behöver dig i lika stor utsträckning.
    Det här var nog det äckligaste inlägget jag någonsin läst! Du var garanterat en "bonusmorsa" själv när du skrev det här... En sådan där vidrig människa som tävlar om barn. Köper barn. 

    TS: Hur gick det med allt?
Svar på tråden Min dotter vill bo hos sin pappa